Tolerujemy obcokrajowców w pracy, kiedy zajmują podobne lub niższe stanowiska w firmie. Problem z akceptacją pojawia się gdy obcokrajowiec jest właścicielem firmy lub naszym bezpośrednim przełożonym. Z natury bardziej tolerancyjne są osoby młode i dobrze wykształcone.
Badanie przygotowane przez Synovate na zlecenie serwisu rekrutacyjnego GazetaPraca.pl nie pozostawia złudzeń – Polacy wciąż muszą uczyć się tolerancji w pracy.
Obcokrajowiec w roli kolegi, ale niekoniecznie szefa
Zdecydowanej większości ankietowanych nie przeszkadzałoby, gdyby obcokrajowiec był ich kolegą z zespołu w pracy (65%) lub podwładnym (66%). Zdecydowanie przeszkadzałoby to jedynie 6% badanych. Stosunek badanych do cudzoziemców zmienia się jednak wraz ze wzrostem pozycji zawodowej tych ostatnich. W sytuacji, gdy obcokrajowcy mieliby zajmować wyższe stanowiska zawodowe – byliby szefami firm, bądź bezpośrednimi przełożonymi, stanowiłoby to już problem dla większej liczby osób. 10% badanych uznało, że zdecydowanie przeszkadzałoby im, gdyby obcokrajowiec był szefem firmy lub bezpośrednim przełożonym. 55% ankietowanych uznało, że zdecydowanie nie przeszkadzałoby im gdyby obcokrajowiec był szefem ich firmy, a 54% zdecydowanie nie miałoby problemu z tym, że cudzoziemiec jest ich bezpośrednim przełożonym.
Młodzi bardziej tolerancyjni
Wyniki przeprowadzonych badań dowodzą, że stosunek do obcokrajowców uzależniony jest także od wieku respondentów. Okazuje się, że osoby najstarsze są najmniej chętne obcokrajowcom w pracy. Badanym w grupie wiekowej 55-64 najbardziej przeszkadzałoby gdyby obcokrajowiec był zarówno właścicielem ich firmy (21%), jak i przełożonym (22%). Zbliżoną postawę mają osoby w wieku 45-54 – 19% badanych przyznało, że przeszkadzałoby im gdyby obcokrajowiec był właścicielem ich firmy, a 20% gdyby był ich przełożonym. Na drugim biegunie znajdują się osoby w grupie wiekowej 18-24 lata, którym w najmniejszym stopniu przeszkadzałby obcokrajowiec w roli właściciela (12%) lub bezpośredniego przełożonego (13%).
Wyższe wykształcenie – większa tolerancja
Kolejna zależność widoczna w badaniu dowodzi, że tolerancja dla obcokrajowców w pracy rośnie wraz z poziomem wykształcenia. Rezultaty badań wskazują, że osoby z wykształceniem zasadniczym i podstawowym są najmniej chętne cudzoziemcom w pracy. 26% osób z wykształceniem podstawowym jest przeciwnych temu, żeby obcokrajowiec był właścicielem firmy. Jeszcze więcej, bo prawie 1/3 osób z tej samej grupy badanych nie chciałaby aby cudzoziemiec był ich bezpośrednim przełożonym. Dla porównania – jedynie 15% osób z wykształceniem wyższym miałoby coś przeciwko obcokrajowcom w roli właścicieli i przełożonych.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie serwisu rekrutacyjnego GazetaPraca.pl na reprezentatywnej próbie 950 dorosłych Polaków w wieku 18-64 lata. 52% stanowiły kobiety, a pozostałe 48% – mężczyźni.
*Megapanel PBI/Gemius, kwiecień 2008
** średnia dzienna, Adicio, czerwiec 2008
*** źródło danych: źródło danych: Polskie Badania Czytelnictwa realizacja MillwardBrown SMG/KRC, kwiecień 2008, N = 3 906, wskaźnik CDT-poniedziałek. Opracowanie AGORA S.A.
Wpisy promowane
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
- Mewa zaprezentuje na Targach SAWO w Poznaniu (23-25.04.2024) odzież roboczą, ochronną i ostrzegawczą dla przemysłu i rzemiosła oraz ofertę w zakresie artykułów bhpW dniach od 23-25 kwietnia b.r. firma Mewa obecna będzie na Międzynarodowych Targach Ochrony Pracy, Pożarnictwa i Ratownictwa SAWO w ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.