Koniec ery garażowych e-biznesów?

Opublikowano: 21 lutego 2019. Kategoria: Rynek. Tagi:

Sklep internetowy łatwo uruchomić, więc na rynku dominują nowe mikrobiznesy pomyślane jako dodatkowe źródło dochodu. Raport Shopera pokazuje, że 2/3 sklepów na tej platformie ma mniej niż 3 lata. Ale z badania wynika również, że sprzedawcy inwestują w rozwój, a wraz ze wzrostem stażu w biznesie, rośnie profesjonalizm sklepów. Już połowa z nich zatrudnia pracowników.

Osobne biuro lub magazyn. Księgowość, reklama i wsparcie marketingowe zlecane fachowcom, a nie robione własnym sumptem. To wszystko oznaki, że e-biznes wyszedł z fazy zajęcia “po godzinach”, a stał się firmą z prawdziwego zdarzenia. Dlatego Shoper w ostatnim badaniu sporządzonym na potrzeby Raportu 2018 “Multiwyzwania” postanowił zapytać użytkowników o te kwestie. Udział w ankiecie kilkuset respondentów pozwolił na zebranie i przeanalizowanie odpowiedzi od wielu sprzedawców oraz przyjrzenie się trendom branży e-commerce.

Dane pokazują, że chociaż 49 proc. sprzedawców prowadzi e-sklep samodzielnie, a 71 proc. z nich działa krócej niż 3 lata, to właśnie wraz z “wiekiem” sklepu szybko rośnie liczba zaangażowanych w niego osób. Nowe sklepy to w 67 proc. samodzielne inicjatywy. W przypadku sklepów 5-letnich lub starszych już tylko w co czwartym właściciel działa sam, 29 proc. ma wspólnika, pozostali zatrudniają kilku pracowników, z czego aż 13 proc. ma ich więcej niż pięcioro. O połowę wzrasta też w tym czasie liczba sprzedawców deklarujących, że sklep jest dla nich głównym lub znacznym źródłem dochodu.

Tegoroczny raport Shopera pokazuje, że według sprzedawców najlepsze przełożenie na sprzedaż ma systematyczne wzbogacanie oferty i obsługa klienta na wysokim poziomie. Skupiają się więc na samym sednie biznesu. Nic dziwnego, że coraz więcej właścicieli przestaje liczyć na to, że sami wszystkiego dopilnują i delegują zadania na innych. W ubiegłym roku ponad dwie trzecie naszych klientów deklarowało, że samodzielnie zajmuje się marketingiem swoich sklepów. W tegorocznym badaniu odpowiedziała tak już tylko połowa respondentów, wzrosła zaś liczba właścicieli, którzy zlecają takie działania znajomemu fachowcowi lub agencji – mówi Jacek Zientkiewicz, Brand Manager Shoper.

Skupienie się na ofercie uchodzi za najlepszą inwestycję w rozwój. Najliczniejsza grupa respondentów badania przeprowadzonego przez Shoper (59 proc.) chce wprowadzić nowe produkty lub marki do oferty.

Dawid ZarazińskiKoniec ery garażowych e-biznesów?

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Facebook Twitter

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Kierownik think tanku "How To Do IT", powołanego przez wydawcę "Harvard Business Review Polska". Zajmuje się tematami związanymi z nowymi technologiami, biznesem i kulturą.