Polskie e-sklepy nieprzygotowane na nowe prawo o e-handlu

Za dwa miesiące zacznie obowiązywać nowa ustawa o prawach konsumenta. Zmiany będą spore, zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych. Jak wynika z najnowszych badań wiedza o tym fakcie jest jednak zaskakująco niska. W tym przypadku nieświadomość może być boleśnie kosztowna.

Z przeprowadzonych na zlecenie platformy RzetelnyRegulamin.pl badań wynika, że tylko jeden na dziesięć sklepów internetowych wprowadził już zmiany, które wymusza nowe prawo o e-handlu. Niemal 45 proc. twierdzi zaś, że nie zaczęło jeszcze żadnych przygotowań.

Nowa ustawa o o prawach konsumenta znacznie rozszerza uprawnienia klientów np. poprzez wydłużenie czasu na zwrot zakupionych towarów do 14 dni. Pojawi się też konieczność miany nazwy przycisku potwierdzającego złożenia zamówienia na „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. To sprawia, że konieczne będą nie tylko korekty w regulaminach, ale także mechanizmach sklepów.  Świadomość tego faktu nie jest jednak duża.

Wykres 3

Wykres 2

Wykres 1

Jak wynika z odpowiedzi respondentów, tylko jeden na dziesięć sklepów internetowych wprowadził już zmiany, które wymusza nowe prawo. Niemal 45 proc. twierdzi, że nie zaczęło jeszcze żadnych przygotowań. W tym przypadku niewiedza może być boleśnie kosztowna – jeśli sklepy nie zdążą przed 25 grudnia, mogą otrzymać kary grzywny do 5000 zł, zgodnie ze znowelizowanym kodeksem wykroczeń. Dodatkowo, UOKiK może nałożyć na nie karę o równowartości 10 proc. przychodów za zeszły rok.

Wykres 4

Bardzo niskie jest również przekonanie, że zmiany ułatwią sprzedaż w internecie. Zdecydowana większość badanych twierdzi, że będą one źródłem utrudnień, a 15 proc. uważa, że nie będą miały one na to żadnego wpływu. Tylko 2 proc. e-przedsiębiorców uważa też, że nowe przepisy przyczynią się do częstszego robienia zakupów w sklepach internetowych. 48 proc. twierdzi natomiast, że nie będą one miały bezpośredniego wpływu na decyzje konsumentów.

Wykres 5

Badanie przeprowadzono w dniach 15-20 października 2014 r. Dane zostały zebrane od próby 106 polskich sklepów internetowych. W skład grupy badawczej wchodzili właściciele oraz menadżerowie e-sklepów, a także osoby odpowiedzialne za marketing. W badaniu zastosowano metodę CAWI – komputerowo wspomagany wywiad za pomocą ankiety internetowej. Kwestionariusz badania składał się z 6 pytań.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top