Raport specjalny Skąpiec.pl: Telewizory

Opublikowano: 27 grudnia 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Dla wielu Polaków oglądanie telewizji stanowi jedną z ulubionych form spędzania wolnego czasu. Nie dziwi więc, że sprzedaż telewizorów w naszym kraju utrzymuje się na wysokim poziomie. Serwis Skąpiec.pl postanowił sprawdzić, jakimi kryteriami kierują się polscy e-konsumenci poszukujący w sieci telewizora? 

Ostatni w tym roku raport specjalny Skąpiec.pl powstał w oparciu o analizę ruchu niemal 7 mln internautów, którzy w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2011 roku odwiedzili w serwisie kategorie poświęcone telewizorom (LCD, LED, plazmowym i 3D). W raporcie, poza analizą preferencji zakupowych użytkowników porównywarki cen, znalazł się również poradnik zakupowy oraz dział „Trendy 2012”, w którym dziennikarze serwisów branżowych oraz blogerzy zafascynowani nowymi technologiami przedstawiają swoje prognozy na kolejny rok.

Telewizory LCD

Raport specjalny Skąpiec.pl: Telewizory 1Internauci zainteresowani zakupem telewizora LCD największą uwagę zwracali na przekątną ekranu (39,92 proc. wyborów), markę sprzętu (29,52 proc.) oraz jego rozdzielczość (8,89 proc.). Duże znaczenie dla osób chcących kupić telewizor LCD miał również rodzaj tunera TV (8,36 proc.), natomiast najmniej popularnym filtrem była „Cena”. Tylko 0,77 proc. użytkowników serwisu Skąpiec.pl szukało sprzętu w określonym z góry przedziale cenowym.

Szczegółowa analiza wyborów dokonywanych wewnątrz filtrów wykazała, że największym zainteresowaniem internautów cieszyły się telewizory LCD marki Samsung, Sony i LG. Najbardziej pożądaną wielkością ekranu były 32 cale, formatem – 16:9, a rozdzielczością 1920×1080 pikseli. Dla ponad 2/3 użytkowników ważne było również, aby urządzenie miało wbudowany tuner DVB-T+ (MPEG4). Najpopularniejszym modelem telewizora LCD okazał się być Samsung LE40C650.

Telewizory LED

Podczas poszukiwań idealnego telewizora LED, podobnie jak w przypadku sprzętu z matrycą LCD, użytkownicy serwisu Skąpiec.pl najczęściej kierowali się wielkością ekranu (37,22 proc.) i marką urządzenia (29,36 proc.). Parametrami, na które również mocno zwracali uwagę potencjalni kupcy telewizora LED była częstotliwość (13,44 proc.), rozdzielczość oraz rodzaj tunera TV.

Zdaniem użytkowników porównywarki cen Skąpiec.pl na największą uwagę zasługują telewizory LED trzech producentów: Samsunga, Sony i LG. Jeśli chodzi o długość przekątnej to najbardziej poszukiwane są telewizory 40”, 32” i 46-calowe. W filtrze „Rozdzielczość” najczęściej wybieraną opcją była 1920×1080 pikseli, a w filtrze „Częstotliwość” – 100 Hz. Na miano najbardziej pożądanego telewizora LED zasłużył Samsung UE40C6000.

Telewizory plazmowe

Niemal 45 proc. użytkowników serwisu Skąpiec.pl, którzy poszukiwali telewizora plazmowego, w pierwszej kolejności zwracało uwagę na wielkość ekranu. Istotnymi kryteriami były również marka sprzętu i jego rozdzielczość, natomiast bardzo małe znaczenie dla internautów miał rodzaj tunera TV (6,85 proc.), kontrast (1,31 proc.), jasność (1,09 proc.), częstotliwość (1,08 proc.) oraz cena telewizora (0,23 proc.).

Zwycięzcą rankingu na najpopularniejszy model telewizora plazmowego został Panasonic TX-P42G30E. Panasonic zasłużył sobie również na miano najczęściej wybieranego producenta tego typu sprzętu. W przypadku „plazmy” internauci stawiali poza tym na duże ekrany (największym uznaniem cieszyły się te 50-51”, 42-43” oraz 46-calowe), rozdzielczość 1920×1080 pikseli, kontrast od 3000 oraz częstotliwość 600 Hz.

Telewizory 3D

Telewizory 3D to kategoria, która z miesiąca na miesiąc wzbudza coraz większe zainteresowanie użytkowników serwisu Skąpiec.pl. W okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2011 odwiedziło ją już ponad 600 tysięcy internautów, a zwracali oni uwagę przede wszystkim na wielkość ekranu (38,24 proc.), nazwę producenta (30,96 proc.) oraz zastosowaną technologię (17,13 proc.). Mniejsze znaczenie miały: częstotliwość odświeżania (7,22 proc.), format (3,33 proc.), a także rozdzielczość (3,11 proc.).

Osoby poszukujące telewizora 3D za pośrednictwem porównywarki cen zainteresowane były głównie produktami firm Samsung, LG oraz Sony. W filtrze „Wielkość” najczęściej zaznaczanymi opcjami były 46, 40 i 50 cali, a najbardziej pożądaną technologią okazała się być technologia LED (66 proc. wyborów). Zakupem plazmowego telewizora 3D zainteresowanych było niemal 22 proc. internautów, a LCD – nieco powyżej 11 procent. Najczęściej wybieranym modelem telewizora 3D okazał się być Samsung UE40D6500.

Partnerem raportu specjalnego został serwis JakKupować.pl. Patronat medialny nad projektem objęty natomiast: Agdrtv24.pl, FrazPC.pl, HD-opinie.pl, Egospodarka.pl, Videotesty.pl, Media2.pl, We-dwoje.pl, Opineo.pl oraz e-biznes.pl.

Całość raportu można pobrać ze strony Skąpiec.pl.

Dawid ZarazińskiRaport specjalny Skąpiec.pl: Telewizory

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.