Marketing treści dla e-sklepów: jak się do tego zabrać? [art. ekspercki]

Jesteś związany z branżą e-commerce?
Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać na bieżąco informacje, raporty, zapowiedzi wydarzeń branżowych oraz praktyczne porady wspierające Twój rozwój!

Sklep internetowy, podobnie jak każdy inny biznes, aby się rozwijać musi stale przyciągać uwagę klientów. Jedną z propozycji może być marketing treści (ang. content marketing). W jaki sposób można go wykorzystać w branży e-commerce?

W skrócie, content marketing to wszelkie działania sprowadzające się do dostarczania wartościowych treści użytkownikom, a w wypadku e-commerce – klientom sklepów internetowych. Celem dostarczania takich treści jest zdobycie zaufania klientów i budowa długotrwałych, pozytywnych relacji.

Struktura sklepów internetowych jest najczęściej podobna. Mamy stronę główną z aktualnie obowiązującymi promocjami, listę produktów uporządkowanych w kategorie, wyszukiwarkę oraz opisy poszczególnych towarów (czasami w wielu zakładkach). Do tego dochodzą różne powiązania, produkty dnia, regulamin, polityka prywatności i cookies. Tak wygląda przeważająca większość sklepów internetowych.

Jednak sklep może być bardziej rozbudowany i bogaty w interesującą treść. Przyczyni się to do dodatkowego ruchu na stronie, co może przełożyć się na wzrost sprzedaży; wyższą ocenę strony internetowej w Google, dzięki czemu sklep będzie łatwiej odnaleźć internautom; postrzegania sklepu jako profesjonalnego, godnego zaufania i co bardzo istotne – troszczącego się o potrzeby klienta. Nie bez znaczenia jest także lojalność klienta, który chętnie wróci do naszego sklepu, zamiast szukać konkurencji.

Realizacja strategii content marketingowej nie jest droga, wymaga natomiast dużych inwestycji czasu i pracy – w końcu praca nad naprawdę wartościowym materiałem nie trwa 5 minut. Jak się za to zabrać?

Przede wszystkim, należy się zastanowić czego potrzebują klienci? Co odpowie na ich pytania? Jakie pytania zadają? W skrócie – co spowoduje, że klikną ten jeden raz więcej i zostaną dłużej? Nietrudno się na przykład domyślić, że osoba wchodząca na stronę sklepu z wyposażeniem wnętrz może być zainteresowana poradami architektonicznymi. Sklep z narzędziami może publikować rady jak samodzielnie wykonać proste naprawy w mieszkaniu. Sklep dla narciarzy i snowboardzistów zwiększy zainteresowanie swoją ofertą publikując informacje dotyczące bezpieczeństwa na stoku, czy cen obowiązujących w różnych kurortach. Jednak, co niezwykle istotne, musimy pamiętać, że jakość treści, zdjęć, materiałów graficznych musi być jak najwyższa. Nie da się zbudować zainteresowania klienta powtarzalnymi, średnimi treściami, które w sieci jest bardzo łatwo odnaleźć.

Może dwa przykłady. Załóżmy, że posiadamy sklep, w którym oferujemy laptopy Sony Vaio. Jakie mamy możliwości tworzenia interesującej treści? Wystarczy sprawdzić jakie pytania zadają i jakich informacji poszukują klienci zainteresowani zakupem właśnie tych komputerów. Możemy to zrobić przeszukując fora dyskusyjne lub korzystając z narzędzi badających zapytania w wyszukiwarkach. Można zacząć od podpowiedzi Google. Jeżeli wiele osób zadaje pytania związane z laptopami Vaio w Google, a my stworzymy artykuł o tytule i treści zgodnymi z tymi zapytaniami, to zyskujemy: wzrost ruchu organicznego (bezpłatnego) i umocnienie pozycji sklepu w Google, a także wizerunek firmy, która stara się odpowiadać na potrzeby klientów.

Druga sytuacja. Zadajmy sobie pytanie: który moment jest najciekawszy w procesie zamawiania naszego produktu? Tym momentem bardzo często jest odpakowywanie produktu z pudełka i pierwszy kontakt z nim. Co można zrobić? Na przykład, stworzyć film, w którym rejestrujemy u obdarowanego proces odpakowywania wybranego produktu. Po obejrzeniu takiego filmu klientom trudniej będzie zrezygnować z zakupu.

Jak w każdej, także i w tej formie marketingu najważniejszy jest pomysł i jakość jego realizacji. Im większa kreatywność i znajomość oczekiwań klientów, tym większa szansa na sukces i przyciągnięcie uwagi klientów. Na koniec, pamiętajmy, że w oczach klientów obronić się może tylko najwyższy poziom merytoryczny. Internet jest wręcz przepełniony informacjami i danymi średniej jakości.

Autor: dr Paweł Strykowski, Whitepress.pl

Platforma Whitepress.pl to nowe na polskim rynku narzędzie, które wspiera działania PR i content marketing. Skupia ponad 700 portali internetowych.

Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Women TechStyle Summit 2025 (online)
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025

Najnowsze wpisy

Scroll to Top