Dobrze traktowany e-mail w firmach

Opublikowano: 28 lutego 2003. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

10 lutego br. Magazyn INTERNET przeprowadził test, który miał ocenić, czy polskie firmy nie lekceważą tak popularnego narzędzia jakim jest e-mail. Test ujawnił, że wiele firm działających w Internecie zdaje sobie sprawę ze znaczenia i ważności poczty elektronicznej jako środka przekazu i komunikacji z klientem

Podczas testu wysłano 31 listów do firm w następujących branżach:
– telekomunikacja: ERA, PlusGSM, IDEA, TP, Netia;
– sklepy internetowe: eMarket.pl, Audiosfera.pl, WS.pl, Merlin.pl;
– portale internetowe: Onet.pl, Interia.pl, Gazeta.pl, WP.pl, PF.pl;
– serwisy z logosami i dzwonkami: Wapster.pl, SuperSMS.pl, Wapacz.pl;
– firmy rejestrujące domeny: Domena.pl, Domeny.org, Az.pl, DNS.pl;
– dostawcy usług hostingowych: Home.pl, IBC.pl, icenter.pl, SM.pl;
– banki internetowe: e.pkobp.pl, mBank.pl, vwbankdirect.pl, Pekao24.pl;
– aukcje internetowe: Allegro.pl, Adico.pl.

Każdej firmie zadano pytanie zgodne z jej branżą i oferowanymi przez nią usługami/produktami poprzez wysłanie e-maila. Wszystkie zapytania rozesłano 10 lutego o godzinie 8:00. Test zakończył się 22 lutego. Jeżeli odpowiedź na dany e-mail nie dotarła w ciągu 2 tygodni, traktowano to jako brak odpowiedzi.

Tylko 7 firm zlekceważyło wiadomość. Żadnej odpowiedzi nie udzieliły: operator telekomunikacyjny Netia, sklep eMarket.pl, sklep WS.pl, największe polskie portale Onet.pl i Interia.pl, firma rejestrująca domeny – Domena.pl oraz serwis z logosami i dzwonkami – SuperSMS.pl.

Ostatnia wymieniona firma przesłała wprawdzie autoodpowiedź, ale żądanej odpowiedzi na pytanie już nie uzyskano. Tak więc na 31 wysłanych zapytań uzyskano 24 e-maile z wyjaśnieniami. Wynik ten, jak na polskie warunki, można uznać za bardzo dobry.

Zapytania testowe zawierały wyłącznie proste zapytania, zatem na podstawie testu nie można ocenić jak zachowałyby się wymienione firmy, gdyby klient zgłosił e-mailem naprawdę poważny problem. Podczas testu nie zwracano również uwagi na jakość odpowiedzi – a to też ważne kryterium. Natomiast brano pod uwagę czas, po którym dotarła odpowiedź. I tak, najlepszy okazał się mBank, który udzielił odpowiedzi w niecałe 1,5 godziny. Zaraz za nim był kolejny bank – Pekao SA z wynikiem 2 godzin. Trzecie miejsce zajął serwis oferujący logosy i dzwonki – Wapacz.pl – wynik nieco ponad 2 godziny.

Pozostałe firmy też wypadły bardzo dobrze – praktycznie w ciągu jednego dnia uzyskano większość odpowiedzi, resztę drugiego dnia. Ostatnia odpowiedź nadeszła 12 lutego z portalu Gazeta.pl. Można więc wyciągnąć wniosek, że jeżeli w ciągu 3 dni nie uzyskamy wyjaśnień na postawione zapytanie, to prawdopodobnie nie dowiemy się już niczego. Wtedy pozostaje nam wysłanie kolejnego maila lub korzystanie z innych form kontaktu z firmą.

Pełny test wraz z komentarzem będzie można przeczytać w kwietniowym wydaniu Magazynu INTERNET.

http://www.mi.com.pl

Sylwester KozakDobrze traktowany e-mail w firmach

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.