Wikimedia Foundation ogłosiła, że udało jej się zebrać 16 mln dolarów niezbędnych do prowadzenia działalności. Pozyskane środki zapewnić dalsze, wolne od reklam funkcjonowanie Wikipedii i innych projektów WikiWiki.
Wikimedia Foundation to organizacja opiekująca się projektami opartymi na idei WikiWiki, w tym najważniejszą – internetową encyklopedią, Wikipedią. Jest amerykańską spółką non profit założoną w 2003 roku. Od 2005 roku działa Stowarzyszenie Wikimedia Polska, które promuje i wspiera projekty Wikimedia Foundation w naszym kraju.
Działalność fundacji opiera się na corocznych zbiórkach przeprowadzanych w internecie. W ubiegłym roku udało się zebrać 7,5 mln dolarów. Właśnie zakończyła się tegoroczna zbiórka. Łącznie pozyskano 16 mln dolarów, które mają umożliwić funkcjonowanie Wikipedii i innych projektów (m.in. Wikisłownik, Wikicytaty, Wikibooks) oraz zapewnić, że pozostaną wolne od reklam.
Ten rok jest jednak nieco bardziej niezwykły niż pozostałe, ponieważ w tym roku obchodzimy także dziesiątą rocznicę powstania Wikipedii. To bardzo ważne, że mogliśmy w ten sposób rozpocząć rok. To znaczy, że udało się nam zebrać cały budżet zaplanowany przez Fundację Wikimedia, abyśmy mogli wspierać Wikipedię i jej siostrzane projekty w czasie, gdy ruszamy w następną dekadę naszej wspólnej pracy – napisał w specjalnym liście Jimmy Wales, założyciel Wikipedii.
W ramach tegorocznej zbiórki pieniężnej na rzecz Wikimedia Foundation przekazano ponad 500 tys. datków (w ubiegłym roku – 230 tys.) oraz 130 tys. datków dla lokalnych fundacji partnerskich z całego świata. Średnia wartość jednego datku to ok. 22 dolary. Łącznie zebrano 16 mln dolarów: 13,5 mln pochodziło z datków przekazanych online, pozostała kwota spoza sieci (np. poprzez czeki). To ponad dwa razy więcej niż w roku ubiegłym (7,5 mln dolarów).
Tegoroczna zbiórka zawierała w sobie wszystko to, co kochamy w projektach Wikimedia: jednoczenie się ludzi, przekazywanie tego, co mają i wspólne czynienie niesamowitych rzeczy. Wkład pracownika technicznego z Mumbai w Indiach łączy się z wkładem maklera z Londynu oraz studenta z Moskwy, a rezultatem jest to, że możemy zachować i podtrzymać to połączone wsparcie na następny rok – dodał Jimmy Wales.
Czy zebrane pieniądze przełożą się na funkcjonowanie „polskiej” Wikipedii lub Stowarzyszenie Wikimedia Polska? Nie wprost. Paweł Zienowicz, rzecznik Stowarzyszenia przypomina, że Wikimedia Foundation to osobny byt, z własnymi finansami (Stowarzyszenie jako organizacja pożytku publicznego utrzymuje się głównie z tzw. jednego procenta). Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone przede wszystkim na infrastrukturę informatyczną wszystkich (ponad 260) językowych edycji encyklopedii.
Każde przedsięwzięcie, komercyjne czy niekomercyjne, może spożytkować nieograniczoną ilość funduszy. Podobnie jest w tym przypadku, nie brakuje pomysłów, problemem są środki na ich realizację – mówi Paweł Zienowicz.
Zakończona kampania potwierdziła jednocześnie wcześniejsze badania: najskuteczniejszą metodą zachęcania do przekazywania datków jest baner reklamowy ze zdjęciem twórcy Wikipedii.
Wales zgodził się udostępnić swój wizerunek za darmo. Sukces kampanii pokazuje, że ludziom dobrze się kojarzy – dodał Zienowicz.
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.