Testowa Opera 11 już jest; wspiera wtyczki

Opublikowano: 22 października 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

W ubiegłym tygodniu Opera ogłosiła, że pracuje nad 11 wersją swojej przeglądarki internetowej. Zdradziła również, że nadchodząca edycja wspierać będzie wtyczki. Właśnie ukazała się wczesna wersja testowa aplikacji.

Opera 11 to przede wszystkim nowa wersja silnika Presto, który ma poprawić wydajność przeglądarki, naprawić wiele błędów poprzednika i w pełni wspierać współczesne internetowe standardy. Nowy jest również pakiet instalacyjny dla systemu Windows – Opera instalować ma się dwa razy szybciej, a sam pakiet ma być o 10 proc. „lżejszy”.

Najważniejszą nowością jest jednak wsparcie dla wtyczek. Funkcja Opera Extensions umożliwia zainstalowanie aplikacji pochodzących od zewnętrznych producentów, które rozszerzają funkcjonalności przeglądarki. Deweloperzy mogą tworzyć wtyczki korzystając z takich technologii jak HTML5, CSS, JavaScript, czy z dostępnego API. Aplikacje oparte są na specyfikacji W3C Widget. Opera pracuje również nad „mobilnością” wtyczek, tak by stworzenie wersji dla dowolnej przeglądarki wiązało się z prostym „dostrojeniem” kodu.

Wraz z udostępnieniem wersji alpha, wydano również przewodnik dla programistów tworzących rozszerzenia. Znaleźć go można pod tym adresem.

Testowa Opera 11 już jest; wspiera wtyczki 1

Obsługa wtyczek w świecie przeglądarek internetowych staje się standardem. Taka funkcja była jednym z najważniejszych postulatów użytkowników Opery. Do tej pory firma przekonywała, że aplikacja „posiada wszystko, co ważne dla użytkowników bez konieczności dodatkowych aplikacji”. Jak widać, zmieniła zdanie.

Operę 11 w wersji alpha na różne systemy operacyjne pobrać można z tej strony.

Dawid ZarazińskiTestowa Opera 11 już jest; wspiera wtyczki

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.