Firma Apple sprzedaje e-booki w ramach modelu agencyjnego. Zdaniem amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości ogranicza to konkurencję, stąd też zdecydowano się na złożenie pozwu przeciwko firmie Apple i pięciu wydawcom: Hachette, HarperCollins, Macmillan, Penguin oraz Simon & Schuster.
W pozwie wniesionym do Sądu w Nowym Jorku przez amerykański Departament Sprawiedliwości przeciwko Apple i wydawcom biorącym udział w sprzedaży e-booków w modelu agencyjnym, wskazano, że zawiązano w ten sposób zmowę cenową. Już na początku marca informowaliśmy o ostrzeżeniu wydanym firmie Apple w tej sprawie. Postępowanie sądowe w sprawie koncernu Apple toczy się w Ameryce i w Unii Europejskiej.
Model agencyjny sprzedaży e-booków miał być z założenia elementem rewolucji i wartością wyróżniającą na rynku. Model ten zakładał ustalanie przez wydawcę e-booka jego ceny, a następnie pobieranie przez Apple 30 proc. prowizji od każdej zawartej transakcji sprzedaży. Firma nie zdecydowała się na powszechnie wykorzystywany na rynku wydawniczym model hurtowy sprzedaży, który polega na sprzedawaniu książek księgarniom po niższych cenach niż sugerowana cena detaliczna. Taka sytuacja umożliwia sprzedawcom ustalanie konkurencyjnych cen na rynku i zdobywanie w ten sposób nowych klientów.
Departament Sprawiedliwości USA uznał, że model agencyjny narzucony przez firmę Apple, wymagał od współpracujących z koncernem wydawców określonego kształtowania cen. Musiały być one na tyle konkurencyjne, aby wydawcom z modelu hurtowego nie opłacało się sprzedawać książki po niższej cenie. Taki proceder zdaniem organów Departamentu Sprawiedliwości, nosi znamiona zmowy cenowej, jest więc przestępstwem gospodarczym.
Serwis Paidcontent.org informuje, że firma Apple i wydawca Macmillan chcą bronić zasadności wykorzystania w praktyce modelu agencyjnego sprzedaży e-booków, jako że ich zdaniem tylko w ten sposób można przełamać dominację rynkową sklepu Amazon. Z kolei, pozostali wydawcy pozwani przez Departament Sprawiedliwości chcą ugody, jednocześnie zgadzając się na bardziej swobodne kształtowanie cen przez firmę Amazon.
Wpisy promowane
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.