Uruchomienie sklepu internetowego to szereg decyzji, które rzutować będą na jego skuteczność, konwersję sprzedażową, rozpoznawalność w e-świecie. Fundamentalną kwestią dla handlu elektronicznego jest prawidłowy wybór platformy, na której działać będzie sklep. Kodowanie od podstaw, rozwiązanie SaaS, wybór gotowego produktu open source – jakie są wady i zalety poszczególnych wariantów?
Przegląd wariantów dla sklepów internetowych to kilka opcji, które dostosować można do modelu biznesowego. Lista czynników wpływających na wybór jest wyjątkowo szeroka i musi uwzględniać takie kwestie jak:
- budżet właściciela sklepu na wdrożenie
- model sprzedaży – wyłącznie internetowy lub mieszany
- skalę biznesu i ilość oferowanych produktów
- ewentualne powiązanie z magazynem czy dokumentami sprzedażowymi.
W efekcie opcje dla osób planujących założenie sklepu internetowego podzielić można na trzy główne grupy. Są nimi:
- platformy otwarte – rozwiązania open source
- serwisy abonamentowe zapewniające dostęp w formie oprogramowania jako usługi
- własny system kodowany od podstaw.
Zalety i wady rodzajów sklepów internetowych
Platformy open source – do nich zaliczyć można popularne rozwiązania takie jak WooCommerce czy PrestaShop – są ogólnodostępne i darmowe za wyjątkiem dodatków, za które należy odrębnie zapłacić. Umożliwiają stworzenie sprawnej platformy sprzedażowej w internecie i nie wymagają nadmiaru formalności zapewniając jednocześnie sporo dodatków i bardzo docenianych funkcjonalności. Problemem może być jednak np. integracja z systemem księgowania czy obowiązek zadbania o sferę techniczną: obsługę RODO, hosting czy administrowanie serwisem.
Z kolei platformy SaaS to pojawiające się w bardzo szybkim tempie rozwiązania, które ograniczają pracę ze strony inwestora do absolutnego minimum. Stanowią gotowy produkt obejmujący wszystkie funkcjonalności i integracje niezbędne do sprzedaży – w zamian niezbędne jest tylko opłacanie cyklicznego abonamentu. To korzystne rozwiązanie dla osób, które chcą zainwestować relatywnie niewielką kwotę, a takie kwestie jak obsługa, RODO czy przesyłki kurierskie scedować na dostawcę samej usługi e-commerce.
Trzecią opcją jest przygotowanie własnego sklepu internetowego od podstaw – zatrudniając programistę lub zlecając tę usługę firmie zewnętrznej. Przekłada się to np. na oryginalność wizualną czy też uruchomienie funkcjonalności dostosowanych idealnie do specyficznych potrzeb inwestora. Jest to jednak również metoda obarczona dużym kosztem: wdrożenie sporej platformy handlowej w internecie pisanej od podstaw będzie zdecydowanie droższe niż wyżej wymienione alternatywy.
Jaki sklep internetowy wybrać, czyli dylemat e-handlowca
Zastanawiając się więc, jaki sklep internetowy wybrać w przypadku startującego projektu należy przede wszystkim przeanalizować budżet oraz potrzeby. Jeśli ma być to mała pracownia handmade z planami niewielkiej, ale cyklicznej sprzedaży, nie wymaga ona zatrudnienia programisty – w pełni wystarczy np. gotowy sklep w formie usługi. Jeśli jednak w e-commerce zaangażować się chce duża hurtownia budowlana, która oczekuje pełnej integracji z nietypowym systemem księgowania czy CRM, zaangażowanie programisty – a więc i wyższy koszt usługi – będzie niezbędny.
Wpisy promowane
- Co robić, aby się nie wypalić, pracując wiele lat w jednej firmie?Wieloletnia praca w jednej firmie najczęściej na tym samym stanowisku może prowadzić do wypalenia, wskutek czego stracisz cały zapał do ...
- Wycena jednoosobowej działalności gospodarczej. Metody.Wycena jednoosobowej działalności gospodarczej (firmy jednoosobowej) bazuje na tych samych metodach, które stosuje się w wycenie innych podmiotów biznesowych. Wycena ...
Wydarzenia
AI Biznes Forum
29.10.2024 - 30.10.2024
Najnowsze wpisy
- Duński sklep Coolshop wchodzi na polski rynekDuński sklep internetowy Coolshop oficjalnie rozpoczął działalność w Polsce, oferując szeroki asortyment produktów. W ofercie znajduje się ponad 45 tysięcy ...
- BaseLinker Index: Wzrost kondycji polskiego e-commerce we wrześniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, która jest jednym z kluczowych systemów do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online w regionie CEE, opublikowali najnowszy ...
- Shoper wzmacnia współpracę z AlsendoShoper, znany dostawca rozwiązań e-commerce na abonament w Polsce, zacieśnia współpracę z firmą Alsendo, specjalizującą się w logistyce dla sklepów ...
- Webinary jako Nowa Forma Dochodu: Analiza Polskiego RynkuW tym roku najbardziej dochodowy polski webinar dotyczył ratownictwa medycznego i zarobił ponad 83 tys. zł. Wydarzenia online z branży ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.