Cyfrowa przyszłość kreatywnej Polski: internet napędza wzrost sektora kreatywnego

Opublikowano: 19 kwietnia 2013. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Rewolucja cyfrowa napędza wzrost sektora kreatywnego w Polsce, który rozwija się ponad dwa razy szybciej niż średnia w Europie. Zyski w tym obszarze przewyższają straty z obszaru „analogowej” działalności tego sektora. Możliwości zarabiania na treściach cyfrowych będą dalej rosły. To główne wnioski płynące z raportu firmy Booz & Company. Dotyczy on pięciu kluczowych branż sektora kreatywnego: filmu, telewizji, muzyki, wydawnictw i gier. 

raportRaport „Cyfrowa przyszłość sektora kreatywnego w Polsce i Europie” został zaprezentowany przez Booz & Company we współpracy z demoseuroOPA. Jego wyniki dla Polski są zaskakująco pozytywne. Całość wzrostu ekonomicznego w sektorze kreatywnym w Europie pochodzi z działalności w internecie. W Polsce dynamika wzrostu sektora kreatywnego jest szczególnie wysoka. Pomimo istotnych przemian strukturalnych w całym sektorze, w latach 2001–2011 wzrost sektora zajmującego się tworzeniem i dystrybucją treści kreatywnych w Polsce wyniósł 50 proc., podczas gdy średnia europejska kształtuje się na poziomie 20 proc. Przychody w pięciu kluczowych branżach sektora kreatywnego (film, telewizja, muzyka, wydawnictwa i gry) wzrosły od 2001 r. do poziomu 4 mld euro. Oznacza to roczną stopę wzrostu na poziomie 4 proc., przy czym przychody z działalności w obszarze elektronicznym rosły o ponad 13 proc. rocznie, osiągając poziom 1,5 mld euro.

Według autorów raportu, cyfryzacja niesie korzyści dla twórców. Przede wszystkim, uzyskują oni łatwą możliwość dystrybucji treści i dostęp do nowych kanałów komunikacji z publicznością. Na przykład w branży muzycznej, w ciągu ostatnich dziesięciu lat, całkowita wartość generowana dla artystów i wydawców pozostawała na stałym poziomie. Zmieniły sie jednak proporcje – jedynie 32 proc. przychodów osiągają ze sprzedaży płyt CD, a 66 proc. przychodu otrzymują ze sprzedaży internetowej, ponieważ marże produkcyjne, dystrybucyjne oraz sprzedażowe zostały znacznie zmniejszone w tym ostatnim modelu.

Na cyfryzacji w branży kreatywnej najbardziej korzystają twórcy i konsumenci. W dobie cyfryzacji firmy działające w sektorze kreatywnym mogą się rozwijać, jeśli są w stanie tworzyć produkty i usługi zgodne z oczekiwaniami konsumentów i koncentrują się na dwóch obszarach wzrostu: mediach cyfrowych i płatnościach za dostęp do treści –powiedział Hannes Gmelin, ekspert w dziedzinie mediów cyfrowych Booz & Company.

Całkowite przychody pięciu kluczowych branż sektora kreatywnego w Europie wzrosły o 30 mld euro od 2001 r., osiągając wartość 200 mld euro. 25 proc. (50 mld euro) tej kwoty pochodzi z firm o rocznej stopie wzrostu powyżej 11 proc. W Polsce ta dynamika jest nawet silniejsza. Co ważne, przy całkowitej konsumpcji mediów na poziomie 4,1 godzin dziennie i udziale internetu na poziomie 1,1 godziny, polski sektor kreatywny ma duży potencjał rozwoju w sferze cyfrowej.

Na przestrzeni ostatnich 10 lat najszybciej w Polsce rósł przemysł gier elektronicznych – średnio 20,2 proc. rocznie. To więcej niż w całej Unii Europejskiej, gdzie odsetek ten oscylował wokół 11 proc. Dobrą kondycją może pochwalić się również polski przemysł muzyczny. O ile w Europie w latach 2001–2011 przychody w tym sektorze spadły o 2,9 proc., w Polsce odnotowano wzrost na poziomie 0,7 proc. rocznie. Podobnie jest w przypadku branży wydawniczej. W Europie przychody w sektorze związanym z wydawaniem periodyków spadły o 1,1 proc., podczas gdy w Polsce zanotowano wzrost przychodów w wysokości 2,6 proc. Również przemysł książkowy w latach 2001–2011 rósł średnio o 3,1 proc. Co ważne, największy wpływ na wzrost całego sektora mają branże telewizyjna i filmowa, które zarówno w Polsce, jak i Europie odpowiadają za ok. 50 proc. całości przychodów przemysłu kreatywnego.

Dzięki postępującej cyfryzacji twórcy treści zyskują na łatwiejszym dostępie do dystrybucji i większej ilości kanałów komunikacji z potencjalnymi odbiorcami. Branże, które szybko zareagowały na zachodzące zmiany, jak np. branża filmowa, wzrostem cyfrowym zrekompensowały już straty w obszarze mediów niecyfrowych. Inne, jak np. wydawcy książek, wypracowują nowe modele biznesowe oparte na poszukiwaniu efektywnych metod zarabiania na dostępie do treści. W coraz większym stopniu modele te są wykorzystywane przez nowych uczestników rynku lub w formie partnerstwa z dotychczas działającymi podmiotami.

Celem raportu “Cyfrowa przyszłość kreatywnej Polski. Ekonomiczne skutki wpływu internetu na branżę kreatywną w Polsce i Europie”, przygotowanego przez Booz&Company, jest przedstawienie całościowego wpływu, jaki internet wywiera w obszarze produktów i usług kreatywnych. Ważną część publikacji stanowi analiza konsekwencji rewolucji cyfrowej dla konsumentów i twórców treści kreatywnych. Raport obejmuje sektor kreatywny w całej Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii. Został zrealizowany w pełnej niezależności przez Booz & Company i sfinansowany przez Google Inc. Raport opiera się na badaniach akademickich, publicznie dostępnych informacjach oraz badaniach własnych.

Pełną treść raportu znaleźć można pod tym adresem.

Dawid ZarazińskiCyfrowa przyszłość kreatywnej Polski: internet napędza wzrost sektora kreatywnego

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.