Jak zrobić dobry mailing – spraw, by odbiorca przeczytał Twojego maila

Opublikowano: 27 grudnia 2018. Kategoria: Wpis Promowany.

Mailing, czyli email marketing, to świetny pomysł, dzięki któremu powiadomisz swoich klientów o nowościach, jakie czekają na nich w Twojej firmie. Możesz wysłać im informacje marketingowe na temat jej dotychczasowych osiągnięć, kolejnych ambitnych planów i projektów, a także zaprezentować nowe produkty, szkolenia czy inne usługi oraz, oczywiście, fantastyczne promocje. A jednak znaczna część maili nigdy nie zostanie odczytana, mimo że wiadomości trafiają do skrzynek odbiorców. Dlaczego tak się dzieje? Jak sprawić, aby Twoi klienci z radością witali przychodzące od Ciebie maile i z niecierpliwością czekali na kolejne? Jakich błędów nie wolno Ci popełnić i czy można dzięki temu odnieść sukces? Przedstawiamy pełny poradnik na temat praktyki dobrego mailingu.

Czym jest mailing?

Na początek nieco teorii i wprowadzenie do tematu – czym jest osławiony mailing? Warto przede wszystkim zaznaczyć, że to nie jest to samo co newsletter – pojęcie mailing określa jednorazową reklamę, którą wysyłasz na skrzynkę mailową odbiorców w celu poinformowania ich o jakimś ważnym wydarzeniu, na przykład stworzeniu nowego produktu. Oczywiście nadrzędnym jego zadaniem jest wzbudzenie zainteresowania osoby, do której jest skierowany i zachęcenie jej do dokonania zakupu, ale nie tylko zakupu – to może być także zapisanie się na newsletter lub założenie konta w serwisie. A jak zrobić dobry mailing w praktyce?

Czym jest “ślepota banerowa”?

Jadąc samochodem rzadko zwracasz uwagę na mijane po drodze banery reklamowe, prawda? Widzisz je, ale ich nie dostrzegasz – są dla Ciebie nieistotnym elementem tła. Podobnie jest z materiałami przypominającymi choćby trochę reklamy, których odbiorcami jesteśmy codziennie w internecie. Co ciekawe, zjawisko to zostało zbadane, a jego mechanizmy dokładnie opisane w fachowej literaturze. Dla nas, twórców mailingu, jest to istotna wiadomość, ponieważ pozwala nam uniknąć oczywistych błędów. Ważne jest, aby się wyróżniać – nie tylko formą, ale i treścią.

Kilka podstawowych faktów

Do podstawowych cech email marketingu, należą:

  • minimalna ilość tekstu,
  • wyrazista, duża grafika,
  • zwięzłość informacji,
  • obecność przycisku umożliwiającego dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera, przystąpienia do klubu czy założenia konta w serwisie.

Warto także wymienić najważniejsze różnice, jakie występują pomiędzy mailingiem a tak zwanym spamem. Otóż e-mail marketing dostarcza informacje, które odbiorca kiedyś zamówił, w przeciwieństwie do informacji niezamówionej, określanej jako spam.. Spamu klient nigdy nie zamówił. Ponad to odbiorca może w każdej chwili zrezygnować z otrzymywania takich wiadomości. W mailingu zawsze powinien więc znaleźć się dobrze widoczny link, którego kliknięcie zapewni możliwość rezygnacji z newsletterów lub mailingu. Jest to jeden z wymogów RODO i musisz o tym pamiętać.

Jak zrobić dobry mailing - spraw, by odbiorca przeczytał Twojego maila 1

Tych błędów należy unikać

Zanim opowiemy w jaki sposób robi się dobry content marketing, krótko przedstawimy najczęściej występujące w nim błędy. Pamiętaj, że raz zniechęcony do kontaktu z Twoją firmą klient, prawdopodobnie już do niej nie wróci, a szansę na wywołanie dobrego pierwszego wrażenia masz tylko jedną. Nie popełniaj więc poniższych błędów.

Suche fakty, nudne teksty

Wiesz zapewne, że odbiorca Twojej wiadomości poświęci jej zaledwie kilkanaście – kilkadziesiąt sekund, prawda? Postaraj się więc, aby te kilka chwil było dla niego fascynującą lekturą. Musi być ona przede wszystkim krótka – nikt nie przeczyta elaboratu zajmującego całą stronę. Informacje zawarte w mailu powinny być krótkie i zwięzłe, ale nie suche, techniczne – to nie ten etap. W tym przypadku lepiej napisać mniej, ale ciekawiej.

Nadmiar grafiki

Wspomnieliśmy już, że informacja wysyłana do klienta powinna posiadać dużą, wyrazistą grafikę. Pamiętaj jednak, że jeśli grafika otwiera się zbyt długo, to prawdopodobnie odbiorca szybciutko zamknie Twoją wiadomość i nie pofatyguje się jej odczytać w późniejszym terminie – Twoje starania właśnie zostały zmarnowane.

Warto więc i w tym temacie znaleźć jakiś złoty środek. A więc duża grafika, ale nie do przesady. Zanim wyślesz swoją wiadomośc do odbiorców, upewnij się, że otwiera się w najczęściej używanych programach pocztowych.

Szablony

Czy można używać szablonów mailingowych? Oczywiście, w sieci znajdziesz ich całe mnóstwo. Wystarczy tylko wybrać taki, który wpadł Ci w oko, pobrać, uzupełnić o treści i grafiki, i wysyłać swoim odbiorcom. Proste działanie, które zajmie Ci paręnaście minut.

Pytanie brzmi czy na pewno chcesz, aby Twoja marka i Twoje usługi czy produkty były kojarzone z typowymi, gotowymi rozwiązaniami? Czasem warto postarać się bardziej, pokazać, że Ci zależy i stworzyć swój własny szablon. Nie spiesz się więc nigdy, poświęć trochę czasu i pracy – złe pierwsze wrażenie jest najgorszym, co możesz zrobić. Możesz być pewien, że typowe wiadomości klienci naprawdę często ignorują.

Na takie działania warto postawić!

Wiemy już, że jeśli odbiorca Twojej wiadomości będzie zaciekawiony treścią informacji, które z niej uzyskał, wejdzie na Twoją stronę www, by dowiedzieć się o Twojej ofercie więcej. Jak to więc zrobić? Nie jest to wcale szczególnie skomplikowane, a niektóre z porad stanowią po prostu odwrotność błędów, które omówiliśmy do tej pory.

Kiedy Twoi odbiorcy mają czas na odczytanie wiadomości?

Zanim postanowisz wysłać dziesiątki wiadomości, zastanów się w jakiej porze dnia (lub nocy) najlepiej będzie to zrobić. Z pewnością masz już określoną grupę docelową odbiorców, dopasowaną do potrzeb rynku oraz profilu działalności, którą prowadzi Twoja firma.

Jeśli więc jesteś producentem wysokiej jakości asortymentu dla niemowląt, Twoją grupę docelową będą stanowiły mamy i ojcowie. Czy młoda matka ma w ciągu dnia czas na przeglądanie wiadomości? Raczej nie – zapewne karmi, przewija i zabawia swoje dziecko. Albo śpi w porze jego drzemki, przygotowuje posiłki i sprząta. Do komputera usiądzie późnym wieczorem. Jeśli więc wyślesz jej wiadomość przed południem, prawdopodobnie do wieczora dostanie dziesiątki innych wiadomości i Twój zaginie w ich gąszczu.

Za to mail skierowany do freelancerów czy pracowników korporacji możesz wysłać w godzinach porannych lub wczesno popołudniowych.

Badania wskazują także, że weekendy oraz środy i czwartki są dobrymi dniami na skuteczny mailing – to właśnie wtedy odbiorcy najczęściej otwierają maile. Natomiast najgorszymi dniami są poniedziałki i piątki – w te dni raczej nie wysyłaj wiadomości.

Sprawne ładowanie wiadomości i jakość treści

Dopasuj grafikę do wymogów i sprawdź, czy otwiera się ona w programach obsługiwanych przez poczty mailowe. Zanim wyślesz wiadomość, możesz wcześniej wykonać prosty test, na przykład wysyłając gotową wiadomość na swój prywatny adres mailowy. Powinna ładować się błyskawicznie, aby nie zniechęcić subskrybentów zbyt długim czasem oczekiwania.

Tekst powinien być krótki i atrakcyjny wizualnie. Zastosuj ciekawą czcionkę, wypunktowania i podkreślenia lub pogrubienie najważniejszych sformułowań zawartych w treści – wtedy czytanie będzie jeszcze prostsze, a czytelnik z łatwością dotrze do najbardziej interesujących treści. Musisz zapomnieć o specyfikacjach i danych technicznych – matki niemowlęcia wcale nie będzie interesowało, że grubość szczebelka w oferowanym przez Ciebie łóżeczku wynosi 25mm, a jego waga – 15kg. Za to z pewnością zainteresuje ją fakt, że zostało pomalowane atestowaną, bezpieczną farbą, a drewno pochodzi z wycinki zgodnej z wymogami ochrony środowiska.

Ilość elementów w mailu jest ważna

Przeprowadzone w 1994 roku badania wykazały, że ilość elementów, które nasz mózg jest w stanie dokładnie zapamiętać w danej chwili, wynosi 4. Dlatego też dobrze jest zastosować tę właśnie ilość segmentów czy części – na pewno nie więcej. Jeśli będzie ich zbyt dużo, odbiorca i tak ich nie zapamięta.

Natomiast, aby nieco zwiększyć ilość treści zawartej w wiadomości, możesz każdą z części podzielić na kolejne cztery elementy – praktyczny trick, który łatwo zastosować w praktyce.

Dobrym pomysłem może umieszczenie w treści wiadomości czterech grafik, stanowiących ilustrację do czterech aspektów Twojej oferty, i krótkiego opisu znajdującego się obok każdego z nich – w ten sposób formuła będzie przejrzysta i usystematyzowana.

Skąd brać zdjęcia i grafiki? Zdjęcia produktu oczywiście powinny być zdjęciami produktu, a nie fotkami poglądowymi. Jeśli chcesz podzielić się sukcesami, wstaw fotografię zespołu Twoich specjalistów – jeśli klienci Was polubią, chętniej będą do Was wracać, a praca się opłaci.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Linki – o nich jeszcze nie wspominaliśmy. A są niezwykle istotnym elementem, który warto zastosować w swoim mailingu. Ale mogą kryć w sobie także pewną pułapkę. Jaką? Czy otrzymałeś kiedyś wiadomość z linkiem do sensacyjnego artykułu lub ciekawej promocji, po którego kliknięciu zostałeś przekierowany do strony głównej serwisu, zamiast interesującej Cię podstrony z informacją? Nie pozwól więc, aby Twoi odbiorcy kojarzyli Twoją markę z takim rozczarowaniem. Zdecydowanie dobrą praktyką jest, aby linki prowadziły dokładnie tam, gdzie powinny. Na swojej stronie umieść także cennik i kontakt do Ciebie.

O ciekawym tytule też nie wolno Ci zapomnieć – temat mailingu jest bardzo ważny i powinien stanowić jasny przekaz. To będzie pierwsze, co wpadnie w oko odbiorcom Twojego mailingu. Warto więc, by przykuwał uwagę i zachęcał odbiorcę do przeczytania całej korespondencji. Unikaj także kopiowaniu treści – powinny być one wysokiej jakości i unikalne.

Wiesz już jak powinny wyglądać wiadomości wysyłane przez Ciebie do klientów, aby spełniały powierzone im zadanie – przyciągały uwagę, zachęcały do skorzystania z Twojej oferty, wejścia na blog czy artykuł lub zapisania się do serwisu. Wiesz także jakich działań należy unikać. Teraz wystarczy tylko wcielić te zasady w czyn, monitorować wyniki kampanii firmy i obserwować rosnącą sprzedaż.

Wpisy PromowaneJak zrobić dobry mailing – spraw, by odbiorca przeczytał Twojego maila

Podziel się!

O autorze

Wpisy Promowane

Na e-biznes.pl nie znajdziesz agresywnych form reklamowych – staramy się dostarczać Czytelnikom przede wszystkim ciekawą treść w czytelnej formie. Dlatego też proponujemy promocję Waszej firmy w formie informacji. Wpisy promowane znajdują się w lewej części strony – w bardzo rozpoznawalnym miejscu. Obok wpisu może pojawić się również logo Twojej firmy. Szczegóły znajdują w dziale Oferta.