Rekordowy i historyczny kwartał domeny .PL

Opublikowano: 23 listopada 2020. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

NASK opublikował szczegółowy raport dotyczący domeny .PL za trzeci kwartał 2020. Są okazje do świętowania.

Rekordowy i historyczny kwartał domeny .PL 1

Na koniec września 2020 roku w rejestrze domeny .PL znajdowało się 2 467 851 nazw aktywnych w DNS, czyli o 12 290 więcej niż na koniec poprzedniego kwartału. Wskaźnik odnowień utrzymał tendencję wzrostową z poprzedniego kwartału i wyniósł 67,13%. Jest to najwyższy wynik od 2008 roku.

W porównaniu z poprzednim kwartałem 2020 roku o prawie 11,5 tysiąca wzrosła liczba abonentów. Na koniec analizowanego kwartału abonentów nazw domeny .pl było 1 089 053.

W trzecim kwartale 2020 roku obchodzona była 30 rocznica ustanowienia domeny krajowej .PL. W lipcu 1990 roku organizacja zarządzająca wówczas domenami najwyższego poziomu, IANA (ang. Internet Assigned Numbers Authority), dokonała wpisu oznaczenia .PL dla domeny krajowej przypisanej administracyjnie do Polski. We wrześniu br. minęło natomiast 17 lat od uruchomienia przez NASK rejestracji domen IDN umożliwiających zachowanie poprawnej pisowni, np. polskich znaków.

W ramach działań związanych z przeciwdziałaniem incydentom bezpieczeństwa z wykorzystaniem nazw w domenie .PL, zgodnie z polityką przeciwdziałania nadużyciom, zablokowano 22 nazwy domen naruszające postanowienia regulaminu nazw domeny .PL. Odnotowane nadużycia dotyczyły wykorzystywania domen do phishingu, czyli oszustw mających na celu wyłudzenie poufnych danych, poprzez podszywanie się przestępców pod inne osoby, firmy lub instytucje – informuje NASK.

Cały raport za trzeci kwartał 2020 roku można pobrać tutaj.

Dawid ZarazińskiRekordowy i historyczny kwartał domeny .PL

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.