Placemaker: Geo-wzbogacanie źródeł od Yahoo

Opublikowano: 22 maja 2009. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Na odbywającej się w San Jose (Kalifornia) konferencji Where 2.0, Yahoo pokazało swój nowy produkt – Placemaker. Jest to otwarta platforma API, która umożliwi deweloperom tworzenie aplikacji opartych na danych geograficznych.

Deweloperzy mogą wykorzystać Placemakera w dowolnych strukturalnych i niestrukturalnych danych, włącznie ze stronami internetowymi, wiadomościami, aktualizacjami statusów etc. Działa to tak:

  1. Deweloperzy określają dane do analizy (feed’y, strony internetowe etc.).
  2. Placemaker identyfikuje, precyzuje i określa miejsca.
  3. Zwraca geograficzne metadane związane z położeniem wskazywanym przez analizowane dane.

Cały ten proces może służyć na przykład nowym organizacjom do łatwego „tagowania” swoich treści za pomocą danych związanych z położeniem i tworzenie „hyper-lokalnych” produktów opartych na tych informacjach.

Placemaker: Geo-wzbogacanie źródeł od Yahoo 1

Tyler Bell, szef projektu, zapowiedział, że Placemaker od dziś będzie dostępny oficjalnie. Jak przekonuje, dzięki możliwości przetwarzania dowolnego typu zapisanej treści, będzie on doskonałym narzędziem „geo-wzbogacającym”.

Placemaker wykorzystuje zaawansowane algorytmy by jednoznacznie określić o jaką lokację chodzi w danych treściach. O ile więc nie powinno być problemu chociażby przy nazwach dużych miast, to jego zadaniem jest jasne określenie o które z 39 amerykańskich miast Springfields chodzi w danym tekście.

Zadaniem Placemakera będzie w takich sytuacjach sprawdzenie na przykład nazw mostów, odniesień do ulic, czy zabytków w danym tekście. Wiele artykułów odwołuje się oczywiście do szeregu lokacji – stąd Placemaker może wyświetlić więcej niż jeden wynik, choć zawsze będzie próbował wskazać ten główny.

Baza danych platformy pokrywa cały glob i działa z tekstami w 21 językach (m.in. w japońskim, tradycyjnym chińskim, czy koreańskim). Przynajmniej jednak na początku najlepiej działać będzie dla tekstów napisanych po angielsku, francusku, włosku, niemiecku i hiszpańsku.

Yahoo chce uczynić serwis tak otwartym jak to tylko możliwe. Próbuje wspierać deweloperów w tworzeniu czegoś co nazywa „głęboką geo-siecią” (deep geo-web). Dodatkowo ogłosiło również, że pozwoli im pobrać i używać całej bazy GeoPlanet, zawierającej informacje o milionach nazw miejsc w wielu językach. Dane GeoPlanet udostępnione będą pod licencją Creative Commons.

Yahoo nie ukrywa, że chce sprawdzić w jaki sposób deweloperzy będą korzystali z Placemakera. Geo-informacje są ważnym trendem współczesnego internetu, więc rozwój nowej platformy będzie zapewne ściśle związany z tym, w którą stronę rozwinie się ta dziedzina. Wydaje się to jednak ciekawą propozycją i interesujące będzie sprawdzenie jak jest wykorzystywana.

Za: Yahoo, ReadWriteWeb

admagazine.pl

admagazine.plPlacemaker: Geo-wzbogacanie źródeł od Yahoo

Podziel się!

O autorze

admagazine.pl