Rynek urządzeń GPS

Producenci urządzeń GPS mogą zaliczyć miniony rok do udanych.
Jak wynika z badań Gfk Polonia, sprzedaż urządzeń typu PND wzrosła w 2007 roku aż o 400 proc. W ubiegłym roku sprzedano ok. 250 tysięcy urządzeń do nawigacji satelitarnej. W efekcie, wartość rynku GPS w Polsce osiągnęła prawie 250 mln zł.
Skąd taki boom?
Według ekspertów to wynik nałożenia się na siebie kilku czynników. Jednym z nich są znaczne spadki cen tego typu urządzeń. Według danych Gfk Polonia obniżka cen sięgnęła nawet 50-60 proc. W efekcie, średnia cena sprzedanego urządzenia spadła z 1800 zł w grudniu 2006 do 1100 zł na koniec 2007 roku.

Na wzrost zainteresowania rynkiem GPS wpłynęła także coraz większa dostępność tych produktów oraz poszerzenie oferty poszczególnych producentów. Obecnie znajdziemy przeszło 160 modeli sygnowanych logo ok. 40 producentów, podczas gdy w połowie 2006 roku mogliśmy wybierać jedynie spośród 35 modeli oferowanych przez 12 marek.

Co ciekawe, zdaniem specjalistów, najlepsze czasy dla rynku urządzeń nawigacji satelitarnej dopiero nadejdą. Prognozy te mają swoje uzasadnienie – stosunek ok. 500-600 tys. zakupionych już urządzeń GPS do liczby zarejestrowanych samochodów (osobowych i dostawczych) oscylującej wokół 16 mln.
    
Wybory internautów
Serwis porównujący ceny Skapiec.pl przyjrzał się rynkowi urządzeń GPS pod kątem preferencji internautów. Z raportu „Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl w okresie od października 2006 do grudnia 2007 roku w kategoriach Palmtopy i Nawigacja GPS” wynika, że  rynek urządzeń GPS został zdominowany przez palmtopy  z wbudowanym modułem GPS. Odnotowały one w badanym okresie aż 68,51 proc. wszystkich wyborów.

Zdecydowanie rzadziej użytkownicy serwisu interesowali się nawigacją samochodową (27,42 proc.),  nawigacją ręczną (2,19  proc.) oraz samym  modułem GPS (zaledwie 1,88 proc.).

Mio zwycięzcą
W przypadku palmtopów najbardziej pożądaną marką okazał się Mio. Produkty z logo tego producenta zanotowały  27  proc. wyborów internautów dokonanych wśród 17 producentów. Warto tu dodać, że Mio okazał się niekwestionowanym liderem w ramach całego rynku urządzeń GPS – niemal połowa z 250 tysięcy tego typu urządzeń sprzedanych w 2007 roku na polskim rynku  była sygnowana logo tej marki.

Rynek urządzeń GPS 1

Zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się palmtopy z logo Asusa – 21,77 proc. wyborów. Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Fujitsu-Siemens (14,31 proc. wyborów)  oraz HP (13,70 proc.).

– Z naszych danych wynika, że im słabsze wyniki generowali ci dwaj, tym większą popularnością cieszyły się Asus i MIO. Można więc zaryzykować tezę, iż Asus i MIO zdobywali rynek kosztem Fujitsu-Siemens i HP – wyjaśnia Monika Janiszewska, specjalista ds. PR serwisu.

Najtańszy proszę
Wygląda na to, że najchętniej sięgamy po najtańsze palmtopy, służące tylko i wyłącznie do nawigacji. W badanym okresie najczęściej wybieranym przez 1,3 mln internautów korzystających ze Skąpca  przedziałem cenowym był przedział „do 1000 zł”. Wybrało go 48,40 proc. spośród tych, którzy zaznaczali wartości parametru Cena.
 
Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział „od 1000 do 1300 zł”  (24,25 proc. wszystkich wyborów).

Rynek urządzeń GPS 2

Co ciekawe, w przypadku dwóch kolejnych przedziałów cenowych, internauci wolą dopłacić do wyższego standardu. I tak wybierają częściej przedział „od 1600 do 2000” (10,92  proc. wyborów), niż przedział „od 1300 do 1600 zł” (9,43 proc.).

W identycznym stopniu sięgamy zaś po palmtopy z przedziału „od 2000 do 3000 tys. zł” (3,59 proc.) oraz palmtopy  z najwyższej półki cenowej tj. powyżej 3 000 zł (3,41 proc. wyborów).

Palmtop-pilot
Niekwestionowanym liderem pozostają w całym badanym okresie palmtopy z modułem pozycjonowania satelitarnego GPS, które mogą być wykorzystywane do nawigacji samochodowej.

Moduł GPS cieszy się zainteresowaniem aż 94,61 proc. segmentu kupujących.  Można z tego wywnioskować, iż interesujemy się palmtopami przede wszystkim jako swego rodzaju pilotami do samochodu, nie zaś ze względu na ich pierwotną rolę – elektronicznego organizatora.

Rynek urządzeń GPS 3

Kosztowny mix
Coraz większą popularność zdobywają też PDA z modułem telefonicznym.
W analizowanych okresie aż 84,24 proc. wszystkich wyborów przypadło na opcję palmtopa z GSM. Można podejrzewać, że w przyszłości tego typu urządzenia zawojują rynek. Tym bardziej, że producenci dokładają starań, by wypuszczane na rynek modele były coraz bardziej poręczne i lekkie.  Złotego środka jeszcze najwyraźniej nie odnaleziono, biorąc pod uwagę fakt, że  żaden palmofon nie waży mniej, niż 150 g. Dla porównania – telefony komórkowe ważą już od ok. 60 g.

Największą barierą dla kupna tego miksu mini-komputera z telefonem są jednak jego ceny. Jeśli nasz budżet jest ograniczony, trudno nam będzie znaleźć interesujący model z modułem telefonicznym. Ceny tego typu urządzeń oscylują wokół 2500 zł. Choć możemy spotkać się ze sprzętem o jeszcze 1000 zł droższym.  Nadal za palmtopa z modułem GSM zapłacimy czasem o 100 proc. więcej, niż za model o porównywalnych możliwościach, ale bez telefonu.
Inna sprawa że wybierając palmofona zapłacimy mniej, niż w przypadku, gdybyśmy chcieli nabyć osobno telefon komórkowy i tradycyjne PDA o porównywalnych możliwościach.

Rynek urządzeń GPS 4

Nawigacje też tanie
W przypadku Nawigacji GPS również nie lubimy przepłacać. Najczęściej wybieranym przez użytkowników Skąpca przedziałem cenowym był – podobnie jak w przypadku palmtopów – przedział „do 1000 zł” (57,38 proc wszystkich wyborów).

Także i w tym przypadku najrzadziej jesteśmy skłonni sięgnąć po modele z wyższych półek:  „od 3000 do 5000 zł” –  3,10 proc. wyborów, „powyżej 5 tysięcy” – ledwie 1,56 proc.. Na tego typu „widzimisię” spoglądamy łaskawszym okiem jedynie w okolicach przedświątecznej gorączki zakupowej.

Złoto dla Garmina
Dwaj czołowi producenci PND  – Garmin i TomTom – ostro rywalizowali o pierwsze miejsce. Obaj zapowiadali, że zamkną rok 2007 sprzedażą od 10 do 12 mln urządzeń. Ostatecznie koszulkę lidera przywdział Garmin – z 31,01 proc.  wyborów dokonanych wśród 24 marek. TomTom uszczknął zaś z nawigacyjnego tortu 19,74 proc. wszystkich wyborów. Na trzeciej i czwartej pozycji uplasowały się odpowiednio Mio (8,86 %) oraz Clarion (8,08).

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top