Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w czerwcu i lipcu

Opublikowano: 12 sierpnia 2009. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , ,

Turystyka ma wiele twarzy. Dobrze, jeśli jest ktoś, kto zna jej wszystkie oblicza, a dzięki swojej wiedzy, doświadczeniu i skali wielkości potrafi dokonać szerokiej analizy rynku. Połączone portale turystyczne EasyGo.pl i Wakacje.pl oraz należący do rodziny Wypoczynek.pl po raz pierwszy wspólnie prześwietliły turystykę światową i krajową. Trendy, tendencje, zachowania, ceny, kierunki, hotele, ośrodki wczasowe. Najlepsze biura, rezydenci, oferty. Podsumowania i prognozy. To wszystko w raporcie analizującym wybory zakupowe internautów w czerwcu i lipcu 2009 roku, który prezentujemy poniżej.

wakacje-easygoKto, z kim, kiedy, na ile i za ile?

Ostatnie dwa lata to wyraźna zmiana w zakresie składu osobowego polskich podróżników. Jeszcze w 2006, a nawet 2007 roku najchętniej podróżowaliśmy w mini grupach rodzinnych w typowym zespole: rodzice plus dzieci. To jednak już przeszłość. Dziś najwyższy statystycznie skład osobowy rodzimych turystów stanowią pary.

W czerwcu i lipcu blisko 70 proc. klientów portali turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl stanowiły dwójki. 18 proc. to skład osobowy dwa plus jeden, a 6 proc. dwa plus dwa. Może to świadczyć o silnie wzrastającej w wartości grupie młodych podróżników. Tylko 5 proc. sprzedanych ofert to propozycje dla singli. Ta grupa, mimo, że zauważona przez organizatorów, wciąż jeszcze czeka na produkty dedykowane tylko dla niej, bez dopłat za drugą osobę (do pokoi jednoosobowych).

4788 zł to średnia cena rezerwacji dokonywanej w okresie czerwiec-lipiec w dwóch portalach turystycznych. Dla porównania rok wcześniej, w analogicznym okresie, było to 4508 zł. Wzrost wartości o 280 zł jest więc stosunkowo niewielki i z całą pewnością nie przełożył się na medialne zapowiedzi wszechobecnego kryzysu.

Co ciekawe statystycznie najchętniej wybieramy produkty drogie, ze średnią ceną rezerwacji powyżej 5 tys. zł. Takich, w omawianym okresie było aż 32 proc. Zaraz za nimi znalazły się oferty z promocji typu last minute ze średnią ceną w przedziale 3-4 tys. zł. Tych ofert zarezerwowano w obu platformach sprzedażowych aż 25 proc. Trzecie miejsce w tematycznym zestawieniu zajęły propozycje z tzw. średniej półki cenowej 4-5 tys. zł. Ta grupa stanowiła 21 proc. klientów.

Podsumowując, przedział cenowy od 3 do ponad 5 tys. zł stanowił łącznie 78 proc. całej sprzedaży obu portali. Wniosek? Polaków zdecydowanie stać na wakacje, a na spełnianie swoich marzeń w odpowiedniej jakości wcale nie żałują pieniędzy.

Sposób dokonywania rezerwacji wydaje się w tym sezonie dość prosty. Obowiązujący mechanizm to: dziś zakupy, jutro, pojutrze wylot. Aż 23 proc. rezerwujących wyjazdy w omawianym okresie wybrało podróże jeszcze w czerwcu, a 48 proc. w lipcu. Rezerwacje z wylotem w sierpniu wybrało 22 proc, a walory ciepłego września doceniło 6 proc. kupujących.

Kierunki POP turystyki

Egipt wciąż na fali. Ulubiony wakacyjny kierunek naszych rodaków w czerwcu i lipcu wybrało aż 23 proc. wszystkich rezerwujących. Na drugie miejsce wskoczyła Turcja pozyskując 19 proc. kupujących. Trzecie miejsce w omawianym okresie zajęła Grecja. Jej procentowy udział w sprzedaży kierunkowej wyniósł 16 proc. Na kolejnych pozycjach znalazły się: Tunezja 11 proc., Bułgaria 3 proc., Hiszpania 3 proc., Wyspy Kanaryjskie 2 proc., Portugalia 1 proc., i Chorwacja 1 proc.

Kierunki egzotyczne

Chiny mają szansę stać się egzotycznym hitem lata 2009. To śmiała, ale poparta wynikiem statystycznym teza. Już w maju Państwo Środka zwyciężało na portalowych listach przebojów państw egzotycznych. W czerwcu i lipcu umocniło tę pozycję, choć miejscem na podium musiało podzielić się z Indonezją. Oba kierunki w omawianym okresie zyskały sympatię 19 proc. klientów. Kolejne miejsce zajęły: Tajlandia i Kenia z wynikiem 13 proc. oraz Kuba, Etiopia, Madagaskar, Indie, Tanzania i Mauritius. Wszystkie z wartością 6 proc. sprzedaży egzotycznej.

Hotele

Wybór odpowiedniego hotelu na miejsce wypoczynku najczęściej stanowi o zadowoleniu z całych wakacji. Ważne jest, aby był on w odpowiedniej odległości od plaży, miał zróżnicowaną kuchnię, określoną zabudowę, infrastrukturę, w tym tą dla dzieci, położenie względem centrum kurortów, fantastyczną obsługę i piękne łazienki.

Liderem wyborów dla klientów Wakacje.pl był w czerwcu i lipcu Hilton Long Beach, 4-gwiazdkowy hotel w Egipcie, któremu klienci przyznali 4,4 pkt na 5 możliwych do uzyskania. W tym samym czasie klienci EasyGo.pl najczęściej wybierali Triton Empire, 3-gwiazdkowy hotel także w Egipcie, przyznając mu w portalowym programie Opinie 4,3 pkt na 5 możliwych do uzyskania.

Biura

W czasie tegorocznych wakacji zdecydowanie bardziej ufamy biurom z polskim kapitałem. Co prawda na pierwszych pięciu miejscach znalazły się trzy polskie biura (Itaka, Triada, Rainbow Tours) oraz trzy wspierane przez zagraniczny kapitał (Exim Tours, Wezyr, Neckermann), ale procentowa przewaga pierwszej w zestawieniu Itaki (17 proc.) nad kolejnym Exim Tours (11 proc.) w zupełności uzasadnia tę tezę.

EasyGo.pl i Wakacje.pl stale monitorują udział poszczególnych touroperatorów w wysokość swojej sprzedaży. Dzięki tym zestawieniom można obserwować trendy markowe i ofertowe, jakimi kierują się klienci Internetowi.

Warto też zauważyć, że w obu platformach sprzedażowych TOP5 tworzą znane marki, obecne na polskim rynku od wielu lat. Klienci Internetowi bardzo świadomie dokonują swoich wyborów.

  • Itaka – 17 proc.,
  • Exim Tours – 11 proc.,
  • Wezyr i Neckermann – oba biura po 9 proc.,
  • Triada – 7 proc.,
  • Rainbow Tours – 4 proc.

Dla większości naszych rodaków praca rezydenta jest jednym z najbardziej kluczowych elementów w całościowej ocenie danego biura podróży. W czerwcu i lipcu najwyższe uznanie ze strony klientów przypadło pracownikom Easy Travel. Zadowoleni klienci przyznali im 4,5 pkt na 5 możliwych do uzyskania. Warto zwrócić uwagę, że pracownicy wymienionych w TOP 5 biur uzyskali stosunkowo wysokie oceny. Staje się to bardziej czytelne, kiedy przypomnimy sobie, że jeszcze w maju najwyższą oceną było 3,5 pkt. Dziś najniższa ocena w zestawieniu jest od niej o 0,4 pkt wyższa.

  • Easy Travel – 4,5 pkt,
  • Ecco Holiday – 4,4 pkt,
  • Rainbow Tours – 4,4 pkt,
  • TUI – 4,1 pkt,
  • Sun&Fun – 3,9 pkt.

Zdaniem kupujących oferty wyjazdowe w internecie, największą zgodność oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się także biuro Easy Travel, zdobywając w tej kategorii 4,6 pkt na 5 możliwych do uzyskania.

  • Easy Travel – 4,6 pkt,
  • Ecco Holiday – 4,5 pkt,
  • Rainbow Tours – 4,4 pkt,
  • Selectours – 4,2 pkt,
  • TUI – 4,1 pkt.

Dojazd

Ścisły sezon to czas tryumfu oferty lotniczej. W czerwcu i lipcu na wakacje na pokładach samolotów udało się aż 91 proc. klientów obu portali. 6 proc. wybrało oferty z dojazdem własnym środkiem lokomocji, a zaledwie 3 proc. skorzystało z dowozu autokarowego.

Wyżywienie

58 proc. wszystkich dokonywanych w analizowanym okresie rezerwacji zawierała opcję żywieniową All Inclusive. Blisko połowa mniej, bo tylko 28 proc. kupujących wybrało pakiet śniadań i obiadokolacji (HB), a bez wykupionego wyżywienia (OV) na urlop zdecydowało się wyjechać 6 proc. klientów. Opcję wykupienia samych śniadań (BB) wybrało 6 proc. kupujących. 8 proc. wybrało inne formy żywieniowe.

Last minute

Od wielu już lat okres wakacji szkolnych to czas masowych promocji last minute. Podobnie jest w tym roku. Portale EasyGo.pl i Wakacje.pl przeanalizowały swoje bazy sprzedażowe także pod tym kątem.

Magnetyczne hasło promocyjne last minute pozyskało w czerwcu i lipcu uwagę 75 proc. kupujących. To aż o 9 proc. więcej niż w maju tego roku. Resztę oferty stanowiły propozycje katalogowe lub inne oferty promocyjne.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że już za moment (koniec sierpnia, początek września) rozpocznie się masowa przedsprzedaż (promocja typu first minute) oferty zimowej na sezon 2009/2010. Pierwsze importy oferty zimowej zostały już dostarczone do obu portali.

A w Polsce…

Turystyka polska zyskuje. Tak najkrócej można podsumować wynik analizy zachowań klientów rezerwujących zorganizowane i indywidualne formy wypoczynku. Portal Wypoczynek.pl jest pierwszą w Polsce platformą skupiającą w jednym miejscu oferty wycieczek największych polskich organizatorów turystyki krajowej oraz prezentacje prywatnych kwater, hoteli i pensjonatów.

Zaskakująco wysoko wzrosła w tym sezonie sprzedaż oferty zorganizowanej. Tylko w czerwcu i lipcu wakacje w rodzimych ośrodkach wczasowych i wypoczynkowych kupiło aż 55 proc. klientów więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Tradycyjnie, w okresie letnim, największym zainteresowaniem cieszą się propozycje nad Bałtykiem. Najbardziej popularne, w omawianych miesiącach, okazały się oferty przygotowane przez ośrodki z Dźwirzyna. Ciekawostką jest fakt, że ten region polskiego Wybrzeża oblegany był zawsze przez gości z Niemiec. Od lat w sezonie letnim praktycznie niemożliwe było dokonanie tu rezerwacji. W tym roku, w związku z częstymi rezygnacjami z przyjazdów naszych sąsiadów, obiekty te miały sporo wolnych miejsc.

Dwie najczęściej wybierane oferty w tym regionie to:

  • Ośrodek wczasowo rehabilitacyjny „Bryza”
  • Ośrodek wypoczynkowy „Akces”

Sprzedaż oferty krajowej w miesiącach czerwiec i lipiec przedstawiała się następująco:

  • ośrodki wypoczynkowe 43 proc. oferty – średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 1950 zł
  • hotele i pensjonaty 32 proc. oferty – średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 2505 zł
  • oferta młodzieżowa 13 proc. oferty – średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 1050 zł
  • obiekty SPA & Wellness 12 proc. oferty – średnia cena rezerwacji w tym segmencie wyniosła 625 zł (głównie pobyty weekendowe)

Ceny propozycji krajowych stanowią dobrą alternatywę dla wyjazdów zagranicznych. Najczęściej średnia cena rezerwacji w Polsce jest o połowę niższa od takiej samej poza granicami. Warto także pamiętać, że w polskich ośrodkach wczasowych dzieci i młodzież mają dużo większe zniżki niż w zagranicznej turystyce wyjazdowej.

Prognozowany hit sierpnia

Poprawa pogody wpłynęła wyraźnie na zwiększone zainteresowanie ofertami krajowymi. Analiza zachowań użytkowników portalu Wypoczynek.pl pozwala prognozować wzrost zainteresowania ofertami z Pojezierza Mazurskiego.

Jedną z chętniej wybieranych propozycji są w tym sezonie „Rodzinne wakacje w SPA na Mazurach” w hotelu Mrongovia.

Okiem manageraMagdalena Krzywosińska, dyrektor promocji w portalach turystycznych EasyGo.pl i Wakacje.pl

magdalena_krzywosinska_easygo.pl_wakacje.plPrzez ostatnie miesiące cała zainteresowana tematem Polska jak mantrę powtarzała zdanie: To będzie rok oferty last minute. Co ciekawe powtarzali ją także branżowi gracze. I jaki mamy tego efekt? 75 proc. rezerwacji w analizowanym okresie to sprzedaż typu last minute. Pytanie, co na tym zyskuje klient, który w wielkim tłumie, razem z wszystkimi planującymi wakacje właśnie zabiera się za wyjazdowe zakupy?

Ano zyskuje dużo: brak miejsc w samolotach, brak miejsc w hotelach, oferty droższe niż kupione np. w maju. Czy warto zatem czekać? Moim zdaniem absolutnie nie!

Jeżeli chcemy spokojnie i w rozsądnej cenie spędzać wakacje, uczmy się kupować z wyprzedzeniem. Planować swoje wakacje. Jeżeli ktoś czeka na wrześniowe promocje last minute, to rekomendujemy kupić ofertę już dziś. Jeżeli ktoś będzie planował wylot w kierunkach egzotycznych lub wyjazd na narty to najbliższe tygodnie mogą okazać się najlepszym okresem na zakup takiej oferty.

Dawid ZarazińskiCo, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w czerwcu i lipcu

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.