4% Polaków deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy korzystało z internetowych stron rządowych – wynika z drugiej edycji badania The Government Online*, opublikowanego dzisiaj przez firmę Taylor Nelson Sofres (realizacja w Polsce TNS OBOP).
Odsetek użytkowników internetowych witryn instytucji publicznych nie zmienił się istotnie w stosunku do roku ubiegłego (5%). Tym samym Polacy należą do grona osób najrzadziej odwiedzających internetowe strony rządowe spośród mieszkańców 31 przebadanych krajów (dla porównania odsetek osób korzystających z serwisów rządowych wzrósł w tych krajach średnio z 26% do 30% w omawianym okresie).
Zdaniem Urszuli Krassowskiej, Dyrektora Działu Badań Społecznych i Politycznych TNS OBOP: W świadomości społecznej w Polsce nie zaistniała jeszcze możliwość korzystania z internetowych stron instytucji życia publicznego – przeciętny obywatel nie bardzo nawet orientuje się w jaki sposób Internet mógłby ułatwić mu kontaktowanie się z rządem. Nie przeprowadzono również żadnej kampanii zachęcającej do korzystania z witryn rządowych. Z drugiej strony, istnieją też bariery organizacyjne i prawne, np. brak elektronicznego podpisu czy brak możliwości interaktywnego załatwiania spraw w urzędach.
Z badania wynika ponadto, że wśród osób odwiedzających strony internetowe polskich władz jest prawie tyle samo kobiet co mężczyzn (odpowiednio 5% i 3%). Zaglądają tam najczęściej młodzi respondenci poniżej 25 roku życia (7%), natomiast zdecydowanie rzadziej osoby starsze, które ukończyły 55 lat (2%).
3% Polaków deklaruje, że korzysta z rządowych stron www. w celu znalezienia konkretnych informacji, 1% – aby ściągnąć druki formularzy urzędowych, które po wypełnieniu wysyła się pocztą i tyle samo (1%) – po to, by na stronach rządu, samorządu lub innych instytucji wyrazić swoją opinię lub wziąć udział w konsultacjach społecznych.
Jednocześnie wyniki pomiaru The Government Online pokazują, iż wzrósł poziom zaufania Polaków w kwestii przekazywania instytucjom publicznym informacji osobistych przez Internet. Obecnie 12% badanych (9% w roku ubiegłym) deklaruje, że nie obawia się ujawniania w sieci takich informacji jak numer karty kredytowej, konta bankowego czy też wysokości zarobków. Jest to zgodne ze światowym trendem – aż 23% obywateli w badanych krajach wyraziło podobny pogląd (w roku ubiegłym – 14%). Niemniej w dalszym ciągu 57% Polaków, a także 63% społeczeństwa w pozostałych badanych krajach nie traktuje Internetu jako wystarczająco bezpiecznej formy przesyłania instytucjom publicznym jakichkolwiek informacji na swój temat.
Polska plasuje się na jednym z ostatnich miejsc pod względem korzystania z witryn rządowych nie tylko w skali ogólnoświatowej, ale również wśród byłych krajów socjalistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. Wyprzedza nas pod tym względem przede wszystkim Estonia (gdzie 31% obywateli korzysta z rządowych stron www.), ale również Czechy (18%), Słowacja (14%), Litwa i Łotwa (po 8%). Porównywalny jest udział osób korzystających z witryn rządowych na Węgrzech (3%).
Rządowe strony www. najczęściej odwiedzają mieszkańcy Szwecji (57%), Norwegii (56%), Singapuru (53%) oraz Danii (53%). W tych krajach występuje również najwyższy odsetek użytkowników Internetu (średnio 80% populacji wymienionych krajów korzysta z globalnej sieci).
We wszystkich badanych krajach z witryn rządowych znacznie częściej korzystają mężczyźni (33%) niż kobiety (26%) oraz osoby młode poniżej 35 roku życia.
Wpisy promowane
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.