Ironicznie czy na serio – wszystko na temat dzienników telewizyjnych

Oglądalność programów informacyjnych we wrześniu spadła. Także dzienniki telewizyjne tracą widzów. Jak podaje dziennik Polska The Times, widownia „Wiadomości” w zeszłym miesiącu wynosiła 4,4 mln osób – to o 12 proc. mniej niż rok wcześniej. Podobne spadki zanotowały „Wydarzenia” (2,3 mln widzów – mniej o 11,7 proc. niż rok wcześniej) i „Panorama” (1,4 mln widzów – mniej o 12,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Najmniej widzów straciły „Fakty” TVN, które śledziło 3,6 mln osób (o 1 proc. mniej). Główne wydania serwisów informacyjnych, mimo widocznego spadku oglądalności, mają jednak stałych widzów. Co wpływa na popularność danych dzienników?

Najnowszy raport PRESS-SERVICE Monitoring Mediów przynosi odpowiedź na to pytanie. Analiza porównawcza czterech najważniejszych dzienników informacyjnych: „Wiadomości”, „Wydarzeń”, „Panoramy” oraz „Faktów”, wyraźnie pokazuje różnice i podobieństwa w programach informacyjnych. Dobór tematów jest zbliżony we wszystkich stacjach. Dominuje polityka i doniesienia o wypadkach i katastrofach. Zauważyć można również pewne różnice – telewizja publiczna w dziennikach informacyjnych więcej miejsca poświęca tematyce związanej z kulturą i sprawami dotyczącymi Kościoła. Z kolei dziennikarze TVN i Polsatu stawiają na zabawne, ironiczne komentarze, dzięki czemu dzienniki tych stacji mają nieco lżejszą, ciekawszą formę.

Wyraźne podobieństwo widoczne jest w kwestii związanej z liczbą przedstawicieli danego ugrupowania, pojawiających się w głównych wydaniach serwisów informacyjnych. Z raportu wynika, że we wszystkich stacjach najczęściej występowali politycy PiS-u, co ciekawe – także w bojkotowanym przez nich TVN-ie.

Osobny temat raportu to antenowe wpadki – językowe, techniczne i merytoryczne. Najmniej błędów przydarzyło się wydawcom „Faktów”, którym należy pogratulować profesjonalizmu. Resztę… taktownie przemilczymy.

Dobór tematów, charakter przekazu oraz profesjonalna realizacja programu z pewnością znacząco wpływają na popularność poszczególnych programów. Wyniki oglądalności dobitnie pokazują, że widz spragniony jest raczej nieco lżejszej, nowocześniejszej formy dziennika telewizyjnego.

Raport (pdf): www.press-service.com.pl/pl/aktualnosci/art28

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top