Brief to oczekiwania marki wobec agencji reklamowej, wyrażone precyzyjnie i w możliwie pełny sposób. Od tego dokumentu może zależeć jakość współpracy z agencją oraz jej efekty.
Już tak zdefiniowane pojęcia „briefu” sugeruje, że powinien on towarzyszyć wszelkim planom związanym z komunikacją marki oraz stojącego za nią produktu bądź usługi. Planowanie kampanii reklamowej powinno zacząć się od przygotowania briefu.
Wstęp do współpracy
Dlaczego ten dokument jest tak ważny? Bo stanowi podstawę pracy agencji reklamowej, która podejmie się współpracy z reklamodawcą – a ściśle rzecz ujmując, przyśle propozycję jako odpowiedź na przetarg bądź inną formę zaproszenia agencji do konkursu. Marka wybiera agencję, która w jej ocenie najlepiej sprosta oczekiwaniom – zaplanuje i zrealizuje kampanię, która z kolei przyniesie marce oczekiwane cele. Innymi słowy: sprosta briefowi.
Same standardy i dobre praktyki współpracy na linii reklamodawca – agencja to równie istotne, choć odrębne zagadnienie.
Współpraca, dodajmy, może przybrać formę projektową, a więc opierającą się na realizacji zamkniętego w ramach czasowych przedsięwzięcia (np. kampanii sprzedażowej trwającej sześć tygodni), albo też długofalową – stałej obsługi marki. Istotne więc – z perspektywy marki – są też kryteria wyboru agencji, z którą chce się podjąć współpracę; doraźną bądź stałą.
Co powinien zawierać?
Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na „brief doskonały”, ale można wskazać kilka podstawowych elementów, które będą stanowić o jego jakości. Dodajmy w tym miejscu, że wiele z agencji posiada na swojej stronie internetowej wzór do pobrania – przeważnie sprofilowany pod kątem specjalizacji, kompetencji czy dotychczasowych doświadczeń agencji. Niezależnie od tego, warto pamiętać, że dobry brief powinien zawierać:
- Opis marki. Warto przedstawić charakter brandu, który ma być komunikowany – jego zalety, cechy, charakter, rodowód, a także produkt bądź usługę, które mają być przedmiotem kampanii. W tym miejscu powinien znaleźć się także opis grupy docelowej – a więc szczególnie pożądanych konsumentów i ich profil (wiek, płeć, zamieszkanie, wykształcenie, zachowania zakupowe etc.). Jest to ta grupa odbiorców, która albo w szczególności jest odbiorcą usługi albo produktu, bądź też – jest celem marki (reklamodawca chciałby swoją ofertą zainteresować tych odbiorców). Największą wartością będzie tu tzw. insight konsumencki.
- Cele marki. Brief powinien zawierać oczekiwania reklamodawcy, a więc co i w jakim czasie chciałby osiągnąć (np. wartość sprzedaży; jej wzrost w ciągu najbliższych 12 miesięcy, ale równie dobrze może to być aktywność i wzrost interakcji klientów z marką w social mediach).
- Oczekiwania wobec agencji. Od celów wyznaczonych przez reklamodawcę prowadzi już prosta droga do oczekiwań wobec potencjalnego partnera. Tu marka może uściślić zakres działań (np. czy zarówno strategia, jak i kreacja?), a także KPIs, czyli wskaźniki według których ma zamiar rozliczać się z agencją z realizacji celów.
- Budżet. To nieodzowna część dobrego briefu, od której zależy rozmach kampanii i zakres działań proponowanych przez agencję: wielkość nakładów finansowych, które marka może i chce przeznaczyć na kampanię.
To oczywiście niekoniecznie jedyne, lecz z pewnością kluczowe elementy poprawnie przygotowanego briefu. Reklamodawca powinien pamiętać, że będzie on punktem wyjścia do współpracy z agencją, ale też stanowi swego rodzaju wizytówkę marki, a źle sporządzony brief może skutecznie zniechęcić najlepsze agencje. A przecież na współpracy właśnie z nimi każdej marce powinno zależeć.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.