Agito.pl: Naszym celem jest realizacja jak największej ilości zamówień w ciągu 24 godzin [wywiad]

Agito.pl na rynku polskim istnieje już 11 lat. O tym jak się zmienił rynek i o poradach dla młodych przedsiębiorców rozmawiamy z Szymonem Bujalskim, członkiem Zarządu Agito.pl.

Czym jest dziś Agito?

Szymon Bujalski, członek Zarządu Agito.pl
Szymon Bujalski, członek Zarządu Agito.pl

Agito.pl jest dziś największym w Polsce hipermarketem on-line. Firma rozpoczęła swoją działalność w sierpniu 2002 roku. W trakcie 11 lat obecności na polskim rynku, z dwuosobowej spółki oferującej podzespoły komputerowe  i sprzęt fotograficzny, Agito.pl stało się jednym z najpopularniejszych e-sklepów z tak szeroką gamą markowych produktów najwyższej jakości. W naszej ofercie jest m.in. sprzęt AGD i RTV,  artykuły komputerowe i fotograficzne, wyposażenie domu i ogrodu, produkty dla dzieci, książki oraz kosmetyki. Nad budową oferty dla klientów oraz nad realizacją zamówień pracuje ponad stuosobowy zespół specjalistów. Ceny są wynikiem codziennej pracy handlowców, którzy ofertę tworzą w oparciu o analizę stawek proponowanych przez dystrybutorów i konkurencję. Nad szybkością realizacji zamówień oraz rzetelną informacją czuwa Dział Obsługi Klienta, który służy również wsparciem w zakresie porad dotyczących m.in. wyboru produktów. Agito.pl zdobyło wiele cennych nagród, m.in. dla najszybciej rozwijających się firm technologicznych (Deloitte Technology Fast 50), najlepszego sklepu internetowego (rankingi tygodnika Wprost i portalu Money.pl), wyróżnienia w rankingu sklepów serwisów Ceneo.pl i Opineo.pl. W czerwcu 2012 roku Agito.pl stało się częścią Grupy Allegro.

Jak zmienili się kupujący na przestrzeni lat? Zmieniły się oczekiwania?

Rozwój e-handlu w naturalny sposób przyczynił się do zmiany przyzwyczajeń zakupowych. Przede wszystkim sklepy internetowe cieszą się coraz większym zaufaniem. Internet, z racji swojego zasięgu oraz szerokich możliwości, wykształcił grupę e-konsumentów, która również przechodzi swoją ewolucję – wraz ze zmianą rynku e-commerce zmieniają się preferencje kupujących i ich wymagania. Jeszcze kilka lat temu 70% zamówień było za pobraniem lub z płatnością przy odbiorze w punkcie odbioru lub w sklepie. W tej chwili taka forma płatności to już dużo poniżej 50%. Zdecydowana większość klientów korzysta obecnie z płatności on-line, a zamówienie odbiera za pośrednictwem kuriera.

Istotną zmianą podejścia kupujących jest także to, że cena produktów nie jest już dla klientów najważniejsza – liczą się przede wszystkim najwyższa jakość obsługi i szybkość dostawy. Nie bez znaczenia są też wartości dodane, takie jak raty on–line czy możliwość wystawienia przez sklep e-faktury.

Klienci coraz częściej zwracają uwagę również na kompleksowość oferty – jeśli w jednym miejscu można kupić wiele towarów z różnych kategorii – taki sklep z pewnością ma dużą przewagę.

Jak patrzycie na rynek mobilnych zakupów? Jaka części klientów Agito.pl finalizuje zakupy na urządzeniu mobilnym? 

W chwili obecnej widzimy bardzo duży wzrost zakupów dokonywanych za pomocą platform mobilnych. Można śmiało powiedzieć, że jest to najszybciej rosnący kanał sprzedaży. Wyciągamy wnioski i analizujemy, czy klient woli kupować za pomocą specjalnych aplikacji czy też stron mobilnych – wydaje mi się, że przyszłość należy raczej do tych drugich i w tym kierunku będzie rozwijać się Agito.pl. Istotny jest także fakt, że coraz więcej naszych klientów korzysta z możliwości płacenia za zakupy za pośrednictwem swojego smartphona. Mobilność popularna jest szczególnie w kategorii takiej jak Fashion, ale już klienci kupujący produkty z działu Dom i Ogród czy Dziecko wolą dokonywać transakcji za pośrednictwem komputera.

Wśród opinii o Agito.pl często można natknąć się na pozytywne opinie o czasie realizacji zamówień, czy może Pan czytelnikom e-biznes.pl przybliżyć proces logistyczny jednej wysyłki?

Logistykę traktujemy jako jeden z najważniejszych elementów naszego biznesu – dobrze funkcjonująca jest kluczem do sukcesu i właśnie w tym obszarze chcemy budować naszą przewagę konkurencyjną. Między innymi dlatego postanowiliśmy uruchomić nowe Centrum Dystrybucyjne pod Warszawą, w którym będziemy w stanie dziennie wysyłać nawet kilkadziesiąt tysięcy paczek.

Naszym celem jest realizacja jak największej ilości zamówień w ciągu 24 godzin – jest to oczywiście uzależnione przede wszystkim od formy płatności – jeżeli klient wybierze płatność za pobraniem lub on-line, wówczas zamówienie złożone do godz. 16.00 zostanie nadane tego samego dnia.

Staramy się, by jak najwięcej towarów zgromadzonych było w naszym magazynie (aktualnie Agito.pl oferuje ponad 130.000 produktów!), dzięki czemu czas od złożenia zamówienia do dostarczenia go do rąk odbiorcy zostanie maksymalnie skrócony – nawet do kilku godzin.

Wielu naszych klientów zamiast kuriera wybiera odbiór produktu w Paczkomacie InPost lub w jednym z naszych Punktów Odbioru Osobistego – dlatego cały czas rozbudowujemy siatkę Punktów Agito.pl, na ich lokalizacje wybierając największe miasta w Polsce.

Chciałbym zapytać o „hity cenowe” i inne promocje ze strony głównej, które zachęcają niezdecydowanych do zakupu konkretnych produktów. Sklep musi się do takich akcji przygotować, żeby szybko realizować zamówienia – na jakiej podstawie szacujecie potencjalną sprzedaż?

Handel on-line sprzyja zakupom impulsywnym, dokonywanym spontanicznie – często klient trafia na platformę z ciekawości, mimo że wcale nie jest zdecydowany na zakupy. Strona główna sklepu jest więc strategicznym miejscem, w którym musimy zachęcić go do pozostania na naszej witrynie i obejrzenia kolejnych stron z produktami, a finalnie do zakończenia całego procesu zakupem.  Konwersja to najważniejszy KPI w biznesie on-line, ale aby pokazać klientowi produkt (nawet w promocyjnej cenie), który może go zainteresować, sprzedawca musi się wcześniej solidnie przygotować. Kilka miesięcy temu Agito.pl uruchomiło autorski system rekomendacji, który pozwala nam lepiej zrozumieć potrzeby kupujących, sprawdzić, jakich produktów szukają. Dzięki niemu wiemy, że np. tydzień temu klient szukał na naszej stronie pieluch, tak więc przy następnej wizycie możemy mu je zaoferować w specjalnej cenie.

Druga sprawa to sezonowość – doskonale wiemy, że w ciągu wakacji wzrasta zainteresowanie np. grillami, dlatego aby przygotować dla naszych klientów ten asortyment w możliwie najatrakcyjniejszej cenie, negocjujemy z dostawcą specjalną ofertę (wówczas kupujemy większą ilość produktów) i przygotowujemy promocje.

Biznes e-commerce daje niesamowite możliwości analizy i przygotowania specjalnej oferty dla danego klienta i właśnie w tym kierunku konsekwentnie rozwija się Agito.pl.

Dlaczego Agito.pl nie sprzedaje produktów spożywczych?

Przede wszystkim przechowywanie tego typu produktów wymaga odpowiedniego, specjalistycznego zaplecza, którym aktualnie nie dysponujemy. Drugim powodem jest logistyka – w przypadku zakupów spożywczych klient oczekuje, że towar zostanie do niego dostarczony o konkretnej godzinie (przeważnie tego samego dnia: składa zamówienie rano, popołudniu kurier dowozi towar). Oczywiście nie wykluczam, że w przyszłości zaoferujemy produkty spożywcze we współpracy z partnerem, który posiada doświadczenie w tym segmencie rynku.

Jakie macie plany na najbliższy okres?

Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy proces zmian, których efektem jest m.in. nowa odsłona naszego sklepu oraz wprowadzenie wielu innowacyjnych funkcjonalności na stronie. W najbliższym czasie będziemy skupiać się na dalszych modyfikacjach, które mają jeszcze bardziej usprawnić proces zakupowy. Dlatego rozwój samej platformy jest dla nas kluczowy – w biznesie e-commerce trzeba dbać o jej stałe ulepszanie. Mamy pełną listę nowych rozwiązań, z których klienci będą mogli korzystać już w najbliższym czasie.

Naszym celem jest wprowadzanie takich zmian, które ułatwią zakupy klientom – świadomość, że osoba kupująca w Agito.pl musi czuć maksymalny komfort przy ich dokonywaniu jest główną ideą, która przyświeca nam przy wszelkich, nawet najmniejszych zmianach.

Kolejna sprawa, o której już wspomniałem to logistyka. W tym zakresie w najbliższym czasie pojawi się bardzo dużo zmian, które będą zauważalne dla klienta i które, mam nadzieję, podniosą i tak już wysoką jakość obsługi klienta.

Jakie rady mógłby Pan dać młodym przedsiębiorcom, którzy chcą zacząć przygodę ze sprzedażą w internecie?

Branża e-commerce to obecnie jedna z najciekawszych gałęzi handlu. Najważniejszym przykazaniem w sprzedaży online jest zasada, która mówi o tym, że trzeba zawsze koncentrować się na kliencie, a nie na zysku. Najpierw trzeba zainwestować w jakość, a dopiero później zarabiać. Niestety część przedsiębiorców idzie na skróty i walczy o klienta wyłącznie ceną, zapominając np. o profesjonalnym zespole Biura Obsługi Klienta. Nie tędy droga. Nawet jeśli cena będzie najniższa na rynku, ale produkt będzie dostarczany do odbiorcy długo lub po drodze przytrafią się jakieś problemy (co zawsze może się zdarzyć), a sprzedawca nie poświęci wystarczająco dużo uwagi na komunikację z klientem mogę zagwarantować, że taki sklep nie odniesie sukcesu. Jakość obsługi przede wszystkim!

Dziękuję za miłą rozmowę i życzę dalszych sukcesów!

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top