E-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej

Opublikowano: 31 lipca 2007. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Zakupy przez internet są bardziej popularne w Polsce niż w Rosji, Rumunii, na Ukrainie i Litwie – pokazują wyniki raportu Gemius. Aż 66 proc. polskich internautów, którzy słyszeli o możliwości robienia zakupów on-line, skorzystało choć raz z tej szansy.

W raporcie „E-commerce 2007” przedstawiono dynamikę polskiego rynku sprzedaży przez internet na tle trendów i zjawisk obserwowanych w tym sektorze w innych krajach regionu. Opracowanie prezentuje zwyczaje zakupowe internautów i perspektywy rozwoju handlu elektronicznego w pięciu państwach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, Rosji, Rumunii, na Ukrainie i Litwie. Dane dla rynku polskiego uzupełniają wyniki badania firm zajmujących się handlem internetowym w Polsce, które zrealizowano przy współpracy z serwisem Sklepy24.pl.

Rok 2006 to kolejny rok rynkowej hossy dla właścicieli sklepów i aukcji internetowych w Polsce. Według szacunków IAB, obroty polskiego rynku e-commerce wyniosły około 5 mld zł, czyli aż o 60 proc. więcej niż przed rokiem. Optymistyczne wyniki finansowe nie są zaskoczeniem, biorąc pod uwagę zainteresowanie polskich internautów zakupami w internecie. Jak pokazują wyniki badań Gemius, aż 66 proc. internautów w Polsce, którzy słyszeli o możliwości robienia zakupów przez internet, skorzystało przynajmniej raz z oferty aukcji i sklepów internetowych. Pod tym względem polscy internauci wyprzedzają użytkowników z Rosji  (53 proc.), Litwy (32 proc.), Rumunii (29 proc.) oraz Ukrainy (29 proc.).

E-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej 1

Wykres 1. Czy kiedykolwiek robił(a) Pan(i) zakupy za pośrednictwem internetu?
N=respondenci, którzy słyszeli o możliwości robienia zakupów przez internet.
Źródło: Gemius SA

Polscy internauci to także najbardziej doświadczeni klienci sklepów i aukcji internetowych. Aż 36 proc. badanych kupujących on-line przyznaje, że pierwszy raz zrobiło zakupy w internecie co najmniej dwa lata temu. Niemniej, w każdym z badanych krajów największy odsetek internautów korzysta z internetowych zakupów od niedawna – pierwszy raz kupując on-line w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Wskaźnik ten jest wyjątkowo wysoki na Ukrainie (46 proc.) i w Rumunii (48 proc.).

E-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej 2

Wykres 2. Kiedy pierwszy raz kupił(a) coś Pan(i) w internecie?
N=respondenci, którzy robili zakupy przez internet.
Źródło: Gemius SA

Warto również podkreślić, że wśród pięciu analizowanych państw, Polska jest jedynym krajem, w którym aukcje internetowe są bardziej popularne niż sklepy – w tych pierwszych kupowało 76 proc. polskich użytkowników internetu, którzy robili zakupy przez internet, podczas gdy w tych drugich – 58 proc. W pozostałych krajach odsetek kupujących w e-sklepach kształtuje się na poziomie od 85 proc. dla Litwy do 99 proc. dla Rosji.

Według badań Gemius w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy należy się spodziewać dalszego wzrostu zainteresowania polskich internautów zakupami w internecie, a  co za tym idzie również większych niż dotychczas profitów dla właścicieli sklepów i aukcji internetowych. Aż 36 proc. internautów w Polsce, którzy kiedykolwiek robili zakupy on-line, przyznało, że w przyszłości zamierza kupować w ten sposób częściej niż dotychczas. Taką samą deklarację wyraziło ponad 40 proc. internautów z Ukrainy, Litwy i Rumunii oraz 33 proc. użytkowników z Rosji.

E-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej 3

Wykres 3. Jak często w przyszłości zamierza Pan(i) kupować poprzez internet?
N=respondenci, którzy robili zakupy przez internet. Źródło: Gemius SA

Źródło: Gemius SA, „E-commerce 2007”, lipiec 2007 r.

Hanna LaskowskaE-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej

Podziel się!

O autorze

hania