W związku ze zbliżającymi się targami CES w Las Vegas (10-13 stycznia) warto przypomnieć o wydarzeniu, które wyznaczyło trendy wśród konstruktorów komputerów osobistych. W 1982 roku, podczas ówczesnej edycji CES, miała miejsce premiera najpopularniejszego komputera tamtej dekady – Commodore 64.
Pokolenie Polaków, których lata młodości przypadają na końcówkę lat 80-tych pamięta zapewne ten dreszcz, kiedy przechodzili koło Peweksu lub Baltony i na wystawie widzieli słynne C64. Oczekiwanie na dostawę, kolejki, później odwiedzanie giełd komputerowych. Mało kto zdawał sobie wtedy sprawę, że komputer ten miał już ładnych parę lat.

Cóż miał takiego w sobie Commodore 64? 8-bitowy procesor taktowany zegarem 1 MHz, pamięć 64 kb, 16 kolorów do dyspozycji i rozdzielczość monitora 320×200 px w wersji monochromatycznej i 160×200 w wersji multicolor. Do tego magnetofon kasetowy Datasette lub stacja dysków 5,25” dla bogatszych klientów.
Dla ludzi żyjących na początku ery komputeryzacji było to absolutne novum i produkt wyznaczał kierunek dla twórców innych komputerów. O skali powodzenia Commodore 64 może świadczyć fakt, że sprzedaż roczna tego urządzenia oscylowała w okolicach 2 mln egzemplarzy.

Dopiero na początku lat 90-tych rynek komputerów osobistych zaczął przejmować powszechnie znany dzisiejszym użytkownikom standardowy komputer PC.
Oto kilka naważniejszych dat z historii Commodore 64:
- styczeń 1981 r. – rozpoczęcie prac nad następcą komputera VIC20, który roboczo nazywał się VIC 40;
- styczeń 1982 r. – oficjalna premiera na targach CES;
- rok 1985 – wprowadzenie do sprzedaży Commodore 128 ze 128 kb pamięci RAM;
- marzec 1994 – firma Commodore ogłasza zakończenie produkcji C64 wraz z rokiem 1995;
- listopad 2007 – powstają pierwsze komputery PC z logo Commodore stworzone przez firmę Commodore Gaming;
- kwiecień 2011 – założona przez Barry’ego Altmana firma Commodore USA wypuszcza na rynek komputer Commodore 64x wyposażony w nowoczesne podzespoły i klasyczną obudowę sprzed 30 lat.
Wpisy promowane
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
- Mierzenie czasu pracy w dynamicznym świecie: odkryj skuteczne sposoby z TimeCamp!Zastanawiasz się, jak usprawnić zarządzanie czasem pracy w rozproszonym zespole i nie stracić przy tym motywacji? Sprawdź, jak TimeCamp może ...
Najnowsze wpisy
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- Przedświąteczne zakupy Polaków: co kupujemy pod choinkę?W pierwszych tygodniach grudnia Polacy coraz częściej przenoszą swoje poszukiwania idealnych prezentów do internetu. Jak wynika z analizy Shoper, popularnej ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.