Kliknięcia czy oglądalność? – takie pytanie postawiły sobie badania podjęte w maju 2009 roku przez francuskiego dostawcę rozwiązań adserwerowych Smart AdServer we współpracy z niemiecką firmą wunderloop, zajmującą się zintegrowanym targetowaniem, oraz Alenty – autorem rozwiązań technologicznych przeznaczonych do pomiaru wydajności reklam w Internecie.
Badania objęły swoim zasięgiem cztery kontynenty oraz zróżnicowaną grupę klientów: reklamodawców prywatnych, agencje reklamowe oraz wydawców. Analizie poddano kilkadziesiąt miliardów wyświetleń.
Według niektórych renomowanych agencji reklamowych wydajność reklamy w Internecie najlepiej obrazuje wskaźnik pośredni, taki jak na przykład częstotliwość kliknięć, której popularnym miernikiem jest CTR (ang. Click Through Rate), mierzący najprościej mówiąc stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń. Inne natomiast większą wagę przywiązują do oglądalności bannerów oraz brandingu, kwestię częstotliwości kliknięć uznając za drugorzędną.
Jak proponuje Alenty pomiar wydajności bannera reklamowego w Internecie nie ogranicza się jedynie do pomiaru częstotliwości kliknięć. Podążając za tą tezą firma Smart AdServer część swoich badań nad wydajnością reklamy w Internecie poświęciła jej oglądalności, wykorzystując możliwość zmierzenia zapamiętywalności kampanii reklamowych wśród swoich klientów, by zbadać osiągnięte rezultaty. Rozszerzona w ten sposób definicja wydajności miała objąć swoim zakresem realną oglądalność bannera.
Badania Smart AdServer i Alenty dowiodły, że najlepiej widoczne bannery niekoniecznie rejestrują największą częstotliwość kliknięć. Dane zgromadzone w oparciu o stronę typu niereprezentatywnego wykazały, że statystyki oglądalności i częstotliwość kliknięć mogą mieć się do siebie nawet odwrotnie proporcjonalnie – o ile większą oglądalność odnotowano na górze strony, o tyle klikalność na bannery okazała się statystycznie bardziej liczna na jej dolnym obszarze.
Reklama jest widoczna, gdy spełnia jednocześnie dwa warunki: zostaje wyświetlona na ekranie oraz użytkownik Internetu w danej chwili znajduje się przed ekranem. Jednak według badań Alenty aż 27% wyemitowanych w Internecie bannerów nie zostaje w ogóle obejrzanych.
Badanie przeprowadzone na podstawie 186 milionów ekspozycji między styczniem a czerwcem 2009 pozwoliły zmierzyć oglądalność poszczególnych formatów bannerów, odwołując się do statystyk ich widoczności, jakości ekspozycji, a także obszaru widoczności.
I tak banner mega (728×90) charakteryzuje się dobrą widocznością i średnim okresem ekspozycji, co predestynuje go głównie do powtarzania krótkich komunikatów. Banner nakładkowy (tiled) (300×250) zapewnia średnią widoczność i długi okres ekspozycji , dlatego warto go przeznaczyć do brandingu, długich komunikatów oraz video. Banner magazine (300×600), charakteryzując się średnią widocznością i dobrym okresem ekspozycji, swoje zastosowanie znajduje w dużych projektach o silnym oddziaływaniu. Maksymalną widoczność i okres ekspozycji osiąga natomiast banner skin, dlatego jest skuteczny w projektach specjalnych.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Smart AdServer we współpracy z Alenty formaty stosowane w brandingu mają wyższą niż przeciętna oglądalność (15 sekund). Natomiast czas ekspozycji bannerów reklamowych w Internecie zależy w pierwszej kolejności od zainteresowania zawartością, ale także formatowania, ściśle związanego z jakością ekspozycji.
Wpisy promowane
- Oferta agencji kreatywnych. 3 elementy, na które warto zwrócić uwagęMarketing internetowy daje nam niemal nieograniczone możliwości promowania własnych produktów i usług. Warto wykorzystać je rozsądnie, zaczynając od podstaw, czyli ...
- Odzież robocza powinna sygnalizować kompetencjeZadbana i atrakcyjna odzież robocza świadczy o profesjonalizmie – to powszechnie znany fakt. Branża rzemieślnicza nie jest tu wyjątkiem. Dlatego ...
Wydarzenia
Weź nasz patronat!
31.12.2023
Najnowsze wpisy
- Dochodowa, ale czasochłonna – jak wygląda praca twórcy kursów internetowych?Według danych Skill Scouter, rynek nauki online od 2000 do 2022 roku wzrósł ponad dziewięciokrotnie. Sprzedaż kursów internetowych staje się ...
- Mastercard przedstawia Shopping Muse – osobistego asystenta zakupów nowej generacjiMastercard wprowadza na rynek Shopping Muse – zaawansowane narzędzie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, które zrewolucjonizuje sposób, w jaki konsumenci ...
- Rekordowa liczba firm zarejestrowanych w branżach szkoleń, eventów oraz konferencjiW tym roku firmy związane z szeroko rozumianym konsultingiem oraz organizacją wydarzeń przeżywają okres dynamicznego wzrostu. Dun & Bradstreet Poland ...
- Black Weekend z BLIKIEM – liczba transakcji blisko 18 mlnKolejny raz wyprzedaże związane z Black Friday i Cyber Monday przyciągnęły liczne grono klientów. Atrakcyjne ceny skłoniły ich do zakupów, ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.