Jedynie co trzeci pełnoletni internauta uważa, że korzystanie z internetu w pracy w celach prywatnych jest nieuczciwe w stosunku do pracodawcy – pokazują badania firmy Gemius SA. Jeszcze mniej zwolenników takiej opinii – bo zaledwie jedna czwarta – jest wśród osób stykających się z tym problemem na co dzień: aktywnych zawodowo i mających w pracy dostęp do internetu.
Firma badawcza Gemius opublikowała wyniki badania dotyczącego zjawiska cyberslackingu w Polsce. Celem badania było określenie stosunku internautów do cyberslackingu, czyli wykorzystywania internetu do celów prywatnych w godzinach pracy. Wyniki badania potwierdzają nie tylko powszechność samego zjawiska, ale i jego akceptację przez pełnoletnich użytkowników internetu.
Zdecydowana większość spośród nich (74 proc.) uważa, że korzystanie z internetu w pracy w celach prywatnych nie jest niczym złym, jeśli nie przeszkadza w obowiązkach służbowych. Ponad połowa badanych twierdzi, że jest to potrzebne jako chwila odpoczynku (57 proc.). Zdaniem co drugiego respondenta (50 proc.) korzystanie z internetu w pracy w celach prywatnych jest normalne i wszyscy, którzy mają taką możliwość korzystają w ten sposób z internetu.
Relatywnie rzadziej badani internauci oceniają cyberslacking jako zachowanie nieuczciwe względem pracodawcy (31 proc.) i niewłaściwe (24 proc.). W najmniejszym stopniu polscy internauci są przekonani o szkodliwym wpływie cyberslackingu na realizację obowiązków służbowych. Jedynie co piąty badany uważa, że korzystanie z internetu w celach prywatnych w godzinach pracy zawsze negatywnie wpływa na jakość pracy (20 proc.).
Stosunek badanych do cyberslackingu różnicuje wiek. Im starsi respondenci, tym rzadziej zgadzają się oni ze stwierdzeniami usprawiedliwiającymi cyberslacking, częściej natomiast wyrażają opinie potępiające taką aktywność.
Jak wynika z badania, do cyberslackingu przyznaje się aż 93 proc. internautów korzystających z internetu w pracy. Najczęściej pracownicy korzystają w godzinach pracy z prywatnej poczty (79 proc.) i przeglądają strony WWW (73 proc.). Co trzeci badany w celach prywatnych używa w pracy komunikatora (36 proc.). Niemal tyle samo respondentów przyznaje się do robienia zakupów w sklepach lub na aukcjach internetowych (33 proc.).
Wyniki badania pokazują również, ile godzin dziennie pracownicy poświęcają na cyberslacking. Co drugi internauta używający internetu w pracy deklaruje, że korzysta z niego w celach prywatnych średnio przez pół godziny. Natomiast co szósty badany przeznacza na ten cel dwie godziny dziennie lub więcej. Wskazania te mogą być jednak znacznie zaniżone – przede wszystkim ze względu na obawy i niechęć do przyznawania się do niewłaściwego wykorzystywania firmowego łącza. Podejrzenie to potwierdzają wyniki analogicznego pytania, ale dotyczącego czasu poświęcanego na cyberslacking przez kolegów z pracy – tutaj już co trzeci respondent twierdzi, że jest to co najmniej dwie godziny dziennie.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.