Michał Kaczorowski – Prezes Zarządu Wakacje.pl

Opublikowano: 29 czerwca 2006. Kategoria: Rynek. Tagi:

Michał Kaczorowski jest Prezesem Zarządu spółki Wakacje.pl, jednego z największych polskich internetowych biur podróży. Portal turystyczny Wakacje.pl powstał w marcu 1999 roku. Obecnie oferta firmy to ok. 200 tysięcy różnych wyjazdów w niemal wszystkie kierunki świata.

Michał Kaczorowski - Prezes Zarządu Wakacje.pl 1Redakcja: Wakacje.pl to jedno z największych i najbardziej znanych internetowych biur podróży – co przyczyniło się do tego sukcesu? Czy istnieje coś co jest wyróżnikiem Wakacje.pl wśród innych portali sprzedających usługi turystyczne?

Michał Kaczorowski: Jesteśmy najdłużej działającym portalem, prowadzącym sprzedaż wycieczek przez Internet. Od początku istnienia staraliśmy się być firmą przyjazną dla internauty – to dla niego stworzyliśmy forum dyskusyjne oraz narzędzia pozwalające na aktywny udział w życiu portalu. Jako jedyni poświęcaliśmy czas nie tylko na sprzedaż, ale również na budowanie bazy merytorycznej, ułatwiającej klientowi wybór oferty oraz udostępniliśmy narzędzia pozwalające użytkownikom portalu na publikację własnych opinii na temat odwiedzonych kierunków i obiektów z oferty. Dziś współpracujemy z największymi touroperatorami, skupiając 90% wycieczek dostępnych na rynku. Sukces tkwi również w długoletnim doświadczeniu naszych  konsultantów ds. turystyki – nasi specjaliści 2 razy w roku uczestniczą w wyjazdach do hoteli zlokalizowanych w najpopularniejszych światowych kurortach, dlatego posiadają sprawdzone informacje o rzeczywistym stanie obiektów prezentowanych w folderach biur podróży.

Jaki jest Wasz modelowy klient? Na jak długo wyjeżdża, i jaką sumę przeznacza na wyjazd? Gdzie jeździ najczęściej?

Naszymi klientami są głównie osoby z wyższym lub średnim wykształceniem, mieszkający w dużych miastach, takich jak Warszawa, Katowice, Poznań, zarabiający powyżej średniej krajowej. Na wakacje najczęściej jeżdżą z dziećmi lub partnerem, wydając na wyjazd średnio 4.200 zł. (w wyjeździe uczestniczą średnio 2,5 osoby). Największym zainteresowaniem klientów cieszą się wycieczki samolotowe, siedmio- i czternastodniowe, na wyspy greckie, do Turcji Tunezji czy Egiptu. Popularna jest także Hiszpania, wybrzeża Costa del Sol i Costa Brava, na włoską Kalabrię i nad Adriatyk – głównie do Chorwacji.

Jakie wycieczki cieszą się największym powodzeniem wśród kupujących? I czy istnieją jakieś różnice w preferencjach internautów i „tradycyjnych” klientów?

Nie zauważyliśmy takich różnic. Klienci chcą podróżować w komfortowych warunkach, nie tracąc czasu na dojazd. 88% internetowych turystów w 2005 roku zarezerwowało wycieczkę samolotową do hoteli głównie 3* i 4*, wybierając opcję wyżywienia HB i All Inclusive. Do lamusa odchodzą hotele klasy turystycznej – wybierają je głównie studenci, dla których liczy się położenie hotelu w rozrywkowej okolicy, a nie wygląd hotelowego pokoju.

Czy coś się zmieniło w ostatnim czasie w preferencjach urlopowych Polaków?

Tak. Częściej decydujemy się na wyjazdy egzotyczne, na Karaiby – Dominikanę i Kubę oraz na eskapady do Ameryki Południowej –, w ostatnich latach wzrosła sprzedaż wycieczek do Wenezueli i Brazylii. Takie wyjazdy najczęściej jednak kupujemy w zimie, gdy jesteśmy spragnieni słońca i ciepłych plaż, a temperatury w krajach Śródziemnomorskich nie pozwalają na kąpiele w morzu. Początek sezonu wskazuje, że hitami sezonu będą tradycyjnie włoska Kalabria, grecka Kreta oraz egipskie kurorty Skarm el Sheikh i Hurghada.

Sprzedaż przez Internet rośnie, coraz więcej Polaków korzysta z tej formy zakupów. Jednak na pewno nadal jest wielu takich, którzy po „zdalnym” zapoznaniu się z ofertą wolą dokonać formalności w „realnym” miejscu. Czy istnieje taka możliwość?

Rzeczywiście ilość obsłużonych klientów oraz obroty uzyskane ze sprzedaży co roku podwajają się. W 2005 roku zaufało nam 17 tys. klientów – więcej niż w trzech ostatnich latach działalności łącznie. Podwoiły się również obroty ze sprzedaży zagranicznych pakietów zorganizowanych i wyniosły 28,6 mln zł. Jest to najlepszy wynik pod względem sprzedaży wycieczek odnotowany w ubiegłym roku na turystycznym e-rynku. Staramy się jednak zadowolić wszystkich miłośników podróży i wychodzimy do klienta preferującego tradycyjny kontakt z doradcą ds. turystyki. W tej chwili funkcjonują dwa punkty obsługi klienta Wakacje.pl, zlokalizowane w dużych centrach handlowych w Gdańsku i Olsztynie. Pełnią one funkcję sprzedażową i informacyjną.

Portal ma bogatą ofertę turystyczną, jednak czy realizujecie też bardziej indywidualne zamówienia? Czy klient mający własna wizję „wyprawy marzeń”, nie znajdującej się w waszej ofercie, też może liczyć na pomoc w jej organizacji?

Zazwyczaj nie ma takiej potrzeby, gdyż klient zawsze znajdzie coś dla siebie – wybiera spośród 200 tys. różnych wyjazdów zagranicznych, we wszystkie zakątki świata. Nasi specjaliści pracujący w Call Center oraz obsługujący rezerwacje internetowe,  mają duże doświadczenie w zdalnej obsłudze klienta i doskonale znają jego profil. Jednak na życzenie stałych klientów jesteśmy w stanie zorganizować we współpracy z organizatorami wyjazd niestandardowy i obmyślić trasę podróży według wskazówek osoby zainteresowanej takim wyjazdem. Ostatnią taką akcją przeprowadzoną przez portal Wakacje.pl było zorganizowanie wycieczki po Hawajach – pomogliśmy znaleźć klientowi hotel spoza oferty oraz zarezerwować bilety na przeloty lokalne między poszczególnymi hawajskimi wyspami.

Sezon urlopowy to chyba najciekawszy i „najgorętszy” okres dla każdego biura podróży, także internetowego. Na progu tegorocznych wakacji, pojawiła się dodatkowa atrakcja: Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Niemczech. Czy organizowaliście wyjazdy na mecze?

Nie. Z naszych obserwacji wynika, że osoby wyjeżdżające na tego typu imprezy zazwyczaj organizują własny dojazd i w podróż wyruszają „całą ekipą”, rzadko natomiast zwracają się o pomoc do agenta turystyczego.

Jakie są Wasze plany na przyszłość? Jak będzie wyglądała strategia rozwoju portalu i czy w tej strategii mieści się wprowadzenie firmy na giełdę?

W przyszłości zamierzamy jeszcze bardziej skupić się na rozbudowie narzędzi Contact Center. Będziemy również kontynuować wdrażanie nowoczesnych programów szkoleniowych dla naszych specjalistów ds. sprzedaży. Z naszych doświadczeń wynika, że to nie nikt inny, lecz dobrze zmotywowani i doceniani pracownicy są najlepszym medium pozyskującym klientów. Skoncentrujemy się również na budowaniu długofalowych relacji z klientami oraz na pozyskiwaniu nowych, lojalnych klientów. Dobrze radzimy sobie bez wsparcia z zewnątrz, co roku uzyskując największy zysk z prowadzonej e-działalności, ale nie wykluczamy żadnej opcji – również upublicznienia spółki i debiutu na giełdzie.

Na zakończenie mam osobiste pytanie. Mam 2 letnie dziecko, chciałabym odpocząć, ale nie leżeć cały czas na plaży…Jakie wakacje by mi Pan polecił?

Wyjazd z dzieckiem warto zaplanować wcześniej i zapytać konsultanta, jakie zniżki przysługują naszemu maluchowi – rodzice dziecka, które nie ukończyło 2 roku życia uiszczają jedynie opłatę manipulacyjną rzędu 150-250 zł, nie płacą natomiast za przelot dziecka i jego zakwaterowanie w hotelu. Dobrym miejscem na wypoczynek z dzieckiem będzie Hiszpania – plaże wybrzeża Costa del Sol łagodnie opadają w morze, a w centrach turystycznych znajduje się mnóstwo atrakcji dla dzieci – place zabaw, gigantyczne zjeżdżalnie na plażach i mini kluby w hotelach. Alternatywą może być wyjazd na Riwierę Turecką – ale zdecydowanie po pełnym sezonie. Nie będę jednak ukrywał, że wszelkie dodatkowe podróżowanie z dzieckiem w tym wieku jest kłopotliwe i męczące nie tylko dla rodziców, ale także innych uczestników. Z doświadczenia wiem, że najprzyjemniej jest „podziwiać” takie maleństwo kąpiące się w basenowym brodziku lub lepiące babki na plaży ;-)

Dziękuję za rozmowę

www.wakacje.pl

Hanna LaskowskaMichał Kaczorowski – Prezes Zarządu Wakacje.pl

Podziel się!

O autorze

hania