Dbanie o dobro zakładu pracy oraz ochrona poufnych informacji to jedne z podstawowych obowiązków pracownika. Nie wolno mu wykonywać działań, które mogłyby narazić pracodawcę na szkody. Celem umowy o zakazie konkurencji jest uchronienie pracodawcy — może on zabezpieczyć swoje interesy przed ewentualnymi, niepożądanymi zachowaniami aktualnie zatrudnionych, jak i byłych pracowników. Na czym tego rodzaju umowa polega? Kogo dotyczy i co warto o niej wiedzieć? Podpowiadamy w artykule!
Umowa o zakazie konkurencji — podstawowe informacje
Kwestię zakazu konkurencji reguluje Kodeks pracy — została ona poruszona w 101 artykule. Umowa może być zawarta zarówno na czas trwania stosunku pracy, jak i na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę. Nie może ona zakazywać wszelkiej działalności, a jedynie tej, która mogłaby okazać się konkurencyjna względem działalności pracodawcy. Zakres zakazu należy ograniczyć konkretnie oraz jak najbardziej precyzyjnie — umowa ta jest odrębna od umowy o pracę, jednak może stanowić jej klauzulę. Co więcej, może być ona nieodpłatna lub przewidywać dla pracownika świadczenie pieniężne. Umowę taką należy zawrzeć pisemnie pod rygorem nieważności, a stroną może być każda osoba fizyczna, która w rozumieniu Kodeksu pracy ma status pracownika.
Jak wygląda umowa o zakazie konkurencji? Co zawiera?
Kluczowymi elementami są strony umowy, czas jej obowiązywania oraz zakres zakazu konkurencji. Podczas jej sporządzania należy możliwie najdokładniej wskazać rodzaj, zasięg terytorialny i formę prawną. Zakaz prowadzenia konkurencyjnej działalności może dotyczyć zarówno działalności, która jest faktycznie prowadzona, jak i tej dopiero zaplanowanej. Więcej o postaci umowy o zakazie konkurencji można przeczytać na stronie Adwokata z Wielkopolski: https://adwokatspiewak.pl/umowa-o-zakazie-konkurencji/.
W jakim celu sporządza się umowę o zakazie konkurencji?
Warto wiedzieć, że zakaz wykonywania działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy jest jednym z podstawowych obowiązków pracowniczych. Wskazuje na niego artykuł 100 § 2 pkt 4 Kodeksu pracy. Dlaczego więc sporządza się dodatkową umowę? Jej celem jest dokładne określenie czasu trwania oraz formy zakazu konkurencji. Ze względu na możliwą różnorodność należy dokładnie wskazać, który rodzaj działań podlega zakazowi. Co ciekawe, w przypadku podpisania umowy o zakazie konkurencji nie ma znaczenia, czy wykonywane przez pracownika konkurencyjne działania mają charakter odpłatny, czy nie.
Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy
Jest to drugi rodzaj umowy o zakazie konkurencji i uregulowany jest on znacznie szerzej niż umowa o zakazie konkurencji podczas trwania stosunku pracy. Klauzula konkurencyjna (potoczne określenie umowy o zakazie konkurencji) może dotyczyć między innymi pracowników, którzy mieli dostęp do danych szczególnie istotnych dla firmy, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Ustalana jest w niej wysokość odszkodowania wypłacanego pracownikowi za powstrzymywanie się od działalności konkurencyjnej, która nie może być niższa niż 25% wynagrodzenia, które otrzymywał pracownik przed ustaniem stosunku pracy. Warto również wiedzieć, że jest to umowa terminowa — oznacza to, że ważną jej cechą jest to, iż czas jej obowiązywania wykracza poza okres związania stron stosunkiem pracy.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.