Aż 35 proc. Polaków spodziewa się, że w ciągu najbliższego roku w Polsce będzie żyło się gorzej – wynika z sondażu MillwardBrown SMG/KRC sporządzonego na zlecenie Money.pl. Poprawy spodziewa się jedynie 25 proc. Zmian nie oczekuje 40 proc. Wzrost pesymizmu widoczny jest szczególnie u kobiet.
Coraz większy problem stanowi presja inflacyjna i rosnące ceny podstawowych produktów, szczególnie żywności. W sondażu przeprowadzonym wcześniej na zlecenie Money.pl wzrost cen wymieniono, jako drugi (po ucieczce młodych za granicę) minus obecności Polski w Unii Europejskiej.
Chociaż czynników wpływających na wzrost cen produktów jest znacznie więcej, sondaże ewidentnie wskazują, że presja inflacyjna ma coraz istotniejszy wpływ na zasobność portfeli Polaków. Tym bardziej, że skłonność społeczeństwa do konsumpcji jest najwyższa od wielu lat. Polakom coraz trudniej pogodzić chęć życia w dobrobycie z wahaniami realnej siły ich zarobków.
Z sondażu dla Money.pl wynika, że mocno pesymistycznie sytuację w najbliższym roku oceniają kobiety. To one przede wszystkim zajmują się codziennymi wydatkami i szczególnie zauważają rosnące ceny produktów. Tylko 16 proc. z uczestniczek badania uważa, że będzie lepiej. Za to aż 42 proc. kobiet uważa, że sytuacja się pogorszy. Jednocześnie 39 proc. nie oczekuje zmian. Większymi optymistami są mężczyźni: wśród badanych 35 proc. uważa, że będzie lepiej, 26 proc. gorzej, 37 proc. nie liczy ani na poprawę, ani na pogorszenie. Nastroje obu płci potwierdza sondaż unijny Money.pl, gdzie aż 58 proc. kobiet obawia się wzrostu cen wobec 44 proc. mężczyzn.
Bardzo słabe nastroje panują na wsi i w małych miastach. Jedynie 21 proc. badanych mieszkańców wsi oczekuje poprawy. Pogorszenia swojej sytuacji obawia się 41 proc. Z kolei w małych miastach proporcja kształtuje się na poziomie 41 proc. do 25 proc. na niekorzyść optymistów. W tych grupach pomoc unijna i owoce dotychczasowego wzrostu gospodarczego wciąż trafiają jedynie do wyselekcjonowanej grupy.
Na nastroje ludności wsi i miasteczek, w których dużą grupę stanowią starsi ludzie, wpływają ich niskie dochody. Wydatki na żywność dla tej grupy są główną częścią domowego budżetu, dlatego mocno odczuwają podwyżki.
Lepiej się żyje w miastach średniej wielkości (od 200 do 500 tysięcy mieszkańców). Tam aż 42 proc. respondentów jest optymistami. Gorszej sytuacji spodziewa się natomiast 29 proc. Zdecydowanie lepsze nastroje to efekt stabilniejszej sytuacji materialnej. Ponadto miasta te rozwijają się dynamicznie.
Warto wskazać dodatkowo, że według ostatnich badań, takie miasta jak Gdańsk, czy Katowice prześcignęły Warszawę w średniej płacy.
Tymczasem w największych miastach nastroje są wyrównane (po 29 proc. mają optymiści i pesymiści), a w samej Warszawie nieznaczną przewagę mają optymiści (25 do 24 procent).
49 procent mieszkańców Warszawy nie spodziewa się jednak żadnych zmian (we wszystkich największych miastach odsetek ten wynosi 38).
Sondaż telefoniczny Millward Brown SMG/KRC na zlecenie portalu Money.pl przeprowadzony w dniach 25-28 kwietnia na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1005 respondentów. Szacunkowy błąd pomiaru wynosi +/- 3%
Wpisy promowane
- Oblicz ratę leasingu nowego SEAT-a i CUPRYPlanujesz wziąć leasing dla firm, ale nie jesteś pewien, którą opcję wybrać? Postaramy się rozjaśnić tę kwestię, skupiając się na ...
- Jak promować firmę w internecie?Często uważa się, że promocja firmy w internecie jest skomplikowana i wymaga dużych nakładów finansowych, jednak prawda jest taka, że ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.