empolis: dofinansowanie 3,3 mln euro

Opublikowano: 14 stycznia 2004. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Firma empolis uzyskała dofinansowanie kosztów realizacji projektu badawczego „SWAP – semantyczny internet i technologia peer-to-peer” z Ministerstwa Nauki i Informatyzacji. Badania realizowane są w ramach międzynarodowego projektu o budżecie 3,3 milona Euro, współfinansowanego przez Unię Europejską.

Międzynarodowy projekt badawczy SWAP (ang. Semantic Web and Peer-to-Peer) ma na celu stworzenie skutecznego środowiska wymiany wiedzy poprzez Internet dzięki wykorzystaniu idei tzw. semantycznej pajęczyny i technologii P2P (peer-to-peer).

Semantyczna pajęczyna została obwołana kolejnym, wyższym szczeblem rozwoju internetu przez jego wynalazcę Tima Berners-Lee. Polega ona na uzupełnianiu informacji dostępnych w sieci o ich znaczenie, co pozwala na zwiększenie możliwości ich praktycznego wykorzystania – głównie przez aplikacje (tzw. agentów) – a wraz z tym winna przynieść ogromne korzyści dla globalnej ekonomii.

W projekcie zastosowano również koncepcję sieci P2P (peer-to-peer), czyli bezpośredniej wymiany informacji między równorzędnymi użytkownikami, bez wykorzystania centralnych serwerów. Aktualnie technologia tego typu jest wykorzystywana do wymiany muzyki, zdjęć czy filmów za pośrednictwem Internetu. Technologia P2P była kojarzona dotychczas z piractwem komputerowym z wymianą plików mp2, avi czy mpg poprzez internet.

Dzięki wynikom naszych badań sieci P2P będą mogły być równie efektywnie wykorzystane do dzielenia się wiedzą poprzez internet jak dotychczas do pirackiej wymiany filmów – powiedział Rafał Księżyk , prezes empolis.

Partnerzy projektu: empolis Polska, Uniwersytet w Karlsruhe, Uniwersytet w Amsterdamie, hiszpańska firma Meta4 oraz empolis UK. Wyniki projektu zostaną zweryfikowane w ramach studium zastosowania przez Dresdner Bank i hiszpańską fundację IBIT.

Sylwester Kozakempolis: dofinansowanie 3,3 mln euro

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.