Wynikiem obrad Okrągłego Stołu Satelitarnego w kwestii implementacji technologii satelitarnej w Polsce jest powstanie „Grupy Roboczej Okrągłego Stołu Satelitarnego”, której zadaniem będzie stworzenie jednolitego przekazu i komunikacji z organizacjami rządowymi i samorządowymi. Efektem współpracy powinno być wykorzystanie technologii satelitarnej w programach wspierających likwidowanie zjawiska wykluczenia cyfrowego na terenie całego kraju.
W dniu 6 lipca br. w hotelu Polonia w Warszawie, odbyło się spotkanie pt. Okrągły Stół Satelitarny. Celem wydarzenia było przedstawienie potencjału satelitarnego dostępu do Internetu i dyskusja nad możliwością promowania i wdrażania tej technologii na rynku polskim, a w szczególności na terenach niskozaludnionych.
Organizatorami spotkania byli przedstawiciele Europejskiego Stowarzyszenia Operatorów Satelitarnych, Agencji Rozwoju Mazowsza S.A. i Stowarzyszenia Klaster Technologii Kosmicznych. Spotkanie skierowane było do administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz firm z sektora operatorów satelitarnych.
źródło: Agencja Rozwoju Mazowsza, foto: Filip Kowalski
Pierwsza część spotkania, zainaugurowana została wystąpieniem pani Aarti Holla – Maini Sekretarz Generalnej ESOA (European Satellite Operator’s Association). Aarti Holla – Maini w swojej prezentacji przedstawiła dane dotyczące wykorzystania Internetu satelitarnego w Europie, koszty związane z wdrażaniem tej technologii oraz przykłady jej zastosowania w niektórych regionach europejskich. Jednocześnie zwróciła uwagę na użyteczność Internetu satelitarnego w zarządzaniu kryzysowym oraz jako łączność zapasową. Zwróciła uwagę na brak dostępu do Internetu w dużej części obszarów wiejskich spowodowany brakiem infrastruktury, która w przypadku Internetu satelitarnego składa się jedynie z anteny i modemu na jednego odbiorcę. Koszt takiego zestawu nie przekracza 500 euro.
Następnie, swoje rozwiązania i propozycje przedstawili kolejno reprezentanci firm: Astra, Avanti Communications oraz Eutelsat. W trakcie prezentacji mówiono o korzyściach płynących z wdrożenia satelitarnego Internetu, takich jak: dostępność do e- usług, VoIP i IPTV. Podkreślono w obecnych ofertach internetu satelitarnego zryczałtowane opłaty i różnorodność pakietów, niskie koszty instalacji anten i modemów, łatwość obsługi, uzupełnienie, a nie konkurencję dla sieci naziemnych dla sieci naziemnych.
Druga część Okrągłego Stołu Satelitarnego poświęcona była otwartej dyskusji nad możliwościami, tendencjami
i przyszłością Internetu satelitarnego w Polsce. Istotnym aspektem dyskusji było pytanie: jak wdrażać takie rozwiązania przy wsparciu funduszy europejskich w szczególności Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działania 8.3 i 8.4 ? Należy podkreślić, że skuteczne wdrażanie rozwiązań Internetu satelitarnego może odbywać się nie tylko przy pomocy działań 8.3 i 8.4 POIG, ale również poprzez autonomiczne decyzje urzędników mających w swoich budżetach środki na zapewnienie Internetu szerokopasmowego.
Została też utworzona Grupa Robocza Okrągłego Stołu Satelitarnego składająca się zarówno z operatorów komercyjnych, jak również z instytucji pozarządowych i podmiotów zainteresowanych korzyściami jakie niesie ze sobą technologia satelitarna. Grupa ma charakter otwarty. Osobą kontaktową jest Tomasz Wątor, kierownik Działu Społeczeństwa Informacyjnego Agencji Rozwoju Mazowsza S.A. i zarazem Prezesa Stowarzyszenia Klaster Technologii Kosmicznych.
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.