Netfix jak HBO?

Opublikowano: 16 marca 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Serwis Netfix prowadzi rozmowy w celu dystrybuowania na prawach wyłączności serialu Davida Finchera i Kevina Spacey. Jeśli umowa zostanie podpisana będzie to znaczące wydarzenie na rynku elektronicznej rozrywki. 

Netfix jak HBO? 1Serwis, który umożliwia wypożyczanie filmów DVD i oglądanie wideo online próbuje zdobyć prawo do dystrybuowania serialu „House of Cards”, który na podstawie klasycznej brytyjskiej serii stworzyć chcą Fincher (reżyser m.in. filmu „Social Network”) i Spacey. Artyści prowadzą rozmowy m.in. ze stacjami HBO, Showtime i AMC, ale to właśnie Netfix jest najbliższy umowy – i to od razu na dwa sezony.

Nie wiadomo ile warta jest umowa. Analitycy szacują, że w grę wchodzić nawet 100 mln dolarów. Jeśli dojdzie do jej zawarcia będzie to pierwszy przypadek, w którym Netfix zapłacił za ekskluzywne prawo do pierwszoligowego programu telewizyjnego. Nazwiska twórców są tu najlepszą reklamą.

Dlaczego jest to dość ważna informacja? Jeśli umowa zostanie zawarta to Netfix zacznie pozycjonować się jako realna alternatywa dla stacji telewizyjnych: nie tylko dystrybuując ich treści, ale również z własnym katalogiem programów niedostępnych u innych nadawców. Może to skutkować przejściem części dotychczasowych klientów np. HBO do  serwisu oferującego wypożyczanie tradycyjnych płyt DVD oraz streaming licencjonowanych i oryginalnych treści wideo, który już teraz ma ok. 20 mln klientów.

Nam w Polsce pozostaje obserwowanie sytuacji z boku. Netfix jest co prawda największą wypożyczalnią filmów DVD na świecie, ale działa jedynie na terenie Stanów Zjednoczonych. Jeśli jednak stosowane tam rozwiązania sprawdzą się pod kątem biznesowym niewykluczone, że i firmy z naszego regionu będą rozważać taki model biznesowy. A to może okazać się bardzo ciekawe.

Dawid ZarazińskiNetfix jak HBO?

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.