Ruszyły Kryształy Symetrii – cykliczne badania użyteczności czołowych serwisów polskiego internetu. W pierwszej edycji 2000 internautów sprawdziło użyteczność stron internetowych banków w Polsce. Najwięcej punktów zdobył ING Bank Śląski, choć żaden bank nie uzyskał maksymalnej oceny.
Badanie zostało przeprowadzone przez Agencję Symetria we współpracy z partnerem branżowym – portalem Money.pl. Symetria postanowiła sprawdzić na ile użyteczne są strony WWW największych banków w Polsce. Wszystkim ocenionym serwisom przyznane zostały „Kryształy Symetrii”. Jako podstawę budowania skali ocen przyjęto główne miary wskazane w definicji użyteczności zawartej w dokumencie ISO 9241-11. Bankom przyznano Kryształy – od 1 do 5 – bazując na powyższej metodologii oraz ocenie w poszczególnych obszarach:
- efekt – informuje czy użytkownikowi udało zrealizować się zamierzone cele,
- satysfakcja – odczucia użytkownika wyrażone poprzez ocenę trudności zadania,
- wydajność – czas potrzebny użytkownikowi na realizację w/w celów.
Na podstawie powyższych wskaźników Symetria i UX Alliance (światowa organizacja zrzeszająca firmy specjalizujące się w usability) opracowały algorytm, pozwalający oceniać poziom użyteczności danego serwisu. Wyróżnienia zostały przyznane zgodnie z poniższą gradacją.
Tabela 1: Algorytm użyteczności danego serwisu. Źródło: Opracowanie własne
Kryształy Symetrii realizowane są z wykorzystaniem innowacyjnej platformy UserZoom. Aplikacja ta oferuje możliwości definiowania różnych typów zadań, które badani wykonują w naturalnym środowisku, przy użyciu własnych komputerów. Dzięki UserZoom możliwe jest uzyskanie odpowiedzi na trzy kluczowe pytania.
- Czy jest możliwe zrealizowanie celu na stronie internetowej?
- Jak trudne jest zrealizowanie celu na stronie internetowej?
- Gdzie użytkownik popełnia błędy?
Efekty uzyskane w tego typu badaniach mają charakter ilościowy, są więc pożądanymi przez klientów „twardymi danymi”. W I edycji badania zadania wykonało 2000 internautów rekrutowanych przez partnera branżowego badania – portal Money.pl.
Użytkownicy zostali poproszeni o wykonanie czterech zadań:
- Sprawdzenie maksymalnego okresu czasu, na jaki bank może przydzielić mieszkaniowy kredyt hipoteczny w złotówkach klientowi indywidualnemu.
- Odszukanie numeru telefonu, pod który należy zadzwonić, aby zastrzec zagubioną kartę płatniczą.
- Sprawdzenie jaki jest okres spłaty bez odsetek dla złotej karty kredytowej „X” .
- Sprawdzenie jakie jest aktualne oprocentowanie kwoty 5000 zł na koncie oszczędnościowym „X” w walucie polskiej.
Otrzymane wyniki dały odpowiedź, na których stronach udaje się w pełni zrealizować poszczególne zadania, z jakim wiąże się to czasem oraz które z funkcjonalności i rozwiązań są najbardziej skuteczne i godne zastosowania.
Głównym celem zaprezentowanych w raporcie badań jest wskazanie dobrych praktyk pokazujących, jak można ułatwiać użytkownikom poruszanie się po serwisie oraz zidentyfikowanie błędów, których należy unikać.
Na podstawie wyników powstał ranking najbardziej użytecznych i przyjaznych internautom stron internetowych banków w Polsce.
Tabela 2: Ranking użyteczności polskiej e-bankowości. Źródło: Opracowanie własne
Żaden z testowanych przez użytkowników banków nie uzyskał maksymalnej oceny – 5 Kryształów Symetrii. Osiągnięte przez banki wyniki wskazują, że branża jednak jest silna. Strony 7 z 10 banków prezentują poziom użyteczności wyższy niż 80 proc. Takiego wyniku można tylko pogratulować – komentuje Piotr Jardanowski, szef Research Department Symetria.
W raporcie wskazane zostały też najczęściej popełniane błędy. Analiza udowodniła, że dla użytkowników najbardziej problematyczne jest niewyróżnianie istotnych informacji czy nieprecyzyjny mechanizm wyszukiwania. Łącznie omówiono 10 najbardziej rażących błędów występujących w polskiej e-bankowości.
Elementem uzupełniającym badanie jest analiza ekspercka specjalistów Symetrii. Przedstawione zostały dobre praktyki stosowane w bankowości internetowej na Świecie (głównie kraje Europy Zachodniej i USA).
Całość raportu jest dostępna na stronie: www.krysztalysymetrii.pl. Znajdują się w nim szczegółowy opisy błędów występujących na stronach banków, komentarze do każdego przebadanego serwisu, dobre praktyki stosowane w bankowości światowej i wiele więcej.
Kryształy Symetrii są cyklicznymi, profesjonalnymi badaniami użyteczności czołowych serwisów polskiego internetu. Ideą projektu jest promowanie użyteczności w Polsce. Wraz z partnerami, wiodącymi portalami reprezentującymi daną branżę oraz wsparciem technologii UserZoom badają wybrane witryny. Najlepiej ocenionym serwisom przyznane zostają „Kryształy Symetrii”.
Partnerem branżowym I edycji badania jest serwis Money.pl. Metodologia została opracowana we współpracy z UX Alliance. Parterami medialnymi projektu są: IAB Polska, Interaktywnie.com, Mediarun.pl, Di.com.pl, Pcworld.pl, E-biznes.pl, Marketing w Praktyce, Marketing przy Kawie, a także Gazeta Finansowa, w której 1 lipca ukaże się przedruk całej wersji raportu.
Autor badania, agencja Symetria specjalizuje się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w internecie. Firma jest jedynym w Polsce członkiem UX Alliance, międzynarodowego stowarzyszenia zajmującego się badaniami użyteczności stron WWW.
Wpisy promowane
- 5 kluczowych powodów, dla których warto zainwestować w system ERPSystemy ERP przydatne są z wielu powodów. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie zarządzania firmami, których działanie opiera się na współpracy ...
- Co zrobić, aby zwiększyć swoją szansę na otrzymanie pracy w IT?Szukasz pracy w sektorze nowoczesnych technologii i zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby zwiększyć szansę na otrzymanie wymarzonej posady? Przede ...
Wydarzenia
4. Data Economy Congress
07.10.2024 - 08.10.2024
CyberTrust 2024
07.10.2024 - 08.10.2024
AI Biznes Forum
29.10.2024 - 30.10.2024
Najnowsze wpisy
- Webinary jako Nowa Forma Dochodu: Analiza Polskiego RynkuW tym roku najbardziej dochodowy polski webinar dotyczył ratownictwa medycznego i zarobił ponad 83 tys. zł. Wydarzenia online z branży ...
- Raport „E-commerce w Polsce 2024” – Stabilny odsetek polskich internautów kupujących onlineWedług najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2024”, odsetek polskich internautów dokonujących zakupów online utrzymuje się na stabilnym poziomie. W 2023 ...
- IdoSell nawiązuje współpracę z AdyenIdoSell, znana platforma e-commerce w Polsce, ogłosiła strategiczną współpracę z Adyen, globalną platformą technologii finansowych. W ramach tej współpracy Adyen ...
- Raport – handel opiniami w sieciFirmy sprzedające w sieci walczą coraz zacieklej o klientów. A ponieważ aż 95% internautów przed zakupem sprawdza recenzje, to niektóre ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.