Twoi znajomi z Facebooka zaproponowali Ci instalację aplikacji Mój Kalendarz? Uważaj! Eksperci z firmy ESET ostrzegają – ten niepozorny program ma znikomą użyteczność, a w rzeczywistości służy do zbierania ogromnej ilości danych o użytkownikach sieci – od ich adresów mailowych po strony internetowe, które odwiedzili.
To nie pierwszy i nie ostatni przypadek aplikacji, która dopiero w długim i często trudnym do zrozumienia dokumencie dotyczącym polityki prywatności ujawnia, na co użytkownik wyraża zgodę, instalując program w swoim profilu w serwisie społecznościowym.
W sieci rośnie liczba wpisów zdenerwowanych internautów, którzy zainstalowali w swoim profilu na Facebooku aplikację Mój Kalendarz i nieumyślnie spamują swoich przyjaciół zaproszeniami i zapytaniami właśnie z tej aplikacji. Powstały już nawet pierwsze funpage’e na Facebooku, które gromadzą przeciwników tej aplikacji.
Eksperci z firmy ESET zwracają uwagę, że aplikacja Mój Kalendarz maskuje swoją instalację przed użytkownikiem. Program przekonuje bowiem, że wystarczy się do niej zalogować, by odpowiedzieć na prośbę uzupełnienia danych w Kalendarzu znajomego. W rzeczywistości logowanie się do aplikacji dodaje aplikację do profilu użytkownika na Facebooku, a wskazanie w niej swoich znajomych sprawia, że otrzymują oni zaproszenie od Mojego Kalendarza i cała historia się powtarza.
Eksperci z firmy ESET podkreślają, że aplikacja Mój Kalendarz ukrywa fakt gromadzenia danych o użytkownikach Facebooka, zamiast tego informuje o funkcji przypominania o urodzinach znajomych (warto nadmienić, że taką funkcję posiada sam Facebook). Informacja o tym, że program gromadzi dane użytkownika znajduje się dopiero w dokumencie „polityka prywatności”. Wśród danych, jakie Mój Kalendarz może gromadzić znajdują się m.in. adres mailowy internauty, jego wiek i płeć, informacje o konfiguracji komputera, a także lista ulubionych stron oraz informacje o znajomych. Dodatkowo aplikacja Mój Kalendarz może uzyskać dostęp do informacji o adresie IP użytkownika, języku przeglądarki, liście odwiedzonych stron oraz czasie na nich spędzonym. Wszystko to podobno w celu lepszego dopasowania możliwości aplikacji do potrzeb użytkownika.
– Przed kliknięciem w dowolną aplikację udostępnianą w serwisach społecznościowych warto najpierw zapoznać się z informacjami o tym, do jakich danych użytkownika program uzyska dostęp. Można to zrobić, czytając uważnie politykę prywatności danej aplikacji. Zadanie to wielokrotnie jest jednak bardzo trudne – polityki takie pisane są trudnym językiem, zawierającym żargon prawniczy, często dokument taki jest pisany w języku angielskim – mówi Paweł Śmierciak, analityk zagrożeń z krakowskiego biura firmy ESET.
Jak podkreśla Śmierciak warto jednak poświęcić chwilę i spróbować zrozumieć, na co tak naprawdę wyrażamy zgodę, instalując dany program. Może się bowiem zdarzyć, że zaakceptujemy instalację aplikacji, która rozsyła do znajomych ogromne ilości niechcianych wiadomości lub wabi ich w pułapki, np. obiecuje dostęp do kontrowersyjnego filmu, a w rzeczywistości przekierowuje do stron zawierających złośliwe programy.
Co zrobić, jeśli zainstalowałeś nieumyślnie Mój Kalendarz w swoim profilu na Facebooku i chcesz go usunąć? Posłuchaj rad ekspertów z firmy ESET:
1. Wybierz ustawienia prywatności, rozwijając menu „strona główna”.
2. Wybierz „Edytuj ustawienia” przy „Aplikacje i witryny”.
3. Kliknij „Usuń niechciane aplikacje lub aplikacje wysyłające spam” widoczne pod aplikacją Mój Kalendarz.
źródło: ESET
Wpisy promowane
- Oferta agencji kreatywnych. 3 elementy, na które warto zwrócić uwagęMarketing internetowy daje nam niemal nieograniczone możliwości promowania własnych produktów i usług. Warto wykorzystać je rozsądnie, zaczynając od podstaw, czyli ...
- Odzież robocza powinna sygnalizować kompetencjeZadbana i atrakcyjna odzież robocza świadczy o profesjonalizmie – to powszechnie znany fakt. Branża rzemieślnicza nie jest tu wyjątkiem. Dlatego ...
Wydarzenia
Weź nasz patronat!
31.12.2023
Najnowsze wpisy
- Dochodowa, ale czasochłonna – jak wygląda praca twórcy kursów internetowych?Według danych Skill Scouter, rynek nauki online od 2000 do 2022 roku wzrósł ponad dziewięciokrotnie. Sprzedaż kursów internetowych staje się ...
- Mastercard przedstawia Shopping Muse – osobistego asystenta zakupów nowej generacjiMastercard wprowadza na rynek Shopping Muse – zaawansowane narzędzie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, które zrewolucjonizuje sposób, w jaki konsumenci ...
- Rekordowa liczba firm zarejestrowanych w branżach szkoleń, eventów oraz konferencjiW tym roku firmy związane z szeroko rozumianym konsultingiem oraz organizacją wydarzeń przeżywają okres dynamicznego wzrostu. Dun & Bradstreet Poland ...
- Black Weekend z BLIKIEM – liczba transakcji blisko 18 mlnKolejny raz wyprzedaże związane z Black Friday i Cyber Monday przyciągnęły liczne grono klientów. Atrakcyjne ceny skłoniły ich do zakupów, ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.