Ponad 860 tys. ogłoszeń rekrutacyjnych ukazało się w polskim internecie w pierwszym półroczu 2007 roku. Najaktywniejsi w internecie są pracodawcy z Mazowsza i Śląska, a najbardziej poszukiwana grupa zawodowa to sprzedawcy – wynika z raportu „Rynek pracy w Polsce – potencjał rekrutacyjny polskiego internetu” przygotowanego przez serwis GazetaPraca.pl należący do spółki Agora S.A.
Wśród ponad 800 tys. ogłoszeń rekrutacyjnych, które ukazały się w polskim internecie w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku, 94% stanowiły ogłoszenia polskich pracodawców, a 6% podmiotów zagranicznych. Najwięcej ofert pracy pojawiło się w styczniu – ponad 184 tys. – Początek roku to w większości firm początek procesów rekrutacyjnych. Dlatego aktywność pracodawców w pierwszych miesiącach roku jest zawsze najwyższa – wyjaśnia dr Dorota Bachman, ekspert ds. rekrutacji i dyrektor serwisu GazetaPraca.pl. Najmniej ofert pracy pojawiło się w Internecie w maju – tylko około 118 tys.
Poziom aktywności pracodawców w sieci jest zróżnicowany geograficznie. Najwięcej ofert zamieścili w internecie pracodawcy z województwa mazowieckiego. Ponad 226 tys. ogłoszeń – czyli więcej niż 26% ogółu – pochodziło właśnie z tego regionu. Na drugim miejscu uplasowali się pracodawcy ze śląskiego, z którego pochodziło ponad 103 tys. ogłoszeń czyli prawie 12% ogółu. Dalej znalazły się firmy dolnośląskie i wielkopolskie.
Mimo, że aktywność przedsiębiorców w poszczególnych częściach kraju jest zróżnicowana, ilość firm korzystających z Internetu w celach rekrutacyjnych szybko rośnie. W czerwcu 2007 liczba podmiotów publikujących ogłoszenia rekrutacyjne w sieci wynosiła 32 tys. W porównaniu ze styczniem 2007 była prawie trzykrotnie wyższa.
W Polsce najbardziej brakuje obecnie pracowników sił sprzedaży. Do nich skierowanych jest więcej niż 20% (207 tys.) ogłoszeń o pracę, które można znaleźć w Internecie. Wyraźny deficyt rąk do pracy spotkał w pierwszym półroczu 2007 branżę produkcyjną. Opublikowała ona aż 92 tys. ogłoszeń rekrutacyjnych – czyli prawie 11% ogółu. W pierwszej trójce branż o największym zapotrzebowaniu na pracowników znalazła się również technika/inżynieria/IT – 57 tys. ogłoszeń stanowiących 6,6% ogółu.
Ciekawą branżą pod względem skali rekrutacji w sieci okazała się administracja publiczna. W pierwszym półroczu tego roku ilość ogłoszeń rekrutacyjnych publikowanych przez polskie urzędy zwiększyła się o połowę. Razem do pracy w instytucjach publicznych zachęcało 10,9 tys. ofert. Dr Dorota Bachman tak komentuje tę sytuację: – "Administracja publiczna dopiero zaczyna odkrywać potencjał rekrutacyjny sieci. Ostatnio widoczny jest odpływ młodych i zdolnych pracowników z sektora publicznego do prywatnego. To z kolei zwiększa popyt na pracę w tym pierwszym sektorze. Nie można również wykluczyć, że polska biurokracja zwyczajnie się rozrasta".
Ponad 62% ogłoszeń rekrutacyjnych publikowanych w sieci skierowanych było do specjalistów bez wyższego wykształcenia i pracowników fizycznych. Najwięcej, bo aż 73% ofert dla takich pracowników pojawiło się w województwie pomorskim. Co ciekawe, najwięcej osób o niskich kwalifikacjach potrzeba w najlepiej rozwiniętych regionach kraju.
Z kolei największe zapotrzebowanie na kadrę kierowniczą wyższego i niższego szczebla występuje w województwach lubelskim, lubuskim, podlaskim, podkarpackim, opolskim. Właśnie tam ponad 15% wszystkich ogłoszeń o pracę stanowiły oferty dla managerów niższego szczebla. Dla porównania w województwie mazowieckim tylko 9% ogłoszeń skierowanych było do tej właśnie grupy zawodowej. – "Z regionów o wysokim bezrobociu wyjechało za granicę najwięcej świetnie wykwalifikowanych pracowników. Dlatego jest tam teraz coraz większy deficyt wysokiej klasy specjalistów. Ponadto, w całym kraju coraz bardziej brakuje ludzi do wykonywania prac nie wymagających wysokich kwalifikacji. To stwarza pole do rekrutacji pracowników ze wschodu" – komentuje dr Dorota Bachman.
Raport „Rynek pracy w Polsce – potencjał rekrutacyjny polskiego internetu” przygotowany został przez zespół specjalistów GazetaPraca.pl. Dane dostarczyła firma Gemius.
Wpisy promowane
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.