Jakość serwisów internetowych polskich sądów w 2009

Opublikowano: 29 marca 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju, Helsińska Fundacja Praw Człowieka i dział User Experience agencji interaktywnej K2 Internet przygotowały drugą edycję raportu analizującego jakość serwisów internetowych polskich sądów.

Pierwszy raport ,,E-sądy po polsku”  zawierający ranking serwisów sądów okręgowych i apelacyjnych został opublikowany w 2008 roku. Audyt zwrócił uwagę na niską jakość serwisów polskich sądów, na których brakowało najważniejszych informacji, za to można było tam znaleźć prognozę pogody, informacje o aktualnych imieninach, czy zamieszczone bez wiedzy sądu reklamy Viagry i pornografii. Aktualny raport przynosi pozytywne zaskoczenie. Wiele sądów zmieniło swoje serwisy, wprowadzając zmiany zasugerowane przez pierwszy raport. W większości przypadków poprawiono architekturę informacji, oprawę graficzną i treść merytoryczną. Dwa lata temu mniej niż połowa serwisów miała wyszukiwarkę – obecnie już większość. Niestety ponad połowa stron nadal ma różne usterki związane z użytecznością lub dostępnością.

Jakość serwisów internetowych polskich sądów w 2009 1– Każdy z obywateli może być użytkownikiem serwisu internetowego sądu. Strony sądów powinny informować o miejscach i terminach rozpraw, kosztach sądowych, zamieszczać wnioski i wzory dokumentów do pobrania. Tymczasem do niedawna na większości serwisów brakowało takich informacji lub mogliśmy mieć problemy z ich znalezieniem. – mówi Maciej Lipiec, User Experience Director w K2 Internet SA – Na szczęście porównując wyniki raportu sprzed dwóch lat z aktualnym widać poprawę. Braliśmy udział w przygotowaniu dwóch edycji raportu i niezmiernie miło jest mi zauważyć, że praca nad tym projektami przyniosła zauważalne efekty.

Pracując nad pierwszym raportem o e-sądach mieliśmy wrażenie, że cofnęliśmy się w czasie do początków Internetu w Polsce. – kontynuuje Maciej Lipiec. – Strony sądów były archaicznie i amatorsko wykonane. Cechowała je prymitywna grafika, nieużyteczna nawigacja, brak przemyślanej struktury. Zupełnie lekceważyły potrzeby niepełnosprawnych.

– Żeby ze stron mogły korzystać osoby niedowidzące lub niewidome kod serwisu musi być odpowiednio przygotowany, tak aby mogły go przeczytać czytniki ekranowe. – tłumaczy Michał Gołębiowski, analityk z K2 – Na przykład wszystkie informacje umieszczone na elementach graficznych powinny mieć tekstowe opisy alternatywne.

– Trudno sobie wyobrazić, żeby każdy z sądów zatrudniał profesjonalnego grafika, architekta informacji, specjalistę użyteczności i webdevelopera. Zamiast dziesiątków zupełnie różnych serwisów opartych na darmowych CMS-ach, z dość siermiężną grafiką, lepiej byłoby stworzyć jeden profesjonalnie przygotowany centralny portal, unifikujący strony poszczególnych sądów. Ogólny poziom tych serwisów jest jednak dużo lepszy niż przed dwoma laty. – dodaje Lipiec.

23 marca 2010 roku w siedzibie Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju w Warszawie odbyła się uroczystość rozdania nagród sądom, które zajęły najwyższe noty w ostatnim rankingu. W uroczystości wziął udział Piotr Kluz, Wiceminister Sprawiedliwości.

Raport (pdf)do pobrana: Tutaj

Hanna LaskowskaJakość serwisów internetowych polskich sądów w 2009

Podziel się!

O autorze

hania