Parę dni temu w wywiadzie dla Quartz, Bill Gates powiedział, że pracę robotów, które coraz częściej zastępują ludzi, należy opodatkować. Miałoby to być sposobem na chwilowe spowolnienie procesu automatyzacji oraz znalezienie w międzyczasie środków na tworzenie nowych miejsc pracy.
I rzeczywiście – na rynku pojawia się coraz więcej możliwości zastąpienia ludzi rozwiązaniami sztucznej inteligencji. Dotychczas proces dotyczył głównie stanowisk związanych z produkcją lub takich, które nie wymagają posiadania zaawansowanych umiejętności. Teraz staje się jednak domeną innych dziedzin, w tym branży e-commerce. To ogromne pole do popisu dla sztucznej inteligencji, zwłaszcza, że podnoszenie konkurencyjności poprzez automatyzację może się odbywać omnichannelowo. Sprzedawcy mogą się zdecydować zarówno na wprowadzenie robotów na magazynie, jak i zastosowanie algorytmów, które będą badać odwiedzających sklep internetowy użytkowników, proponując im spersonalizowane treści.
To jednak dopiero początek. Narzędzia, którymi powinien się zainteresować każdy przedsiębiorca internetowy bardzo często korzystają z botów bazujących na sztucznej inteligencji, które stale się uczą. Daje to niezliczone możliwości. Przykładów jest wiele: są to narzędzia do analizy grup konsumentów (np. Metricso), monitorowania cen konkurencji (np. Szpiegomat), wspierania pozycjonowania strony (np. Semstorm) czy monitorowania internetu i mediów społecznościowych (np. Brand24). Wszystkie one dają możliwość szybkiej i efektywnej analizy otoczenia rynkowego i wzmocnienia pozycji w sieci. Tego typu zadania przerosłyby nawet najwytrawniejszych analityków. Ich rolą jest obecnie wprowadzenie odpowiednich parametrów do systemu. Resztą zajmuje się komputer.
Zanim zdecydujemy się na pełne wdrożenie sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie, należy zastanowić się, co tak naprawdę warto zautomatyzować. Czynniki, które dobrze wziąć po uwagę to przede wszystkim czas, w jakim pracownicy wykonują dane zadania, a także koszt i możliwości wprowadzenia nowego rozwiązania. Warto też przeanalizować, czy taka zmiana dostarczy firmie dodatkowych korzyści (np. lepsza jakość albo mniejsza ilość błędów), które będą dla niej istotne. Kwestie etyczno-prawne również nie mogą zostać pominięte.
Nie przy każdym zadaniu skorzystamy jednak z gotowych algorytmów. Przykładowo, kreatywność oraz empatia są domeną człowieka i z pewnością trudno jest takie cechy zautomatyzować.
A jednak, gdyby przekazać robotom niektóre z naszych rutynowych zadań, moglibyśmy skupić się w większym stopniu na zadaniach twórczych. W tym tkwi potencjał dobrze wykorzystanej sztucznej inteligencji. Dlatego, że odpowiednio wdrożone roboty nie tyle zagrażają stanowiskom pracy, co je redefiniują, wspomagając nasze działania i zmieniając modele biznesowe na lepsze.
Tekst gościnny. Autorka: Joanna Giętkowska, CMO w Szpiegomat.pl. Na co dzień pisze o e-commerce, fotowoltaice i gamifikacji. Interesują ją technologia, podróże i języki obce.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.