W okresie wakacyjnym wielu pracodawców zastanawia się, jak sprawić, aby nieobecności pracowników nie dezorganizowały pracy całej firmy.
– Postawić na uporządkowanie procesów wsparte systemami IT – mówi Marcel Kasprzak, prezes firmy MIS S.A. – Bez tego nieobecność kluczowych pracowników może wprowadzić duże zamieszanie w naszej firmie, a nawet narazić ją na straty.
Podobno w pracy nie ma ludzi niezastąpionych. W dłuższej perspektywie ten fakt można uznać za bliski prawdy. Gorzej, kiedy okres zastępstwa to tylko kilka dni, czy nawet godzin. Wtedy trudno znaleźć odpowiednią osobę na zastępstwo, a sytuacja pogarsza się, kiedy nieobecny piastuje w organizacji kluczowe stanowisko. Są metody, aby tego typu kryzysowych sytuacji uniknąć, ale ich skuteczność zależy od kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Najlepszym sposobem na uporządkowanie spraw personalnych w firmie jest inwestycja w nowoczesne technologie. Branża IT dostarcza rozwiązania, które są w stanie zminimalizować skutki nagłych nieobecności, zwolnień, czy urlopów pracowników. Jednak Marcel Kasprzak, prezes firmy MIS S.A., która dostarcza tego typu rozwiązania, podkreśla, że na nic zda się technologia, jeśli szwankuje myślenie. – Technologia jest najbardziej skuteczna wtedy, kiedy jest połączona z nowoczesnymi metodami zarządzania. Nie da się w pełni wykorzystać jej możliwości bez odpowiedniego podejścia biznesowego – podkreśla.
Dlatego jego zdaniem porządkowanie spraw personalnych należy rozpocząć od podstaw. – Przede wszystkim trzeba jasno określić, kto i za co jest odpowiedzialny oraz na jakim szczeblu w hierarchii danego procesu można go umieścić. Na tej podstawie można szybko stwierdzić, kto go może w razie nieobecności zastąpić – mówi prezes Kasprzak. W ten sposób opisane procesy są pierwszym krokiem do wdrożenia technologii, która będzie wsparciem do dalszego zarządzania.
Mając opisaną personalną strukturę firmy można przystąpić do wdrożenia nowoczesnych aplikacji IT do zarządzania nieobecnościami pracowników. Pod tym względem spółka MIS oferuje klientom autorską aplikację – misPartner21/Nieobecności. – Nasza propozycja to wiele funkcjonalności, które znacznie przyspieszają i usprawniają zarządzanie nieobecnościami w firmie, od planów urlopowych po zarządzanie delegacjami i wyznaczanie zastępstw – podkreśla Marcel Kasprzak.
W razie nieobecności zdefiniowanego w systemie pracownika, aplikacja automatycznie dostosowuje wszelkie procesy, w których on uczestniczy pod wyznaczone zastępstwo. Zastępca uzyskuje dostęp do prowadzonych przez nieobecnego projektów, historii korespondencji i dokumentacji. Aplikacja może również poinformować resztę zespołu o nieobecności danej osoby oraz wskazać, kto ją zastępuje. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach, kiedy struktura organizacji jest rozproszona geograficznie. Dodatkowo aplikacja jest zintegrowana z systemami kadrowo-płacowymi, dzięki czemu jest faktycznym wsparciem.
W tak zorganizowanym procesie nie ma zagrożenia, że firma odniesie straty w związku z chwilowym zarzuceniem projektów, za które osoba nieobecna była odpowiedzialna. – Chyba, że informacje dostarczone przez system zostaną zignorowane. Należy przecież pamiętać, że aplikacja nie wykona za nas powierzonych obowiązków – mówi prezes Marcel Kasprzak.
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.