Sklep internetowy, podobnie jak każdy inny biznes, aby się rozwijać musi stale przyciągać uwagę klientów. Jedną z propozycji może być marketing treści (ang. content marketing). W jaki sposób można go wykorzystać w branży e-commerce?
W skrócie, content marketing to wszelkie działania sprowadzające się do dostarczania wartościowych treści użytkownikom, a w wypadku e-commerce – klientom sklepów internetowych. Celem dostarczania takich treści jest zdobycie zaufania klientów i budowa długotrwałych, pozytywnych relacji.
Struktura sklepów internetowych jest najczęściej podobna. Mamy stronę główną z aktualnie obowiązującymi promocjami, listę produktów uporządkowanych w kategorie, wyszukiwarkę oraz opisy poszczególnych towarów (czasami w wielu zakładkach). Do tego dochodzą różne powiązania, produkty dnia, regulamin, polityka prywatności i cookies. Tak wygląda przeważająca większość sklepów internetowych.
Jednak sklep może być bardziej rozbudowany i bogaty w interesującą treść. Przyczyni się to do dodatkowego ruchu na stronie, co może przełożyć się na wzrost sprzedaży; wyższą ocenę strony internetowej w Google, dzięki czemu sklep będzie łatwiej odnaleźć internautom; postrzegania sklepu jako profesjonalnego, godnego zaufania i co bardzo istotne – troszczącego się o potrzeby klienta. Nie bez znaczenia jest także lojalność klienta, który chętnie wróci do naszego sklepu, zamiast szukać konkurencji.
Realizacja strategii content marketingowej nie jest droga, wymaga natomiast dużych inwestycji czasu i pracy – w końcu praca nad naprawdę wartościowym materiałem nie trwa 5 minut. Jak się za to zabrać?
Przede wszystkim, należy się zastanowić czego potrzebują klienci? Co odpowie na ich pytania? Jakie pytania zadają? W skrócie – co spowoduje, że klikną ten jeden raz więcej i zostaną dłużej? Nietrudno się na przykład domyślić, że osoba wchodząca na stronę sklepu z wyposażeniem wnętrz może być zainteresowana poradami architektonicznymi. Sklep z narzędziami może publikować rady jak samodzielnie wykonać proste naprawy w mieszkaniu. Sklep dla narciarzy i snowboardzistów zwiększy zainteresowanie swoją ofertą publikując informacje dotyczące bezpieczeństwa na stoku, czy cen obowiązujących w różnych kurortach. Jednak, co niezwykle istotne, musimy pamiętać, że jakość treści, zdjęć, materiałów graficznych musi być jak najwyższa. Nie da się zbudować zainteresowania klienta powtarzalnymi, średnimi treściami, które w sieci jest bardzo łatwo odnaleźć.
Może dwa przykłady. Załóżmy, że posiadamy sklep, w którym oferujemy laptopy Sony Vaio. Jakie mamy możliwości tworzenia interesującej treści? Wystarczy sprawdzić jakie pytania zadają i jakich informacji poszukują klienci zainteresowani zakupem właśnie tych komputerów. Możemy to zrobić przeszukując fora dyskusyjne lub korzystając z narzędzi badających zapytania w wyszukiwarkach. Można zacząć od podpowiedzi Google. Jeżeli wiele osób zadaje pytania związane z laptopami Vaio w Google, a my stworzymy artykuł o tytule i treści zgodnymi z tymi zapytaniami, to zyskujemy: wzrost ruchu organicznego (bezpłatnego) i umocnienie pozycji sklepu w Google, a także wizerunek firmy, która stara się odpowiadać na potrzeby klientów.
Druga sytuacja. Zadajmy sobie pytanie: który moment jest najciekawszy w procesie zamawiania naszego produktu? Tym momentem bardzo często jest odpakowywanie produktu z pudełka i pierwszy kontakt z nim. Co można zrobić? Na przykład, stworzyć film, w którym rejestrujemy u obdarowanego proces odpakowywania wybranego produktu. Po obejrzeniu takiego filmu klientom trudniej będzie zrezygnować z zakupu.
Jak w każdej, także i w tej formie marketingu najważniejszy jest pomysł i jakość jego realizacji. Im większa kreatywność i znajomość oczekiwań klientów, tym większa szansa na sukces i przyciągnięcie uwagi klientów. Na koniec, pamiętajmy, że w oczach klientów obronić się może tylko najwyższy poziom merytoryczny. Internet jest wręcz przepełniony informacjami i danymi średniej jakości.
Autor: dr Paweł Strykowski, Whitepress.pl.
Platforma Whitepress.pl to nowe na polskim rynku narzędzie, które wspiera działania PR i content marketing. Skupia ponad 700 portali internetowych.
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- Sunseeker Robotics ogłasza europejski debiut, wzmacniając globalną obecnośćFirma Sunseeker Robotics zorganizowała w Hamburgu (Niemcy) przełomowe wydarzenie pod hasłem „Enjoy Boundless Possibilities”, oficjalnie ogłaszając ekspansję na rynek europejski. ...
- Usługi firmy Mewa Textil-Service to szerokie spektrum działań, indywidualne doradztwo i międzynarodowe doświadczeniePo co marnować czas i zasoby na koordynowanie dostaw od wielu usługodawców, jeśli można to robić w sposób bardziej efektywny? ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- Tpay: 84% Polaków kupuje online raz w miesiącu lub częściejPolacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują ...
- Shoper osiąga rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku: 14,5 mld zł wartości transakcjiShoper, firma zajmująca się rozwiązaniami e-commerce w Polsce, opublikowała szacunkowe wyniki finansowe za 2024 rok, które wskazują na znaczący wzrost ...
- 7,5 mln użytkowników InPost PayUsługa InPost Pay zdobywa uznanie wśród klientów – już 7,5 mln zarejestrowanych użytkowników korzysta z szybszych i łatwiejszych zakupów online, ...
- Płatności odroczone w kinie, u fryzjera i w restauracji – 100 tysięcy użytkowników PayPoPłatności odroczone w kinie, u fryzjera, czy w restauracji? To już możliwe. PayPo rozszerza dostępność swojej wirtualnej karty. Od teraz ...