Gdy reklama dotyczy nieznanej marki odbiorcy zapamiętują ją tak samo, niezależnie od tego czy występuje w niej rozpoznawalna osoba, czy też nieznany model. Wykorzystanie wizerunku sławnej osoby w reklamie firmy znanej konsumentom zwiększa skuteczność przekazu i powoduje jego lepsze zapamiętywanie – informuje Instytut Psychologii Ekonomicznej SWPS.
Konstruując reklamę warto pamiętać, aby rozgraniczyć sytuację, w której mamy do czynienia z marką znaną już na rynku (a celem promocji jest podtrzymanie i zwiększenie jej świadomości w umyśle konsumenta) od sytuacji, gdy zależy nam na zbudowaniu osobowości nowej, nieobecnej dotąd na rynku, marki. Podczas badań zaobserwowano, że reklama nieznanej firmy z udziałem znanej osoby kieruje uwagę konsumentów na produkt i jego cechy, a nie na markę. Na tej podstawie można więc wnioskować, że warto wykorzystać wizerunek osoby znanej i rozpoznawalnej w reklamach społecznych oraz reklamach skupiających się na kategoriach produktowych.
„Warto skorzystać z wizerunku znanej postaci, gdy jej obecność jest spójna z pozostałymi elementami reklamy (znana osoba i znana marka)” – mówią Bartosz Balewski i Izabela Wawrzyniak, autorzy badań, absolwenci psychologii w SWPS. „Wówczas wizerunek gwiazdy spełnia zakładaną funkcję, kierując uwagę odbiorców na markę i powodując lepsze jej zapamiętanie, a w późniejszym etapie szybsze wydobycie z pamięci informacji na temat reklamy. Natomiast, gdy reklama dotyczy nieznanej firmy, odbiorcy tak samo zapamiętują reklamę niezależnie od tego, czy występuje w niej rozpoznawalna osoba, czy też nieznany model. Wówczas ponoszenie ogromnych kosztów angażu gwiazdy do reklamy może okazać się zbędną inwestycją, gdyż nie zwiększa efektywności reklamy” – dodają.
Badanie zostało przeprowadzone w maju i czerwcu 2009 r. w wirtualnym laboratorium badań społecznych „HouseLab” pod kierunkiem prof. dr hab. Andrzeja Falkowskiego. Wzięło w nim udział 157 osób Respondentami byli głównie studenci i absolwenci uczelni wyższych z różnych kierunków studiów.
Działalność Instytutu Psychologii Ekonomicznej na Wydziale Psychologii SWPS polega na rozwijaniu współpracy ze środowiskiem biznesowym w zakresie badań naukowych i dydaktyki.
Wpisy promowane
- Nowoczesna strona internetowa – najważniejsze narzędzie rozwoju lokalnego biznesuW dzisiejszych czasach brak profesjonalnej strony internetowej jest jak nieistnienie w oczach współczesnych klientów. Dla lokalnych przedsiębiorców odpowiednio zaprojektowana witryna ...
- Długopisy plastikowe i metalowe z nadrukiem – czy warto wykorzystać je w kampanii promocyjnej firmy?Długopisy plastikowe i metalowe to jedne z popularniejszych gadżetów reklamowych – są niedrogie, praktyczne i mają ogromny potencjał marketingowy. Można ...
Zobacz ofertę Wpisów promowanych.
Wydarzenia
15.05.2025 Javeloper 2025 (online)
20.05.2025 - 21.05.2025 E-Commerce Connect
21.05.2025 - 22.05.2025 V FORUM LOYALTY PLANET 360°
21.05.2025 VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska
04.06.2025 - 05.06.2025 VI FORUM DIGITAL EVOLUTION FOR PHARMA & MEDICAL
30.06.2025 - 01.07.2025 Code Europe
Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!