HoloDesk – holograficzny wyświetlacz od Microsoftu

Opublikowano: 21 października 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Microsoft udostępnił wideo prezentujące HoloDesk – trójwymiarowy, holograficzny wyświetlacz, który umożliwia użytkownikom podnoszenie i wykorzystywanie wirtualnych przedmiotów. Jednak do hologramów znanych ze Star Treka droga jeszcze daleka.

HoloDesk jest systemem zbudowanym przez inżynierów zatrudnionych w jednostce Microsoft Research, która ma swoją siedzibę w Cambridge. Do śledzenia ruchów użytkownika projekt wykorzystuje technologię Kinect spiętą z kamerami, badając również głębokość. Dzięki opracowanym algorytmom może następnie odpowiednio zareagować.

Użytkownicy HoloDesk, który wyglądem przypomina nieco automat do gier lub małą szafę, patrzeć muszą przez posrebrzane lustro. To właśnie dzięki niemu widzą holograficzne obiekty i mogą wchodzić z nimi w interakcję.

Technologia wykrywania ruchu i wyświetlania podobnych obrazów nie jest zupełnie nowa. Już dziesięć lat temu izraelska firma Lumio przedstawiła system dla wirtualnych klawiatur. Jak jednak przekonuje Microsoft, różnica tkwi przede wszystkim w złożoności procesu.

HoloDesk nie jest jedynym trójwymiarowym eksperymentem dotyczącym interakcji. Ale jego wyróżnikiem jest zastosowana technologia, która zapewnia bardziej „życiowe” doświadczenia napisał Steve Clayton, ewangelista Microsoftu.

Zaprezentowany film prezentuje jednak bardzo wczesny etap rozwoju technologii holograficznych i daleko im do rozwiązań znanych z filmów fantastyczno-naukowych. Możliwość wykorzystywania fizycznych i wirtualnych obiektów czy zastosowań w komunikacji od wielu lat kusi fanów i twórców technologii. Czy za kilka lub kilkanaście lat trafi do naszych domów, kieszeni i miejsc pracy?

Dawid ZarazińskiHoloDesk – holograficzny wyświetlacz od Microsoftu

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.