Zapoznając się z nowym dla siebie serwisem użytkownicy zauważają tradycyjne formy reklamy – wynika z testu eye trackingowego agencji Symetria. Czy to szansa na dotarcie z komunikatem do odbiorców poprzez nowe serwisy internetowe?
Czy internauci zauważają standardowe formy reklamy? Jak patrzą na nową dla siebie stronę internetową? Które elementy witryny traktowane są jako punkty orientacyjne strony głównej? Te zagadnienia poddano testowi eye trackingowemu z udziałem użytkowników.
Do badania wybrano budującą pozycję na rynku ogólnopolską platformę ebum.pl, umożliwiającą wyszukiwanie i zamieszczanie ofert wynajmu mieszkań i pokojów. Serwis rozwija się i zwiększa liczbę ofert, a w kwietniu 2008 r. został obwołany witryną miesiąca magazynu Internet. Poznańska agencja Symetria przetestowała serwis z udziałem użytkowników i przy wykorzystaniu technologii eye trackingu. Dla każdego z badanych był to pierwszy kontakt z serwisem ebum.pl. Uczestnicy po piętnastosekundowym zapoznaniu się ze stroną główną odpowiadali na pytanie o nazwę i przeznaczenie witryny.
Technologia eye trackingu pozwoliła zarejestrować tor wzroku badanych i obszary przykuwające ich uwagę. Wszyscy użytkownicy poprawnie wskazali cel serwisu, jakim jest pośrednictwo wynajmu lokali. 5 na 7 osób poprawnie zapamiętało także nazwę ebum.pl.
Największą uwagę badanych skupiło logo firmy, menu główne oraz nagłówki głównych obszarów serwisu. To standardowe punkty zaczepienia w przypadku użytkowników po raz pierwszy odwiedzających serwis. Projektując nowe witryny i zmieniając layouty warto zadbać o czytelność i widocznosć tych obszarów, aby ułatwić nowicjuszom błyskawiczną orientację w strukturze witryny.
Największym zaskoczeniem badania stała się znaczna zauważalność reklam w serwisie. W celu zapewnienia obiektywności oceny przetestowano aż cztery typy bannerów, różniących się charakterem i inwazyjnością grafiki. Niezależnie od swojej formy bannery należały do obszarów zauważanych w obrębie strony głównej. Internauci mimo maksymalnie krótkiego czasu zapoznawania się z witryną zauważali standardowo umieszczone kreacje reklamowe, które zazwyczaj są intuicyjne pomijane w obrębie obeznanych serwisów. Zjawisko to, zwane „ślepotą bannerową”, odnotowywane jest w szeregach testów eye trackingowych badających skuteczność reklam.
Czy to szansa dla nowych witryn, budujących dopiero swoją publiczność i dla reklamodawców szukających dróg dotarcia do odbiorców? Trudno wnioskować na podstawie wyników jednego testu, a temat zdecydowanie wymaga głębszych analiz i przebadania w różnych kontekstach korzystania z serwisów. Niemniej badanie wskazuje na ciekawe zagadnienie. Nowe serwisy zdobywają reklamodawców dopiero gdy zyskają dużą liczbę stałych odwiedzających. Być może warte jest jednak przetestowanie skuteczności reklamy w serwisach rozwijających się, gdzie kreacje mogą walczyć o większą zauważalność wśród użytkowników zapoznających się dopiero z witryną?
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.