Aż 95 proc. internautów zetknęło się z serwisami wideo – wynika z raportu „Audio i wideo w sieci, styczeń 2011” zrealizowanego przez Gemius S.A. przy współpracy partnerskiej z Grupą Onet.pl. Coraz większą popularność zdobywa także telewizja internetowa. Korzystanie z niej zadeklarowało aż 53 proc. respondentów.
Celem badania było dostarczenie wiedzy o zachowaniach i opiniach internautów dotyczących serwisów/usług audio i wideo w internecie. W badaniu uwzględniono takie serwisy/usługi audio i wideo online jak: telewizja internetowa (np. tvn24.pl, onet.tv, tvp.pl, ipla.pl lub inne), telewizja p2p (telewizja oglądana przy użyciu aplikacji takich jak Sopcast, TVU Player, TV Ants lub innych), serwisy wideo (np. youtube.com, wrzuta.pl lub inne), Video on Demand (np. iplex.pl, vod.onet.pl lub inne).
Materiały wideo – tradycyjne czy w sieci?
Choć wciąż niezwyciężonym medium dostarczającym materiały filmowe pozostaje telewizja tradycyjna, serwisy internetowe przyciągają sporą liczbę sympatyków. Większość użytkowników korzysta z serwisów wideo, jednak – jak wynika z gemiusReport – aż 53 proc. badanych używa także telewizji internetowej. Znacznie mniejszy odsetek miał styczność z VOD, czyli „wideo na żądanie”. 2/3 badanych nie korzystało z Video on Demand. Najmniejszą popularnością cieszy się telewizja peer-to-peer.
Wykres 1. Czy kiedykolwiek skorzystałaś (-eś) z wymienionych poniżej usług lub serwisów?
Źródło: gemiusReport „Audio i wideo w sieci, styczeń 2011”. N=1200, w każdej fali badania, respondenci korzystający z serwisów wideo, telewizji i kina internetowego
Dlaczego tak wielu internautów wybiera serwisy wideo i audio? Respondenci jako główne powody korzystania z VOD wskazują: darmowy dostęp, wysoką jakość obrazu i dźwięku oraz różnorodność dostępnych programów, filmów i seriali. Co więcej, serwisy wideo w porównaniu z telewizją internetową są dla oglądających łatwiej dostępne. Przyciągają także nieintruzywnymi reklamami i większą atrakcyjnością. Z kolei telewizja internetowa wzbudza większe zaufanie respondentów.
Kogo przyciągają serwisy audio i wideo?
Internetowym widzem niemal w podobnym stopniu można nazwać kobietę i mężczyznę. Respondenci obu płci deklarują korzystanie z serwisów oferujących treści multimedialne online – mężczyźni nieco częściej wolą oglądać serwisy wideo, a kobiety VOD. gemiusReport wskazuje także przybliżony wiek oglądających audio i wideo w sieci. Najmniejszą styczność z ”wideo na żądanie” miały osoby powyżej 34 roku życia. 72 proc. badanych z tej grupy wiekowej nigdy nie miała styczności z VOD. Najmłodsi badani (grupa wiekowa 15-19 lat) dużo częściej deklarowali korzystanie z kanałów audio/wideo niż starsi respondenci, z wyjątkiem telewizji internetowej, której w podobnym stopniu używają osoby w różnym wieku.
Wykres 2. Czy kiedykolwiek skorzystałaś (-eś) z Video on Demand?
Źródło: gemiusReport „Audio i wideo w sieci, styczeń 2011”. Podstawa procentowania: wszyscy badani.
Które programy wybieramy?
Najczęściej oglądane treści w serwisach wideo dotyczą muzyki (74 proc.) i rozrywki/humoru (72 proc.). Ich popularność jednak istotnie spadła w porównaniu ze styczniem 2010 r. W ciągu ostatniego roku znacznie wzrosła natomiast popularność treści edukacyjnych (35 proc.), treści dotyczących stylu życia (31 proc.) oraz materiałów o polityce. Po te ostatnie sięga 23 proc. internautów. Podobny odsetek internautów wybiera materiały erotyczne. Ich oglądalność w serwisach wideo zmalała jednak z 30 proc do 24 proc. w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Najmniejszym zainteresowaniem wśród widzów telewizji internetowej cieszą się programy religijne, dla dzieci i o życiu gwiazd.
Jaka przyszłość czeka serwisy audio i wideo?
Większość internautów nie jest gotowa płacić za interesujące ich materiały i brak reklam w internetowych środkach przekazu treści audio i wideo. Największą zgodę na opłaty wyrazili użytkownicy VOD (37 proc.), najmniejszą – osoby korzystające z serwisów wideo (13 proc.).
– Jakie trendy przewidujemy? Z gemiusReport wynika, że zarówno użytkownicy serwisów wideo, telewizji internetowej, jak i wypożyczalni wideo online zapowiadają zwiększenie intensywności wykorzystania tych kanałów w przyszłości. Takie deklaracje internautów w odniesieniu do telewizji internetowej i Video on Demand pozwalają przypuszczać, że korzystanie z tych mediów będzie rosnąć wraz z czasem – mówi Aleksander Szafaryn, Brand Manager badania gemiusStream w Gemius SA.
Raport Gemius i Onet.pl w formacie .pdf można pobrać: z tej strony
Wpisy promowane
- Fotowoltaika co to jest? Wszystko, co musisz wiedzieć o energii słonecznej!W dobie rosnącego zainteresowania odnawialnymi źródłami energii, fotowoltaika staje się jednym z najczęściej wybieranych sposobów na generowanie energii elektrycznej. Zastanawiając ...
- Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie przy okazji tworzenia kampanii ADS?W dzisiejszych czasach obecność w internecie jest kluczowa dla każdej firmy, która chce rozwijać swoją działalność i zwiększać liczbę klientów. ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
- Shoper prezentuje wyniki finansowe: wartość transakcji przekroczyła 10 mld zł w tym rokuShoper, dostawca rozwiązań e-commerce w modelu SaaS w Polsce, opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał oraz pierwsze dziewięć miesięcy 2024 ...
- Zalando: wzrosty w trzecim kwartale w B2C i B2BFirma Zalando w trzecim kwartale odnotowała silny wzrost w obu wektorach wzrostu: B2C i B2B, napędzany rosnącym popytem konsumentów przy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.