Duża część Internautów swoje pierwsze e-zakupy robi w okresie przedświątecznym. Niestety, wykorzystują to różnego rodzaju oszuści dla, których ostatnie tygodnie roku to prawdziwe żniwa. W związku z tym specjaliści Mediarecovery, lidera informatyki śledczej w Polsce, radzą jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Ostatnie tygodnie roku, jak i kilka pierwszy to okres w którym odbieramy sporo telefonów od osób oszukanych w sieci – mówi Zbigniew Engiel, specjalista Mediarecovery – Ludzie dzwonią prosząc o radę lub konkretne wsparcie. Stąd też pomysł na przygotowanie zbioru zasad, które podniosą bezpieczeństwo wirtualnych klientów.
Krok 1: Bezpieczny komputer
Nawet najbardziej ostrożne i przezorne osoby mogą zostać oszukane w sieci jeśli nie zadbają o podstawową kwestię jaką jest bezpieczeństwo komputera za pomocą którego robi się zakupy. Dlatego też:
1. Używaj oryginalnego, stale aktualizowanego oprogramowania.
2. Używaj oprogramowania antywirusowego, zapory ogniowej i antyspyware. W sieci można znaleźć wiele tego typu programów, które są bezpłatne dla użytkowników domowych. Pamiętaj by stale były aktualizowane.
3. Regularnie skanuj komputer zainstalowanym oprogramowaniem chroniącym.
4. Nie dokonuj zakupów z nieznanych komputerów, np. w kafejce internetowej.
Krok 2: Bezpieczne dane
Internetowi naciągacze biegle posługując się komputerem stosują wiele sztuczek by oszukać niedoświadczonego internautę. Dlatego też:
1. Adres sklepu internetowego zawsze wpisuj ręcznie. Różnego rodzaju linki mogą przekierować cię do fałszywych stron internetowych, wizualnie nie do odróżnienia od oryginalnych. Wszystkie informacje jakie tam wprowadzisz (dane osobowe, nr karty kredytowej) padną łupem cyberprzestępcy.
2. Zawsze sprawdzaj czy na stronie rejestracji lub logowania połączenie jest szyfrowane. Początek adresu strony internetowej powinien zaczynać się od „https”. W oknie przeglądarki powinien zostać wyświetlony symbol kłódki.
3. Sprawdź ważność certyfikatu klikając symbol kłódki.
4. Nie odpowiadaj na e-maile proszące o potwierdzenie lub ponowne potwierdzenie danych. Jest to zapewne fałszywka, która ma na celu wyłudzenie tych informacji. Żaden dbający o bezpieczeństwo sklep nie będzie wymagał podawania danych osobowych w e-mailu.
Krok 3: Bezpieczne zakupy
Właściwe logowanie, wybór produktów to nie wszystko co powinniśmy zrobić by zwiększyć poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Dlatego też:
1. Spytaj znajomych z jakich e-sklepów korzystają, czy mieli problemy z dostawą, co sądzą o szybkości i jakości usług oraz dostarczonych produktów.
2. Sprawdź czy ze sklepem można się skontaktować w inny sposób niż za pomocą poczty elektronicznej.
3. Sprawdź jak szybko w twojej skrzynce pocztowej powinno znaleźć się potwierdzenie zamówienia. Jeśli podany na witrynie internetowej sklepu termin zostanie przekroczony od razu interweniuj.
4. Sprawdź czy potwierdzenie zakupu wystawione przez sklep zgodne jest z tym co chcieliśmy kupić.
Krok 4: Zdrowy rozsądek
Podczas zakupów w sieci, podobnie jak podczas ich tradycyjnej formy, powinniśmy zachować zdrowy rozsądek. Uważajmy też komu i gdzie podajemy numer swojej karty kredytowej czy inne dane osobowe – ostrzega specjalista Mediarecovery. Warto również pamiętać, że nikt nie da nam niczego za darmo i powinniśmy podchodzić z dystansem do wszystkich rewelacyjnych ofert – dodaje Zbigniew Engiel.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.