Facebook jest obecnie najbardziej popularnym portalem społecznościowym w całym Internecie. Również w Polsce cieszy się ogromnym powodzeniem i to nie tylko wśród młodzieży. Obecnie wielu przedsiębiorców korzysta z możliwości szybkiego dotarcia do dużej rzeszy osób i reklamuje się tam. Wielu z nich zastanawia się w jaki sposób prawidłowo rozlicza się faktury VAT wynikające z zakupu reklam na portalu społecznościowym Facebook? Sposób w jaki należy rozliczać faktury VAT za usługi reklamowe na zagranicznych portalach internetowych takich jak Facebook zależy od podmiotu, przez który zostanie ona wystawiona.
Usługi reklamowe Facebook – faktura wystawiona przez polski oddział spółki
W maju 2012 roku spółka Facebook powołała odział mieszczący się w Polsce. W związku z tym istnieje spora szansa na otrzymanie faktury wystawionej przez podmiot o nazwie Facebook Poland sp. z o.o. Będzie ona wystawiona w języku polskim, w polskiej walucie i opodatkowana stawką 23% polskiego podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji z rozliczeniem nie powinno być żadnych problemów ponieważ zakup usług reklamowych uznany zostanie za standardową transakcję krajową, która nie wymaga żadnych dodatkowych czynności do wykonania.
Usługi reklamowe Facebook, a wewnątrzwspólnotowe nabycie usług
Wciąż zdarzają się jednak przypadki, w których faktura wystawiana jest za pośrednictwem głównej spółki europejskiej Facebooka, czyli Facebook Ireland Limited. Zakup takiej usługi reklamowej jest podany w polskich złotówkach lub euro, a na fakturze nie znajdziemy wyliczenia stawki VAT.
W związku z tym należy zacząć od tego, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z transakcją wewnątrzwspólnotową. Żeby została ona prawidłowo rozliczona polski nabywca winien zarejestrować się wcześniej jako podatnik VAT-UE. Aby to zrobić należy złożyć w odpowiednim Urzędzie Skarbowym formularz VAT-R, gdzie najważniejsza jego część to C.3.
W takim przypadku zakup usług reklamowych na Facebooku zakwalifikujemy jako import usług, który regulowany jest w artykule 28b ustęp 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Mówi on, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W związku z tym obowiązek rozliczenia VAT-u związanego z importem usługi spoczywa na nabywcy usługi.
Jak rozliczać zakup usług reklamowych na Facebooku
Transakcje wewnątrzwspólnotowe powinno się opodatkowywać polską stawką podatku od towarów i usług, która właściwa jest dla dostaw tego typu usług w Polsce. Obecnie w przypadku usług reklamowych należy skorzystać ze stawki standardowej 23%.
Kwota podatku VAT jaki jest należny w momencie wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycia usług stanowi jednocześnie VAT naliczony. Prawo do doliczania podatku naliczonego powstanie w momencie rozliczenia za okres, w którym powstaje obowiązek podatkowy w podatku należnym z tytułu usług nabytych wewnątrzwspólnotowo.
Rozliczenie dla nievatowców
Podmiot, który nie jest płatnikiem VAT w momencie otrzymania faktury dotyczącej zakupu usług reklamowych od Facebook Ireland zobowiązany jest do zarejestrowania się do celów VAT-UE. W związku z tym musi wypełnić formularz VAT-R, a zwłaszcza część C.3.
Przeczytaj też:
- Fakturowo.pl – w ciągu kilku miesięcy chcemy zwiększyć liczbę klientów o 50 proc.
- Jak wystawić fakturę za reklamę na blogu?
- Jak wystawić fakturę za reklamę na blogu?
O autorze
Autorem artykułu jest Fakturowo.pl – portal umożliwiający darmowe wystawianie i zarządzanie dokumentami księgowymi online. Portal umożliwia wystawianie 40 rodzajów dokumentów księgowych w 13 wersjach językowych i w 36 walutach. Korzystanie z portalu Fakturowo.pl jest całkowicie bezpieczne i bardzo proste, wejdź na naszą stronę i przekonaj się sam.
Wpisy promowane
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.