Arena.pl: chcemy być wiceliderem eCommerce w Polsce [wywiad]

Opublikowano: 10 października 2016. Kategoria: Rynek Sklepy internetowe. Tagi: ,

Niedawno wystartowała platforma eCommerce Arena.pl. Na rynku chce się wyróżnić modelem współwłasności, gdzie najaktywniejsze podmioty będą mogły stać się właścicielami spółki. O tym jak zdobyć rynek i jakie są plany rozmawiam z Prezesem Arena.pl – Michałem Kowalskim.

Czym jest Arena.pl?

Michał Kowalski, Prezes Arena.pl

Michał Kowalski, Prezes Arena.pl

Arena.pl to innowacyjna a zarazem bezpieczna platforma zakupowa. To pierwszy taki projekt na świecie, który opiera się na modelu współwłasności. Docelowo połowa akcji spółki Arena.pl ma trafić do jej użytkowników, w zamian za ich aktywność, dokonane transakcje i polecenia. Projekt jest w całości finansowany przez polski kapitał. Większościowy pakiet w Arena.pl posiada pośrednio fundusz LMB Capital – którego współudziałowcem jest Bank SGB, drugi największy bank zrzeszającego banki spółdzielcze w Polsce. Partnerem strategicznym projektu jest MasterCard, operator bezpiecznego portfela elektronicznego MasterPass, co na pewno zwiększa wiarygodność i bezpieczeństwo płatności. W odróżnieniu od konkurencyjnych platform zakupowych, na Arena.pl wystawiać i sprzedawać towary mogą wyłącznie zweryfikowani sprzedawcy – zarejestrowane podmioty prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki prawa handlowego. Za wystawienie przedmiotu nie pobieramy żadnych opłat, a prowizje od sprzedaży należą aktualnie do najniższych na rynku. Komercyjną działalność Arena.pl wspierają dwa oddzielne serwisy tematyczne działające w tej samej domenie: lifetime.arena.pl i worktime.arena.pl

Arena.pl to nie tylko platforma eCommerce, ale udział w historii polskiego Internetu. Skąd pomysł na wykorzystanie tej nazwy?

Obecna odsłona serwisu w żaden sposób nie przypomina swojego poprzednika, ale to rzeczywiście nazwa związana z historią polskiego internetu. Cieszymy się, że możemy jej dać drugie życie.

Rynek wydaje się być podzielony, mamy kilku solidnych graczy, którzy łatwo nie oddadzą rynku. Mało tego – coraz częściej słychać głosy w wejściu nie tylko Amazon, ale i Aliexpress. Czym więc chce przekonać Arena.pl i sprzedających i kupujących?

Zbadaliśmy potrzeby polskich internautów i wiemy czego potrzebują
Na rynku jest miejsce dla kolejnego mocnego gracza, a naszym atutem jest m.in. oryginalny model współwłasności Arena.pl, który chcemy propagować. Mamy własną strategię, bardzo wyrazisty wizerunek i stabilne finansowanie. Zbadaliśmy potrzeby polskich internautów i wiemy czego potrzebują, np. bezpieczeństwa transakcji, dobrego programu lojalnościowe – ale też wielu czekało na gracza opierającego się na polskim kapitale. Dlatego wierzymy w nasz projekt i gramy długoterminowo. Skupimy się na rozsądnej polityce prowizyjnej od zrealizowanej sprzedaży na arena.pl, inwestycji w promocję ofert naszych sprzedawców i idei współwłasności dla naszych użytkowników.

Współwłasność to nowy pomysł na naszym rynku – czy jednak nie obawiacie się, że w długim okresie czasu może kilku czołowych graczy „przejąć kontrolę” nad platformą i promować głównie swoje produkty. W jaki sposób chcecie się przed tym zabezpieczyć?

To, że jesteśmy spółką publiczną, której akcje są notowane na giełdzie ma swoje plusy i minusy. Wierzymy w ideę współwłasności i to, że nasi partnerzy, którzy zostaną akcjonariuszami będą zaangażowani w pracę nad wspólnym rozwojem. Jednocześnie też obecna struktura kapitałowa jest bardzo silna, a główny akcjonariusz zdeterminowany do realizacji projektu. Tak więc to ryzyko o którym Pan mówi nie jest dziś duże.

Przed startem projektu zleciliście badania dot. preferencji zakupowych Polaków. Jakie są główne wnioski i oczekiwania klientów?

Na Arena.pl wystawiać i sprzedawać towary mogą wyłącznie zweryfikowani sprzedawcy
Na nasze zlecenie firma badawcza Ipsos przeprowadziła badania kupujących i sprzedających w Internecie. Ankieterzy pytali o problemy dotyczące zakupów w sieci, oczekiwania w stosunku do nowej platformy zakupowej oraz o wyróżniki, które mogłyby skłonić internautów do zmiany platformy zakupowej, której aktualnie używają. Portal Allegro.pl absolutnie dominuje na rynku portali transakcyjnych – korzystają z niego niemal wszystkie firmy sprzedające w polskim Internecie (97 proc. wskazań) i 88 proc. kupujących. Z porównywarek cenowych – Ceneo i Skąpiec – wyraźnie częściej korzystali mężczyźni. Natomiast kobiety chętniej używały stron Empiku i Zalando (7% pkt. i 8% pkt.) Jednocześnie aż 78 proc. użytkowników pragnie, aby platforma była własnością polskiego kapitału. Dla co czwartego badanego jest to bardzo istotna kwestia, natomiast mniej, niż co dziesiąty twierdzi, że nie ma to dla niego żadnego znaczenia. 50 proc. kupujących w Internecie oczekuje od nowej platformy zakupowej realizacji bezpiecznych płatności, 49 proc. ankietowanych oczekuje wprowadzenia atrakcyjnego programu dla stałych klientów. Struktura zakupów jest bardzo zróżnicowana – aż dziesięć podanych kategorii produktowych osiągnęło wskazania powyżej 10%. Zdecydowanie jednak najczęściej kupowanymi przedmiotami były ubrania oraz dodatki do nich – ponad połowa respondentów deklarowała taki zakup. Co trzeci badany deklarował kupno książek, płyt lub filmu. Na trzecim miejscu kupujący wymieniali kosmetyki. W dalszej kolejności kupowano zabawki, obuwie, elektronikę używaną wraz z oprogramowaniem oraz sprzęt RTV/AGD. Respondenci wyrażają dużą chęć posiadania wpływu na platformę – chce tego aż 85 proc., z czego 30 proc. jest tym bardzo zainteresowana.

Jakie są wasze oczekiwania i plany na najbliższy rok?

Naszym celem strategicznym jest pozycja wicelidera polskiego rynku e-commerce w segmencie marketplace. Chcemy wspierać małych i średnich przedsiębiorców, którzy stawiają pierwsze kroki w e-commerce i nie stać ich na duże budżety marketingowe a mają jakościowo dobry towar w atrakcyjnej cenie. Arena.pl to miejsce, gdzie mogą bezkosztowo zacząć sprzedawać swój towar. Zanotowaliśmy mocny start, z którego jesteśmy zadowoleni. Jednak przed nami jest bardzo dużo pracy – będziemy pracować zarówno nad udoskonaleniem samego serwisu, jak i rozszerzeniem oferty i pozyskiwaniem partnerów, którzy chcieli z nami budować jego wartość. Ponad to prowadzimy rozmowy z potencjalnymi strategicznymi partnerami, którzy widzą w nas ogromny potencjał i chcą być częścią tego przedsięwzięcia.

Dziękuję za rozmowę i życzę sukcesów!

Sylwester KozakArena.pl: chcemy być wiceliderem eCommerce w Polsce [wywiad]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.