Jak pozyskać i zatrzymać pracownika?

Opublikowano: 8 sierpnia 2007. Kategoria: Bez kategorii. Tagi:

Miliony Polaków wyjeżdżają za granicę. W kraju zaczyna być odczuwalny niedobór rąk do pracy. W tej chwili brakuje już nie tylko specjalistów-inżynierów lecz także pracowników biurowych. Zaniepokojone tym faktem firmy szukają nowych metod na pozyskanie i zatrzymanie wartościowych ludzi. W cenie są przede wszystkim te pomysły, które nie powodują wzrostu kosztów stałych przedsiębiorstwa.

Coraz więcej firm ma trudności ze znalezieniem pracowników. Dotyka to już nie tylko przedsiębiorstw, w których pracują inżynierowie i specjaliści w wąskich dziedzinach, lecz także firmy zatrudniające pracowników umysłowych. Mimo, że poszukujących pracy jest wielu, osoby prowadzące rozmowy kwalifikacyjne skarżą się na brak kandydatów, którzy mogą pochwalić się doświadczeniem, umiejętnością logicznego myślenia, kreatywnością i wysokim poziomem motywacji do pracy. Dlatego przedsiębiorcy potrzebują coraz bardziej skutecznych metod wyszukiwania najlepszych kandydatów na rynku i coraz bardziej cenią sobie własnych pracowników, którzy wykazują się efektywną pracą i osiągnięciami. W pierwszym przypadku firmy sięgają po metody z zakresu tzw. direct-search, w drugim – myślą jak zapewnić pracownikom jak najlepsze warunki, sprawić by mogli się rozwijać oraz by byli zadowoleni. Najbardziej poszukiwane są te rozwiązania, które budują lojalność pracowników, a nie obciążają finansowo przedsiębiorstwa.
 
Direct search (rekrutację bezpośrednią) stosuje się już nie tylko przy poszukiwaniu specjalistów i menadżerów. Coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na tę metodę również w odniesieniu do pracowników średniego szczebla. Pomysł wyjątkowo skuteczny, ponieważ polega na dotarciu do ściśle określonej grupy docelowej. Daje możliwość zatrudnienia osoby znakomicie wpisującej się w profil poszukiwań firmy. – Obecnie, kiedy bezrobocie spada obserwujemy brak skuteczności podstawowych narzędzi stosowanych w rekrutacji tradycyjnej, takich jak ogłoszenia prasowe lub internetowe. W tej sytuacji pracodawca zmuszony jest postawić sobie pytanie – czy liczyć wyłącznie na przysłowiowy łut szczęścia sądząc, że ktoś spełniający oczekiwania przypadkowo odpowie na ogłoszenie prasowe lub internetowe, czy zlecić poszukiwanie specjalistom, wprawnie posługującym się metodą rekrutacji bezpośredniej (direct search). Odpowiedź nasuwa się sama – mówi Witold Wojtasz, Business Manager w dziale doradztwa personalnego agencji pracy tymczasowej Start People – Accea (do lipca br. pod nazwą Creyf’s Select).

Gdy pracodawcy uda się zdobyć wartościowego pracownika, pojawia się nowy problem – jak go zatrzymać na dłużej i sprawić, by nie kusiły go kolejne atrakcyjne propozycje. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej zapewniają swoim pracownikom dodatkowe świadczenia w postaci bezpłatnej opieki zdrowotnej, pakietu ubezpieczeń i innych profitów. Gillette Poland International Sp z o.o, zatrudniając ponad 1000 osób, stara się sprostać potrzebom pracowników zarówno produkcyjnych, jak i biurowych, oferując im różnorodny program świadczeń pozapłacowych. Podstawowym benefitem gwarantowanym wszystkim pracownikom jest kompleksowa opieka medyczna i stomatologiczna w prywatnej firmie medycznej, która może być również rozszerzona na członków rodziny. Ponadto, każdy z pracowników objęty jest ubezpieczeniem na życie, ma możliwość korzystania z dofinansowanych posiłków w firmowej stołówce oraz otrzymuje dofinansowanie do wakacji czy kolonii dla dzieci. – Troszczymy się również o przyszłość naszych pracowników – mówi Lucyna Wosztyl, Manager ds Personalnych  Gillette Poland International – umożliwiamy im bowiem inwestowanie w akcje Firmy oraz oszczędzanie w ramach funduszu emerytalnego. Co więcej, oferujemy także program stworzony specjalnie dla naszych pracowników i ich partnerów życiowych – Gillette Family Club. Program ten zrzesza firmy partnerskie oferujące naszym pracownikom specjalne zniżki. Do programu należą miedzy innymi banki, restauracje, apteki, centra sportowe, punkty usługowe (salony fryzjerskie).

Szkolenia są jedną z metod na pozyskanie fachowców z odpowiednimi umiejętnościami i uprawnieniami. Podnoszenie kwalifikacji jest także czynnikiem, który wpływa na wzrost zadowolenia pracownika – czuje, że się rozwija
i wykorzystuje swoje możliwości. Jest to dla niego także znak, że jest szanowany
i firmie na nim zależy. Dlatego wiele firm proponuje swojej kadrze rozbudowany system szkoleń i namawia pracowników do podnoszenia poziomu kwalifikacji. Przedsiębiorstwo może organizować szkolenia wewnętrzne, zwracać koszty indywidualnych kursów lub podjąć stałą współpracę z profesjonalną firmą szkoleniową, z której oferty pracownicy będą mogli wybierać to co szczególnie ich interesuje.

Problemy z pozyskaniem i utrzymaniem kadry wpłynęły również na zmianę myślenia o biurach, w których pracownicy spędzają większą część dnia. Polscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że pracownicy biurowi coraz większą uwagę przywiązują do warunków, w jakich pracują. To, czy biuro jest jasne, przestrzenne, czy można liczyć na duże biurko, wygodne meble, czy będzie można zjeść posiłek w biurze lub najbliższej okolicy, czy pomieszczenia są klimatyzowane – to czynniki, które mają coraz większe znaczenie w wyborze miejsca pracy. Niebagatelną rolę odgrywa także lokalizacja biura. Czas poświęcony na dojazd do pracy zaczyna być jednym z ważniejszych czynników wpływających na jej wybór. Pracodawcy zdają sobie sprawę ze zmieniających się potrzeb kadry i z coraz większą uwagą wybierają biura na swoje siedziby. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się budynki o wysokim standardzie. – Do niedawna nowoczesne budynki przyciągały uwagę przedsiębiorstw warszawskich, teraz potrzeba tego typu biurowców pojawiła się także w innych miastach – mówi Krzysztof Witkowski, inwestor FORUM76 – biurowca klasy A powstającego w centrum Łodzi. – Zgłaszają się do mnie firmy, które są przekonane, że komfortowe warunki panujące w biurze to klucz do zadowolenia pracowników i ich wydajniejszej pracy. Jeśli dodać do tego, że w naszym budynku będą znajdowały się takie dodatkowe udogodnienia jak klub fitness, restauracja, gabinet kosmetyczny i ogród na dachu, firma mająca w nim swoją siedzibę na pewno odróżni się od swoich rynkowych konkurentów.

Dopóki wzrost gospodarczy utrzyma się na obecnym poziomie, a wykształceni Polacy wciąż będą wyjeżdżać do pracy za granicę, większą szansę na sukces będą miały te przedsiębiorstwa, które będą potrafiły przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników. Nie da się tego osiągnąć bez odpowiedniego procesu rekrutacji oraz dbałości o budowanie lojalności kadry.

Hanna LaskowskaJak pozyskać i zatrzymać pracownika?

Podziel się!

O autorze

hania