Odpowiedzialny Internet

W ubiegłym tygodniu odbyło się wydarzenie 'Odpowiedzialny Biznes 2005', które śledził nasz przedstawiciel. 'Odpowiedzialny Biznes 2005' to kolejna edycja imprezy organizowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Forum zajmuje promowaniem dobrych praktyk biznesowych, czyli takich które prócz potrzeby zarabiania pieniędzy uwzględniają również potrzeby szeroko rozumianego społeczeństwa. Internetową działkę CSR (społecznej odpowiedzialności firm) reprezentowały m.in. agencja interaktywna OS3 i Nestle. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.odpowiedzialnybiznes.pl, a tymczasem zastanów się razem z nami nad kondycją CSRu w Internecie.

Na pewno kojarzysz termin 'społeczna odpowiedzialność'. Bez wdawania się w naukowe definicje – jest to podejmowanie takich działań w taki sposób, że potem nie trzeba się ich wstydzić. Działania te można podzielić na 4 główne grupy: działania podejmowane wewnątrz firmy związane z wytworzeniem produktu, działania podejmowane na zewnątrz firmy związane z łańcuchem dostaw (m.in. surowce, dostawcy, dystrubycja, płatności), działalność charytatywna (filantropijna) oraz komunikowanie się z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym.

W przypadku Internetu, jako konsumenci nie mamy dużego wglądu w działania związane z produktem. Mamy za to do czynienia z efektem tych działań czyli z serwisami internetowymi i na tej podstawie możemy wysnuć pewne wnioski. Ograniczona funkcjonalność, brak wygody, rzadkie i nieciekawe aktualizacje to podstawowe zaniedbania serwisów, które ostatnio występują coraz rzadziej. Na pewno jest to związane z naturalną i szybką selekcją dokonywaną przez internautów – serwisy o błędach jak wymienione tracą oglądalność na łeb na szyję i bankrutują. Można za to mieć zastrzeżenia co do wyboru newsów i sposobu ich prezentacji (kampanio wyborcza, ukłoń się) oraz do tematyki serwisów: erotyka, hazard, podróbki, obrażanie. Nie opowiadamy się za cenzurą – chodzi o to, żeby każdy sam się kontrolował i podejmował działania z pełną odpowiedzialnością za nie (czyli raczej samocenzura, cenzura wewnętrzna, a nie ta narzucana z zewnątrz).

Działania wewnętrzne firm związanych z Internetem są słabo widoczne. Łatwiej jest obserwować działania zewnętrzne związane z łańcuchem wartości, bo o tych najgłośniejszych skwapliwie informują media. Pod tym względem ostatnio fatalny okres notuje Google – przypomnijmy awantury związane z pozyskiwaniem danych do serwisu Google Print lub potencjalna możliwość wykorzystania Google Maps przez terrorystów. Czy to opłacalne pomysły? Raczej tak. Czy odpowiedzialne? Raczej nie.

Trzecia sfera społecznej odpowiedzialności, działalność filantropijna, jest teoretycznie najłatwiejsza do realizacji i dlatego jest tak chętnie podejmowana. Wystarczy przekazać pewną sumę na konto jakiejś organizacji i sprawa załatwiona – takie panuje powszechne przekonanie. Zupełnie niesłusznie, ponieważ niezależnie od jego wielkości listek figowy nie zakryje wszystkiego. Microsoft sponsoruje wiele pożytecznych inicjatyw (m.in. konkursy dla młodych programistów, programy dożywiania), ale dla klientów i tak liczy się ich własna codzienność, czyli dziury w przeglądarce.

Ostatnią kwestią pozostaje komunikacja, a właściwie plamy w komunikacji. Właściwe pojmowanie public relations to w pewnych kręgach wciąż biała plama. Ukrywanie faktów, zrzucanie winy i przepychanie się na argumenty to często stosowany zamiennik szczerej rozmowy. Żonglowanie statystykami to w oczach internautów najczęstsza plama na wizerunku wszelkich konkursów na strony internetowe oraz badań oglądalności serwisów. Czy te podejrzenie są prawdziwe? Nie wiadomo, bo nie ma chętnych do pokazania konkursowej kuchni.

Internet jest młody, jeśli porównać go do tradycyjnego biznesu. Nie dziwi więc brak pewnej biznesowej ogłady. Nie znaczy to, że nie należy jej wymagać. Dyfuzja oczekiwań, czyli przenoszenie oczekiwań klientów wobec uczestników rynku np. z rynku samochodów na rynek proszków do prania, spowoduje, że Internet w szybkim tempie będzie musiał społecznie dorosnąć. A ponieważ Internet to przede wszystkim jego użytkownicy, przeto stoi przed nami wielkie wyzwanie zmiany sposobu patrzenia na społecznie odpowiedzialny. Jest to wyzwanie, ale damy sobie z nim radę. A na dobry początek odwiedź serwis www.odpowiedzialnybiznes.pl.

Autorzy: Mariusz Ludwiński & Renata Grunert

e-biznes.pl, 2005

Wpisy promowane

Wydarzenia

E-COMMERCE CHALLENGE 2024
23.05.2024 - 24.05.2024
Code Europe
10.06.2024 - 11.06.2024
I ❤ business & HR
11.06.2024 - 12.06.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top