Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą nieraz zastanawiają się, ile tak naprawdę warta jest ich firma? Odpowiedź na to pytanie najłatwiej uzyskać poprzez przeprowadzenie wyceny wartości przedsiębiorstwa. Takim zadaniem najlepiej zajmie się wykwalifikowany zespół fachowców, którzy korzystając z dostępnych metod i swojego doświadczenia, zrealizują wycenę spółki. Sprawdź, jak kwestia wyceny jest uregulowana prawnie w Polsce oraz jakie czynniki wpływają na wycenę przedsiębiorstwa?
Co to jest wycena przedsiębiorstwa?
Wycena przedsiębiorstwa to szereg działań mających na celu ustalenie faktycznej wartości danego podmiotu gospodarczego. Aby prawidłowo przeprowadzić cały proces wyceny najpierw należy zebrać odpowiednie dane i informacje finansowe, które następnie wykorzystuje się, stosując wybraną metodę. Pamiętajmy, że im więcej faktów weźmiemy pod uwagę, tym bardziej rzetelna będzie wycena.
Uregulowania prawne wyceny spółki
Wycena przedsiębiorstwa w Polsce do dziś nie została uregulowana w jednolitym akcie prawnym. W Ustawie o rachunkowości znajdziemy jedynie zasadę wyceny aktywów i pasywów, natomiast w Kodeksie spółek handlowych zawarto tylko wytyczne związane z wyceną akcji oraz udziałów umarzanych, a także postępowanie w przypadku przeprowadzania procesów transformacyjnych przedsiębiorstw. W Polsce nie ma obowiązku tworzenia korporacji, które zrzeszają osoby specjalizujące się w wycenie spółek, ale warto śledzić informacje od Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych. Federacja ta opracowała Powszechne Krajowe Zasady Wyceny i zostały one dołączone do zbioru Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny jako Nota interpretacyjna nr 5. Wycenę wartości przedsiębiorstwa można zlecić firmie rzeczoznawcy.net.pl, która na bieżąco śledzi zmiany w przepisach i składa się z doświadczonego zespołu osób m.in. biegłego sądowego oraz innych specjalistów z powiązanych dziedzin.
Czynniki wpływające na wycenę przedsiębiorstwa
Przy szacowaniu wartości przedsiębiorstwa należy uwzględnić wiele czynników, które w istotny sposób mają wpływ na końcową wycenę spółki. Po pierwsze, ustalamy, jaki mamy cel przygotowywania wyceny wartości danego podmiotu, gdyż cała dalsza praca jest od niego uzależniona. Przykładowo, jeśli celem jest sprzedaż części udziałów w firmie, to najprawdopodobniej trzeba będzie określić wartość rynkową. Inaczej wygląda proces wyceny firmy, jeśli celem jest całkowite zlikwidowanie przedsiębiorstwa – wówczas kategorię wartości stanowi wartość likwidacyjna. Cel wyceny uzależnia także wybór metody, jaką wybierzemy, aby przeprowadzić wycenę spółki. Po drugie, każda osoba, która przeprowadza wycenę powinna zapoznać się z zakresem i przedmiotem prowadzonej działalności przez wycenianą spółkę, gdyż determinuje to możliwości, skalę i zakres publicznego (giełdowego i pozagiełdowego) obrotu kapitałem.
Kolejne czynniki wpływające na wysokość wyceny firmy
Do kolejnych czynników, które wpływają na wycenę firmy zaliczymy rodzaj i formę prawną danego podmiotu – uzależniają m.in. wybór opodatkowania. Poza samą firmą przy szacowaniu jej wartości istotne jest, w jakiej branży działa – analizujemy ogólną kondycję rynku i całego sektora, gdyż duży wpływ na sytuację finansową firmy ma również jej otoczenie. Dodatkowych informacji przy analizie danych w wycenie spółki dostarczą dane dotyczące struktury majątku firmy i źródła finansowania, jakość kadry zarządzającej, struktura pracowników z uwzględnieniem ich wieku i kwalifikacji. Szerzej na temat wyceny udziałów w spółce z o.o. znajdziemy w artykule: https://rzeczoznawcy.net.pl/wycena-udzialow-w-spolce-z-o-o/ .
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.