Firmy w Polsce potrzebują sprzedawców

Co 1,5 minuty w polskim internecie pojawia się ogłoszenie rekrutacyjne dla sprzedawcy – wynika z raportu „Potencjał rekrutacyjny polskiego internetu – Analiza sektorów sprzedaż i call center” przygotowanego przez internetową platformę kariery GazetaPraca.pl. Do pracowników sprzedaży i call center polskie firmy skierowały w pierwszych trzech kwartałach br. ponad 280 tys. ogłoszeń rekrutacyjnych. To ponad 20% wszystkich ofert pracy opublikowanych w sieci.
Przedstawiciel handlowy na wagę złota – Największy popyt firmy zgłaszają na przedstawicieli handlowych. Tylko do nich skierowanych było ponad 152 tysiące ofert pracy – czyli 53% wszystkich ofert dla sprzedawców i pracowników call center.

W związku z wysokim zapotrzebowaniem na przedstawicieli, stosunkowo niskie są wymagania wobec osób, które ten zawód mają wykonywać*. 56% pracodawców wymaga doświadczenia zawodowego, a tylko co 10 ogłoszenie skierowane jest do kandydatów pracujących jako sprzedawcy przez 2 lub 3 lata. Jedynie w 65% ogłoszeń pracodawca pisze o minimalnym wykształceniu, którego wymaga od przedstawiciela. Bardzo często, aby zostać przedstawicielem  handlowym wystarczy posiadać świadectwo maturalne.

Hipermarkety napędzają popyt na ekspedientów – Drugą najbardziej poszukiwaną grupą sprzedawców są ekspedienci i obsługa sklepów. 18,8% ogłoszeń rekrutacyjnych opublikowanych od stycznia do września 2007 skierowanych było właśnie do nich. Z raportu „Potencjał rekrutacyjny polskiego internetu – Analiza sektorów sprzedaż i call center” wynika, że najłatwiej jest znaleźć pracę jako sprzedawca czy ekspedient tam, gdzie jest najwięcej galerii handlowych i hipermarketów. – W województwie mazowieckim w pierwszych trzech kwartałach br. popyt na sprzedawców i ekspedientów był ponad 20 razy wyższy niż w województwie podlaskim, gdzie handel nowoczesny dopiero się rozwija – komentuje dr Dorota Bachman, ekspert ds. rekrutacji i dyrektor serwisu GazetaPraca.pl.

Mobilność w cenie – Każdego miesiąca br. sprzedawców i pracowników call center szukało ponad 3500 firm. Największa konkurencja była w styczniu, kiedy więcej niż 4200 organizacji rekrutowało sprzedawców i pracowników call center. – Pracownicy sprzedaży mają ogromny wybór miejsc pracy. Jest tylko jeden warunek. Wielu z nich musi być gotowych na przeniesienie się do dużych miast, gdzie znajdują się centrale firm, centra obsługi klienta oraz, oczywiście, hipermarkety i galerie – mówi Dorota Bachman. 

Raport „Potencjał rekrutacyjny polskiego internetu – Analiza sektorów sprzedaż i call center” przygotował zespół ekspertów GazetaPraca.pl. Dane do raportu dostarczyła firma Gemius. To już drugi raport na temat rekrutacji w polskim internecie przygotowany przez ten serwis rekrutacyjny. Pierwszy, pt. „Rynek pracy w Polsce – Potencjał rekrutacyjny polskiego internetu” opublikowano we wrześniu br.

* – dane uzyskane na podstawie analizy 2167 losowo wybranych ogłoszeń dla przedstawicieli handlowych.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top