Rozpowszechnione jest przekonanie, że aby skutecznie promować jakiś produkt, usługę lub markę wystarczy dużo o tym mówić. To nie do końca prawda. Dobra promocja musi opierać się na zaufaniu konsumentów. Nie tylko w przypadku B2C, ale i B2B, a content marketing może być niezwykle użytecznym narzędziem w tym procesie.
Komunikacja marek w obrębie B2B i B2C, mimo wielu wspólnych płaszczyzn, nieco się różni. Musimy zaakceptować fakt, że w zależności od segmentu w którym się poruszamy, stoimy przed nieco innymi wyzwaniami. Inny jest klient, inne są cele, a także inaczej przebiega proces komunikacji. Ale jedno jest wspólne – zaufanie. Bez tego niewiele można zdziałać. Doskonałym narzędziem do budowania zaufania jest dobry, wartościowy content. Dlaczego? Bo zdecydowana większość odbiorców obdarza dużym zaufaniem firmy, które w komunikacji koncentrują się właśnie wartościowych i przekonujących treściach.
Research by Demand Metric
Jak wspomniałam, musimy pogodzić się z różnicami między B2B i B2C. Weźmy pod uwagę choćby sam proces zakupowy. W przypadku B2C bardzo często decyzja o zakupie danego dobra jest spontaniczna, a klient kieruje się impulsem i wpływem chwili. W B2B wygląda to zgoła inaczej. Decyzja nierzadko podejmowana jest po kilku miesiącach, a przed zakupem klient poszukuje ekspertyz, analiz i fachowej informacji. Inne są więc cele komunikacyjne organizacji w przypadku B2B, inne w przypadku B2C, a to oczywiście determinuje w jaki sposób ma być budowana strategia content marketingowa.
Research by Content Marketing Institute
Zaufanie w branży finansowej i ubezpieczeniowej
Bardzo szczególnym przypadkiem są finanse i ubezpieczenia. Tu słowo „zaufanie” nabiera jeszcze większej mocy i znaczenia. Jest to zarazem jedno z największych wyzwań w procesie komunikacji. I w tym przypadku content marketing ma kluczowe znaczenie. Według badania NewsCred and Redshift Research z 2014, 55 procent badanych wykazuje większe zaufanie wobec banku, który w komunikacji skupia się na dostarczeniu klientom użytecznych i pomocnych informacji.
Jak budować zaufanie w obszarze B2B
Chciałabym w tym miejscu pokusić się o kilka praktycznych wskazówek – pochodzących z mojego doświadczania -, a które znacząco pomagają w budowie relacji opartej na zaufaniu:
- Słuchaj. Pamiętaj, że twojego odbiorcę interesują JEGO problemy, a nie twoje. Dlatego zamiast pokazywać mu to co chcesz, musisz się skupić na pokazywaniu tego, co ON chce zobaczyć.
- Zrozumienie. To wydaje się oczywiste, ale często się o tym zapomina. Zrozumienie potrzeb klienta jest niezbędne do tego, by darzył nas zaufaniem.
- Znajdź rozwiązanie. Dlaczego ktoś ma czytać to co mu proponujesz? Większość z nas szuka konkretnych rozwiązań swoich problemów (i znowu: nie opisu produktów lub usług, nie tego co chcesz pokazać…), a więc musisz to rozwiązanie znaleźć i właściwie zaprezentować.
- Dziel się. Regularne (a nie przypadkowe i od czasu do czasu!) dostarczanie wartościowego contentu w oparciu o różne kanały jest bardzo ważnym elementem budowania zaufania.
- Sprzedaj. Jeżeli klient ci zaufa i potraktuje jak eksperta, wtedy potraktuje twój produkt ja rozwiązanie, którego szukał.
Wizualizacja
Niezwykle istotnym elementem budowania zaufania jest wizualizacja. Wiele osób o tym zapomina. Niektórzy wręcz sądzą, że content marketing to tylko treść. Tymczasem treść bez obrazu, bez wizualizacji i bez całej oprawy graficznej jest po prostu niekompletna. Jakie kolory działają relaksująco, a jakie wzmagają uwagę? Jak się to ma do oczekiwań odbiorcy i do tego kim jest? Każdy z elementów układanki musi być spójny z pozostałymi: treść, sposób prowadzenia komunikacji, logotyp i oprawa graficzna, itp., itd.
Dobrym przykładem jest rebranding PZU (pomijam kontrowersje jakie swego czasu wzbudził, bo każda zmiana logo i wizualizacji dużej i długo działające marki rodzi pewne poruszenie). Modernizacja logo oparta była na pewnej refleksji, jak logo największego polskiego ubezpieczyciela zmieniało się na przestrzeni lat. I jak nowy znak ma oddawać siłę, nowoczesność i pewność. A właśnie te cechy ubezpieczyciela mają u klientów wywołać zaufanie.
jak zmieniało się logo PZU w czasie
Innym przykładem zmian w wizualizacji był projekt, jaki Clipatize wykonało dla firmy LINKS, brokera ubezpieczeniowego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Uprościliśmy logo, zmieniliśmy paletę kolorów, zastosowaliśmy inne ikony.
nowe logo
paleta kolorów
zastosowane ikony
Chcieliśmy pokazać silny i nowoczesny charakter firmy, przełamując go uspokajającymi elementami. Każdy z zastosowanych kolorów ma swoje oddziaływanie i znaczenie. Głęboki niebieski uspokaja, oznacza też nowoczesność i podkreśla autorytet; cyan dodaje świeżości; zastosowany odcień szarości jest nautralny, prosty, a zarazem elegancki; wreszcie ten rodzaj czerwieni jest bardzo emocjonalny, ożywia i dodaje emocji. Równie istotne były ikony jakie zastosowaliśmy. Jak wygląda wizualizacja LINKS IB po wprowadzonych zmianach, można przekonać się odwiedzając stronę ubezpieczyciela: https://linksib.com
Content marketing to potężne narzędzie w budowaniu zaufania, zarówno w obszarze B2B jak i B2C (oczywiście mając na uwadze różnicę i unikalne cechy każdego z nich). Nie zapominajmy, że content marketing to nie jest tylko treść rozumiana jako słowo pisane. To także obraz, dźwięk, ruch i wiele innych elementów. Mam nadzieję, że moje doświadczenia i przemyślenia okażą się dla was pomocne.
Mara Puacz
Content director w agencji Clipatize
www.clipatize.com
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.