Do świąt pozostało niewiele czasu, a my nie mamy jeszcze prezentów. Pewnie jak co roku będziemy je kupować w ostatniej chwili. Niektórzy sprzedawcy tylko na to czekają zastawiając na nas pułapki.Nie mówimy oczywiście o podstawianiu nogi przez ekspedientów, mokrych plamach na posadzce czy przeszkodach ustawionych na drodze do kasy. Sprawa jest bardziej poważna i dotyczy jakości prezentów oraz warunków ich gwarancji. Szczególnie dotyczy to elektroniki.
Kupując w prezencie np. nawigację satelitarną GPS – najczęściej reklamowany prezent świąteczny w tym roku ufamy, że będzie działała poprawnie oraz że w przypadku ewentualnej awarii reklamacje będą uwzględniane na warunkach wskazanych przez sprzedawcę. Oczekujemy również, że wraz ze sprzętem otrzymamy instrukcję wydrukowaną w języku polskim. Większość bowiem sprzętu elektronicznego dostępnego w Polsce jest sprowadzana z zagranicy. Tymczasem musimy wiedzieć, że zarówno reklamy jak i niektórzy sprzedawcy wykorzystują nasze emocje przedświąteczne oraz naszą niewiedzę. Najlepszym przykładem może być wskazana wcześniej nawigacja satelitarna GPS. O ile marka i model to wybór subiektywny, o tyle jakość serwisu, warunki gwarancji powinny być ocenione obiektywnie i surowo. Nie chcemy przecież aby obdarowana przez nas osoba miała problemy z otrzymanym prezentem.
Na co oprócz parametrów technicznych warto zwrócić uwagę przy zakupie urządzeń takich jak GPS?
Klienci przede wszystkim powinni wiedzieć czym jest gwarancja i czym różni się od odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (dawniej określana jako rękojmia). Oba określenia są często stosowane zamiennie mimo, że znaczą coś zupełnie innego – podkreśla Aleksandra Frączak z Federacji Konsumentów – Coraz więcej uwag napływających do nas od klientów dotyczy właśnie kwestii gwarancji.
Nieuczciwi dystrybutorzy korzystają z zaufania jakim cieszy się dany producent i sugerują, że kupujemy pełnowartościowe urządzenie posiadające „gwarancję standardową”. Logo znanego producenta w połączeniu z taką informacją daje nam poczucie pewności, a tymczasem pojęcie „gwarancja standardowa” nie istnieje w polskim prawie. To co nazywane jest w tym przypadku gwarancją jest w rzeczywistości jedynie dawną rękojmią producenta. Gwarantuje jedynie ustosunkowanie się do wad prawnych oraz fizycznych urządzenia.
Przed dokonaniem zakupu powinniśmy dokładnie sprawdzić: zakres gwarancji, jej warunki oraz czas obowiązywania – radzi Jerzy Krzywicki z firmy Excel Systemy Nawigacyjne – Gwarancja nigdy nie może być „standardowa” ponieważ jest to dodatkowe oświadczenie gwaranta czyli dystrybutora lub sprzedawcę. Pełnowartościowy produkt powinien oprócz dawnej rękojmi producenta posiadać gwarancję i to najlepiej wieloletnią, ogólnopolski dostęp do serwisu oraz możliwość wymiany wadliwego urządzenia w ciągu 48 godzin. Bardzo ważne jest też abyśmy otrzymali polską instrukcję obsługi w wersji drukowanej. Sprzedawcy potrafią pobierać za to dodatkowe opłaty od klientów.
Warto podczas zakupów wykorzystać bezpośrednie wskazówki od samych producentów i dystrybutorów, którzy za pomocą specjalnych oznakowań dają sygnał, że produkt spełnia najwyższe standardy jakościowe i serwisowe. Najlepszym przykładem jest hologram umieszczany na opakowaniu urządzenia. Jest to zabezpieczenie, które niezwykle ciężko podrobić a ewentualne próby są nieopłacalne. Pamiętajmy zatem aby w ferworze świątecznych zakupów nie zatracić tego co najważniejsze – zdrowego rozsądku. Nie chcemy chyba wręczyć naszym najbliższym elektronicznej udręki… Więcej porad na stronie www.federacja-konsumentow.org.pl
Wpisy promowane
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
- Mierzenie czasu pracy w dynamicznym świecie: odkryj skuteczne sposoby z TimeCamp!Zastanawiasz się, jak usprawnić zarządzanie czasem pracy w rozproszonym zespole i nie stracić przy tym motywacji? Sprawdź, jak TimeCamp może ...
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.