Zakupy przez internet są bardziej popularne w Polsce niż w Rosji, Rumunii, na Ukrainie i Litwie – pokazują wyniki raportu Gemius. Aż 66 proc. polskich internautów, którzy słyszeli o możliwości robienia zakupów on-line, skorzystało choć raz z tej szansy.
W raporcie „E-commerce 2007” przedstawiono dynamikę polskiego rynku sprzedaży przez internet na tle trendów i zjawisk obserwowanych w tym sektorze w innych krajach regionu. Opracowanie prezentuje zwyczaje zakupowe internautów i perspektywy rozwoju handlu elektronicznego w pięciu państwach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, Rosji, Rumunii, na Ukrainie i Litwie. Dane dla rynku polskiego uzupełniają wyniki badania firm zajmujących się handlem internetowym w Polsce, które zrealizowano przy współpracy z serwisem Sklepy24.pl.
Rok 2006 to kolejny rok rynkowej hossy dla właścicieli sklepów i aukcji internetowych w Polsce. Według szacunków IAB, obroty polskiego rynku e-commerce wyniosły około 5 mld zł, czyli aż o 60 proc. więcej niż przed rokiem. Optymistyczne wyniki finansowe nie są zaskoczeniem, biorąc pod uwagę zainteresowanie polskich internautów zakupami w internecie. Jak pokazują wyniki badań Gemius, aż 66 proc. internautów w Polsce, którzy słyszeli o możliwości robienia zakupów przez internet, skorzystało przynajmniej raz z oferty aukcji i sklepów internetowych. Pod tym względem polscy internauci wyprzedzają użytkowników z Rosji (53 proc.), Litwy (32 proc.), Rumunii (29 proc.) oraz Ukrainy (29 proc.).
Wykres 1. Czy kiedykolwiek robił(a) Pan(i) zakupy za pośrednictwem internetu?
N=respondenci, którzy słyszeli o możliwości robienia zakupów przez internet.
Źródło: Gemius SA
Polscy internauci to także najbardziej doświadczeni klienci sklepów i aukcji internetowych. Aż 36 proc. badanych kupujących on-line przyznaje, że pierwszy raz zrobiło zakupy w internecie co najmniej dwa lata temu. Niemniej, w każdym z badanych krajów największy odsetek internautów korzysta z internetowych zakupów od niedawna – pierwszy raz kupując on-line w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Wskaźnik ten jest wyjątkowo wysoki na Ukrainie (46 proc.) i w Rumunii (48 proc.).
Wykres 2. Kiedy pierwszy raz kupił(a) coś Pan(i) w internecie?
N=respondenci, którzy robili zakupy przez internet.
Źródło: Gemius SA
Warto również podkreślić, że wśród pięciu analizowanych państw, Polska jest jedynym krajem, w którym aukcje internetowe są bardziej popularne niż sklepy – w tych pierwszych kupowało 76 proc. polskich użytkowników internetu, którzy robili zakupy przez internet, podczas gdy w tych drugich – 58 proc. W pozostałych krajach odsetek kupujących w e-sklepach kształtuje się na poziomie od 85 proc. dla Litwy do 99 proc. dla Rosji.
Według badań Gemius w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy należy się spodziewać dalszego wzrostu zainteresowania polskich internautów zakupami w internecie, a co za tym idzie również większych niż dotychczas profitów dla właścicieli sklepów i aukcji internetowych. Aż 36 proc. internautów w Polsce, którzy kiedykolwiek robili zakupy on-line, przyznało, że w przyszłości zamierza kupować w ten sposób częściej niż dotychczas. Taką samą deklarację wyraziło ponad 40 proc. internautów z Ukrainy, Litwy i Rumunii oraz 33 proc. użytkowników z Rosji.
Wykres 3. Jak często w przyszłości zamierza Pan(i) kupować poprzez internet?
N=respondenci, którzy robili zakupy przez internet. Źródło: Gemius SA
Źródło: Gemius SA, „E-commerce 2007”, lipiec 2007 r.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.