Mobilne ale czy bezpieczne?

Według badań McAfee większość użytkowników niepokoi się o bezpieczeństwo telefonii mobilnej 59% badanych uważa, że za bezpieczeństwo odpowiadają operatorzy.
Firma McAfee opublikowała wyniki najnowszych badań, według których niemal trzy czwarte użytkowników telefonów komórkowych (72%) obawia się o bezpieczeństwo współczesnych i przyszłych usług mobilnych, takich jak pobieranie multimediów, e-bilety czy dokonywanie płatności za pomocą telefonów komórkowych.

Dokument zatytułowany „McAfee Mobile Security Report 2008” szczegółowo przedstawia doświadczenia użytkowników korzystających z tradycyjnych i nowych usług mobilnych oraz świadomość problematyki bezpieczeństwa usług mobilnych wśród konsumentów.

Raport prezentuje ponadto następujące dane:
– 86% użytkowników obawia się zagrożeń takich jak zawyżanie rachunków czy utrata bądź kradzież informacji
– Ponad jedna trzecia użytkowników (34%) telefonów komórkowych na świecie kwestionuje ogólne bezpieczeństwo urządzeń i usług mobilnych
– Co najmniej 79% konsumentów świadomie używa niezabezpieczonych urządzeń, kolejne 15% nie ma pewności co do poziomu bezpieczeństwa
– Ponad połowa abonentów (59%) oczekuje od operatorów przejęcia odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa urządzeń i usług mobilnych.

Obawy związane z zaawansowanymi usługami
O ile zaufanie do tradycyjnych usług głosowych i tekstowych pozostaje stosunkowo wysokie, to ponad połowa respondentów (55%) wątpi w bezpieczeństwo płatności dokonywanych za pomocą telefonów komórkowych i zlecanych w ten sposób usług bankowych. Ponad 40% ankietowanych obawiało się zagrożeń związanych z pobieraniem plików multimedialnych oraz korzystaniem z elektronicznych biletów. Warte podkreślenia jest, że osoby często używające telefonów komórkowych do przeglądania Internetu wyrażały zaniepokojenie o 80% częściej niż ci, którzy nigdy nie korzystali z takich usług. Wątpliwości co do bezpieczeństwa nowych usług mobilnych wyraziło ogółem 72% użytkowników, przy czym odsetek ten rośnie wraz z dojrzewaniem rynku.

Z doświadczenia użytkowników
Incydenty związane z naruszeniem bezpieczeństwa nie są tak częste i nie mają tak dotkliwych skutków jak w przypadku komputerów osobistych, jednak ich liczba i stopień wyrafinowania rośnie. Jedna siódma (14%) użytkowników telefonów komórkowych na całym świecie miała do czynienia z wirusami komórkowymi, które zaatakowały ich samych bądź ich znajomych. Świadomość tego zagrożenia poważnie narusza zaufanie klientów i w efekcie 80% badanych obawia się możliwości infekcji wirusem komórkowym.

Rośnie również zagrożenie niepożądaną korespondencją. Ponad jedna trzecia abonentów (38,6%) przyznaje, że co najmniej raz w miesiącu otrzymuje „denerwujące komunikaty”, które można zakwalifikować jako spam. W Japonii ponad jedna czwarta użytkowników (26,1%) otrzymuje spam codziennie.

Odpowiedzialność za bezpieczeństwo
Pomimo coraz częstszych obaw, co najmniej 79% konsumentów świadomie korzysta z niezabezpieczonych urządzeń, zaś kolejne 15% nie ma pewności co do poziomu zabezpieczeń. Niemal 60% użytkowników twierdzi, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo urządzeń i usług mobilnych powinni przejąć operatorzy, natomiast ponad połowa (56%) uważa, że telefony powinny być fabrycznie wyposażone w funkcje bezpieczeństwa bez dodatkowej opłaty.
„Bezpieczeństwo mobilnej telekomunikacji, kwestia niezawodności usług i możliwość utraty wiarygodności są poważnym zmartwieniem operatorów, działających szczególnie na dojrzałych rynkach. Wyniki badań pokazują wyraźnie, że rozwojowi usług komórkowych towarzyszy wzrost obaw konsumentów, co zagraża powodzeniu nowych, dochodowych usług i wzrostowi przychodów w przeliczeniu na użytkownika” – mówi Victor Kouznetsov, wiceprezes McAfee Mobile Security – „Utrzymanie zaufania konsumentów będzie dla operatorów sprawą kluczową. Opinie klientów mają coraz większe znaczenie przy tworzeniu nowatorskich, intuicyjnych usług, do których abonenci będą mieli zaufanie i za które będą chcieli płacić.”

McAfee Mobile Security Risk Management to modułowe, oparte na trzech filarach podejście do problemu bezpieczeństwa moblinego, umożliwiające operatorom komórkowym budowanie bezpiecznej infrastruktury dla nowych usług. Pozwala ono zrozumieć zagrożenia związane z atakami i chronić się przed nimi, zapewniając w ten sposób firmie możliwość stabilnego działania i zachowania dobrego wizerunku marki, a klientom komfort korzystania z usług.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Datamonitor wśród 2000 użytkowników telefonów komórkowych i objęło grupy o podobnej wielkości w USA, Wielkiej Brytanii i Japonii.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top